Betäckning 2024 - föl 2025

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cili
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 10 657
Nu har vi ca 1 månad kvar!
Jag tycker ju inte hon är så förfärligt tjock, men hon är å andra sidan en rätt smäcker häst i vanliga fall också. Tittade på bilder från dräktigheten 2021, och då är hon rätt lik för tiden. Den gången låg magen lite, lite längre fram, så kanske att jag vågar hoppas på ett stoföl trots allt 😀
20250420_162112.webp

Min gula verkar vara på gång inom kort. Juvret börjar bli stort, bäckenbanden slappa och pH-pappret visar sänkning av pH de senaste två dagarna. Hon äter för lite av sitt hö (men har god aptit på kraftfoder och morötter!) och ligger ner en hel del på nätterna. Skulle tro att vi har föl inom en vecka, men hon har ju lurat mig förr (då sov jag i sadelkammaren i tre veckor innan fölet till slut behagade komma ut)

En fråga till er som har mer erfarenhet 😇
Har precis tagit träckprov på alla hästar och mitt dräktiga sto ska avmaskas (500 EPG). Avmaska nu, eller vänta till precis efter fölning (ca 3 v kvar)? Vad är att rekommendera? Kommer avmaska med Noromectin som jag har hemma.
Inget byte av hagar på ett tag, så inget sånt som påverkar. Jag mockar också hela hagen varje dag. Undrar enbart vad som är bäst för sto och fölet i/utanför magen :love:

En fråga till er som har mer erfarenhet 😇
Har precis tagit träckprov på alla hästar och mitt dräktiga sto ska avmaskas (500 EPG). Avmaska nu, eller vänta till precis efter fölning (ca 3 v kvar)? Vad är att rekommendera? Kommer avmaska med Noromectin som jag har hemma.
Inget byte av hagar på ett tag, så inget sånt som påverkar. Jag mockar också hela hagen varje dag. Undrar enbart vad som är bäst för sto och fölet i/utanför magen :love:
Sist jag hade föl för 4 år sen så var rådet att avmaska stoet 24 timmar efter fölning för att undvika att fölet får i sig fölmask genom mjölken.

Jag ska ta träckprov snart, får se om jag kan vänta till efter fölning eller inte. Min häst brukar ha väldigt mycket mask 🙈 (läs jag skulle tycka att hon hade lite om hon hade 500 EPG)

Sist jag hade föl för 4 år sen så var rådet att avmaska stoet 24 timmar efter fölning för att undvika att fölet får i sig fölmask genom mjölken.

Jag ska ta träckprov snart, får se om jag kan vänta till efter fölning eller inte. Min häst brukar ha väldigt mycket mask 🙈 (läs jag skulle tycka att hon hade lite om hon hade 500 EPG)
Och resultatet blev 1625 EPG 🙄
Veterinär även kommer den här veckan och vaccinerar mot stelkramp så får höra med henne hur jag ska göra med avmaskning då.

Hon är på dygn 293 nu så gissar att jag ska vänta med att avmaska till efter fölning.

Veterinär även kommer den här veckan och vaccinerar mot stelkramp så får höra med henne hur jag ska göra med avmaskning då.

Hon är på dygn 293 nu så gissar att jag ska vänta med att avmaska till efter fölning.
Det är verkligen så att vissa hästar "alltid" har högt/behöver avmaskas.

Jag har inte avmaskat ännu, och imorgon är BF. Så det får nog bli efter fölning även här. Nu är det bara att hålla tummarna, och jag hoppas att vi inte behöver vänta alltför länge 😇

Min hade också högt, över 1000 och jag fick rådet att avmaska innan fölning av veterinären, mest för att maskarna inte ska ta mer på hennes hull än de redan gjort. Så jag avmaskade nu och 2 dagar senare har hon fölat.

Min hade också högt, över 1000 och jag fick rådet att avmaska innan fölning av veterinären, mest för att maskarna inte ska ta mer på hennes hull än de redan gjort. Så jag avmaskade nu och 2 dagar senare har hon fölat.
Grattis! 🥰 Vad blev det för något?

Min mår jättebra, har aldrig fällt färdigt vinterpälsen så tidigt som det här året.
Men det är galet vad mycket parasiter hon har jämt 🤷‍♀️ Tycker att det borde minska då hon är 8 år nu men nope.

Det är verkligen så att vissa hästar "alltid" har högt/behöver avmaskas.

Jag har inte avmaskat ännu, och imorgon är BF. Så det får nog bli efter fölning även här. Nu är det bara att hålla tummarna, och jag hoppas att vi inte behöver vänta alltför länge 😇
Håller tummarna att fölis snart är ute 🥰

Grattis! 🥰 Vad blev det för något?

Min mår jättebra, har aldrig fällt färdigt vinterpälsen så tidigt som det här året.
Men det är galet vad mycket parasiter hon har jämt 🤷‍♀️ Tycker att det borde minska då hon är 8 år nu men nope.
Tack snälla du! Det blev en stor hingst! :D

Så jättebra! Är det mycket parasiter på de andra hästarna där hon går? Vissa platser verkar ha mängder med, ÄVEN om man mockar hagarna frenetiskt :confused:

Då har vi ett föl på utsidan och ett kvar som vi väntar på 🥰.
Föddes för lite drygt två timmar sedan, på dygn 348. Kön är oklart än så länge, men hen har hittat mjölkbaren och bajsat 👌. Det är stoets tredje föl och hon sköter allt exemplariskt själv så jag behöver bara titta på.
IMG_2442.webp

Min andra dräktiga står i boxen intill och har stirrat förundrat på det som hänt. Hoppas att hon blir sugen på att skynda på processen med sin nu så fölvaket tar slut någon gång.

Mitt andra sto är på dygn 312 men har redan satt juver som en ko och står och kliar rumpan mot boxdörren hela nätterna. Vad tror ni, kan föl va på g redan???? Känns så himla tidigt. Förra gången fölade hon på dag 351

Inget föl än 😩 hon är såååå trött och helt avslappnad i vulvan, bäckenband som gele. Har vaxproppar men inte droppat mjölk än otroligt nog! Det kom in ett par kalla dagar här så jag inbillar mig det är det dåliga vädret som gjort hon knipit senaste veckan....
Men oj, det är ju över 2 veckor sen du skrev inlägget 😅 Kan mycket väl vara vädret. Hoppas det kommer lite värme så du slipper vaka till samma dygn som förra gången 😁

Liknande trådar

Avel Här är tråden med födelseannonser för årets föl. Skriv gärna ras och stam för det är många intresserade av, och lägg ut en bild. Detta...
Svar
2
· Visningar
545
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
3 371
Senast: thoora
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som... 23 24 25
Svar
481
· Visningar
60 092
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka