Bukefalos 28 år!

Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Jag tycker ditt täcke ser ut att vara kort i ryggen till hästen. Som om att sömmen för svanslappen kommer upp på halva rumpan, men det kanske är missvisande? Kanske är det därför de läcker?

Hon är överbyggd så sömmen hamnar lite högre upp ja, ca 5 cm ovanför svansroten. Och det bidrar alldeles säkert till varför hon blir mer blöt än valacken. Hon kan dock inte ha en storlek större, då blir det för stort i bogen.

Valackens täcke sitter som en smäck (finns bilde rpå det för ev intresserade), med sömmen precis vid svansroten. Det läcker lika mycket det, men han blir inte blöt över lika stort område (iom att sömmen är längre bak), men även han blir blöt.

Och även om täckessömmen ligger för högt, så den ska ju inte läcka i alla fall.

Nu ska det finns tra bilder på valackens täcke på länken också. Det läcker soms agt också =/
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Fötydligande - ungstoets täcke är alltså inte för kort egentligen, utan det 'veckar' sig över ryggen iom att hon är överbyggd, och då hamnar sömmen 'längre upp' på ryggen. Vilket säkerligen är anledningen att hon är blöt på större yta när det läckt igenom, men inte är anledningen att täcket läcker, för valackens täcke som sitter perfekt läcker i precis samma söm. Han blir dock blöt på mindre yta - men blöt likförbenat =/
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Det var svårt för mig att se att hästen var blöt, men jag förstår.
Jag har dålig koll på teflon behandlade täcken, så jag chansar vilt.. men nåt mer på marknaden måste det ju finnas.
Jag vet ett som jag såg på stocholm horse show.. var du där?
det dåliga är att jag inte minns märket.. Men det var rätt så nytt och i princip alla var Mörk blått och rött. Väldigt väldigt fina täcken, dyrare men skäliga priser. Det var bland dom finaste täcken jag sett för det lyste KVALITE om dom... attans att jag inte kommer ihåg namn.. men någon annan kanske vet vad jag menar? Det såg lite ut som att det var en kollektion från Whitaker.. men det var det inte.. tror det var danskt eller möjligtvis norskt företag...

Som orion skriver, kanske 5 cm kort.. kan det vara det? jag är inte av den typen som villha för stora täcken, så med en arab med mindra framdel kanske ett mindre är bättre än ett större..?

ska fundera på vad mer som finns att välja på...
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

haha.. jag såg inte ditt inlägg. 5 cm, och bogens storlek.. hahaha vad roligt att vi tänker så lika!!
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

När jag tittar på bilderna av sömmen så ser det inte bra ut! Det är INTE vad jag kallar kvalité - det ser ut att vara slarvigt gjort. Någon som haft en dålig dag på jobbet? Hoppas du får nya täcken som fungerar.
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Sömmen på valackens täcke ser bättre ut, inte lika 'fransig', men det läcker med. (Ev dock mindre, svårt veta säkert om det beror på att det sitter bättre på honom att han blir mindre blöt, men blöt blir han så läcker gör det).

Jag ska prova ett av de ofodrade regntäckena och se, de sömmarna är av samma 'design', men mycket 'prydligare' gjort. Så nu får vi 'hoppas' (urk..) att det snöar. Om inte annat hotar SMHi med snöblandat regn på torsdag..
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Det var svårt för mig att se att hästen var blöt, men jag förstår.

Mm, det var jättesvårt få det atts ynas på bild, försökte flera ggr innan, syns hur bra som helst irl, men 'fastnade' inte på bild (dum färg liksom), därför jag använde händerna att visa tillslut.

Jag har dålig koll på teflon behandlade täcken, så jag chansar vilt.. men nåt mer på marknaden måste det ju finnas.

HorseSavers är teflonbehandlade, men de har inget 200 gr.
Pessoas är teflonbehandlade, men de har inget 200 gr.
Sen finns det lite 'billiga' märken där vissa är teflonbehandlade, t ex så har/hade Hööks några som är det. Dock sätter jag frågetecken för kvaliten där, och de är för dyra (jag har ett till fbl, ett HorsePower med tefloncoating. Fungerar prima än, suverän passform, nylonfoder och hela kitet utom fästen för hals. Men bara haft det sen i december, så vet inte hur det står sig i längden. Kostade dessutom 900 pix, och det kan man få mer 'känd' kvalitet för. Hursoms å har inte de heller några 200 grams.. *sucka*)

Just 200 gramstäcken tycks vara en utrotningshotad art?

Har någon bra tips så tas de tacksamt emot. Täcket ska:

*ha bogveck som är rätt placerade
*vara teflonbehandlat
*andas och vattentätt (såklart)
*helst nylonfoder men minst nylonfoder i bogen
*Snabbknäppen eller 'trä tillbaka'-knäppen man kan göra snabbknäppen av
* Ha ca 200 grams fyllning
* Inte vara för lågt skuret i bogen

och gärna fästen för hals, men det får jag väl stryka om jag måste.


Jag vet ett som jag såg på stocholm horse show.. var du där?

Nopes, jobbade för tredje året i rad så missade det =/
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

http://www.hlequipment.dk/ detta var sidan.. besviken blev jag! Vissa täcken saknade passform helt! Men dom var såå fina i verkligheten... Där sprack den ide´n
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Nu har jag letat och letat.. Men det näst bästa efer MT täckena är hööks TM in between. Det sitter uppe ordenligt vid halsen har 165g fyllning och bra bogveck.. Verkar rätt så bra för 649 kr...
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Svarar flera..

Thermo Master sitter skit på mina hästar tyvärr, dessutom är det de enda täcken de lyckats ha sönder =/

Event Undercover har btw teflonyta med, men de tycks dels inte gå att få tag i i rätt storlek (slut överallt),s en så smurfade jag här på Buke och det tycks vara 50 - 50 vad folk tycker, vissa läcker som ett såll, andra håller utmärkt tätt.

Shires har som sagt inte teflon, annars är det som nämnt trevliga täcken sett till priset (om än att bogvecken inte sitter optimalt, men helt okej ändå).

Men nu var det ju det här att jag ville ha teflonet.. *kinkig*
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Jag har använt ofodrade MT täcken på min tjocka unghäst i flera år (tinker) och det har aldrig läckt. Kollade sömmen och jämförde med dina bilder. Mina täcken ser inte ut så i sömmen vid svanslappen. Du måste haft verklig oturl Reklamation direkt!
Sanne
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

amgios regntecken är super bra, dom finns ju med hals och fodring också !
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

jag har exakt det mark todd täcket på mitt halvblod som din arab har. det har vart jättebra och aldrig läckt. det kanske blåste mycket det har det gjort här dem senaste dagarna näst intill storm, kanske är därför täckena har läckt? sen förstår jag inte vad du menar med att täckena kostar 4000 kr?
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Om du läste ordentligt ser du att jag köpt mT täcken för 'totalt 4000 kr'. Jag har inte bara köpt ett.

Och som sagt, alla inblandade är lika förvånad att de läcker, men läcker gör de =/
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

Jag har använt ofodrade MT täcken på min tjocka unghäst i flera år (tinker) och det har aldrig läckt. Kollade sömmen och jämförde med dina bilder. Mina täcken ser inte ut så i sömmen vid svanslappen. Du måste haft verklig oturl Reklamation direkt!
Sanne

Det låter ju bra. Sömmarna på regntäckena och valackens vintertäcke ser som sagt bättre ut, kan fota dem med. Valackens vinter läcker dock också, inte provat regntäckena än men ska.

Men jag vill verkligen att det sa funka med MT, så jag hoppas ju att de fått en dålig sändning i produktionen 'bara'..
 
Sv: Ni med Mark Todd täcken - se hit!!

det står inte totalt så jag är inte blind men iaf du svara inte på den frågan jag ställde så jag antar att det inte blåste nåt.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst delar hage med en ranghög täckesmarodör har det visat sig. Jag har fått två täcken sönderbitna på kort tid. Det ena var ett så...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 039
Senast: Giganten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp