Betäckning 2025 - föl 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Roheryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 212
  • Visningar Visningar 15 337

Bukefalos 30 år!

Ja hon hade behövt lägga på sig lite mer nu så hon inte tappar en massa vid fölningen. Kan vara svårt att få upp dem i hull nära inpå när fölet är stort och tar mkt plats och efter fölning. 😇

Vi jobbar på det 😅 hon får kraftfoder varje dag och går på bete heltid nu 🤗

Bifogade filer

• PXL_20260518_192515899.MP.webp
    PXL_20260518_192515899.MP.webp
    362,7 KB · Visningar: 1 158
Jag har lagt handpenning på ett föl född 15de April (uppfödaren säljer inget yngre än 6 månader)
En hingst där jag ridit både hans far och mor 🥰 rasen är rocky mountain häst.
Jag stod på kö för 3 andra ston men här fick faktiskt hjärnan vara med o bestämma och iom jag ridit, gillar båda föräldrarna så föll jag för den här lilla rackaren när jag väl tog mig tid att hälsa på honom.
Han är lite x-bent fram men har nu blivit kollad på av veterinär, hovslagare och går med en speciell sko som hjälper benet att räta ut sig.
IMG_1446.webp

Jag har lagt handpenning på ett föl född 15de April (uppfödaren säljer inget yngre än 6 månader)
Jag stod på kö för 3 andra ston men här fick faktiskt hjärnan vara med o bestämma och iom jag ridit, gillar båda föräldrarna så föll jag för den här lilla rackaren när jag väl tog mig tid att hälsa på honom.
Han är lite x-bent fram men har nu blivit kollad på av veterinär, hovslagare och går med en speciell sko som hjälper benet att räta ut sig.
Visa bifogad fil 186419

Vilken söt en!!! Jag går glatt och väntar och väntar.

Fick en liten jumpscare här om veckan när hon började sätta juver lite smått men också bestämde sig för att höja tempen 🫪 men hon ligger där nu istället och vetrinären sa åt mig att lugna ner mig 😅

Så nu har hon 37,8 på morgonen och 38,1 mitt på dagen och kvällen 🤗 och har haft de i 1,5v. Så jag tänker väl att de är jobbigt att baka föl 😅😅

Dag 300 och vi börjar alltså så smått närma oss sista tiden! Hon har flyttat och boat in sig, hon får äta gräs och går på lite kraftfoder fortfarande. Hon har gått upp mkt i vikt så de känns bra !

Sista vaccinering är bokad till nästa vecka 🫣 de känns nära nu!

Visa bifogad fil 186419
Åh, wow så fin! :love: Vad blir han för färg - silversvart?
Rocky Mountain är en ras jag är väldigt nyfiken på - har ju själv islandshästar så hade varit jättehäftigt att prova andra typer av hästar som också töltar :) Stort lycka till med den lille!

Visa bifogad fil 186419

Hittar honom inte på hemsidan. Vad heter föräldrarna? Absolut inte ett dugg avis på ditt köp. ;)

Åh, wow så fin! :love: Vad blir han för färg - silversvart?
Rocky Mountain är en ras jag är väldigt nyfiken på - har ju själv islandshästar så hade varit jättehäftigt att prova andra typer av hästar som också töltar :) Stort lycka till med den lille!

Ja silversvart eventuellt konstantskimmel. De är lite svårt att se än 🙂
Du borde besöka min vän där du kan hälsa på flera och eventuellt provrida.

1000022060.webp

Här bakar vi vidare. Inte mkt till juver men de kan ju komma på timmar har jag hört. Men försöker känna efter om bäckenbanden är mjuka, men tkr inte de är något mjukt i bakdelen alls. 😅

Men såklart hoppas jag att hon går tiden ut så ingen stress! Dags 313 på bilden och hon börjar se rejält rund ut 😁🙌

1000022381.webp

Tycker magen börjar sjunka nedåt lite nu 🫣
Bäckenbanden börjat mjukna som en vattensäng runt svansen, men inte så långt ut ifrån svans området.

Genomskinlig mjölk, juvret har växt men tkr de är litet om man jämför med vad man sett andra ha 😅
Mjölk på pH värde 8 så inte dags än.

Hur ofta vakar ni stona på natten?

Jag vakar 1gång i timmen mellan 20-01 och sedan varje halvtimme fram till 06. Sen kollar ngn annan åt mig när jag sover mellan 06-11 sen vaknar jag ändå och tar över 😅 räcker de tror ni eller ska jag försöka att vaka mer innan 01?

Oftare om hon är nära. Visst är hon maidensto? Tänk på att alla inte sätter juver men du kan ta tempen, kolla bäckenbanden, färgen på slidan ändras osv. På 30 min kan det vara helt kört speciellt om det är en redbag, du har bara några få minuter på dig.

Hon har massa juver, men inte vaxproppar. Kollar färgen i slidan och tempar två gånger per dag 🤗

Jag ska lägga in en växel helt enkelt!

Hon har massa juver, men inte vaxproppar. Kollar färgen i slidan och tempar två gånger per dag 🤗

Jag ska lägga in en växel helt enkelt!
Juvret är inte färdigt men på maiden kan man inte gå efter det, likaså vaxproppar. Jag menar inte något negativt med det jag skrev, vill bara vara hjälpsam för tyvärr har jag sett för många inte vaka ordentligt (bland annat pga okunskap inte illvilja) och det har gått illa för både sto och föl så det är därför jag vill påminna om vikten av att vaka ordentligt 😇 Bättre att vara lite trött efter fölvak än att missa allt. Finns ibland svettband att hyra men det är inte alla ston som blir supersvettiga så att den reagerar heller😅

Liknande trådar

• Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Nya regler för bygglov
  • Gasig häst
  • Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat