Betäckning 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare leahmc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 329
  • Visningar Visningar 15 786

Bukefalos 30 år!

Jag har lånat in en mage i år och har bestämt mig för att lägga alla pengar på rött. För det kommer troligen bli en fux om pappa Touchdowns simmare hittar fram. Det är fryst och dyrt men han är inte så extrem (typ 8 rakt igenom) och har han hållig så här långt med Patrik så tänker jag att han inte kan ha så dålig hållbarhet... Gillar dessutom farfar Quaterback och Sack, så har jag tur blir det en lagom stor tanthäst till mig, att bli gammal med. Jag hade kunnat välja typ vilken hingst som helst till det här stoet, utom Bernstein-blod för det har hon massor av.
Har stoet bar extyeriör? Tänker han lämnar ju framvikt och lite dåliga ben. Tycker annars han är trevlig och han har ju många fina framgångar😄

Jobbat en del med honom, är avkomman bra i skallen?

Själv var han extremt hingstig i boxen och hagen fram tills man öppnar och då väldigt vänlig, tänkte om han lämnar gott psyke eftersom jag upplever det att han är snäll för att han är välhanterad :)
Jag tycker hon är bra. Hon är väldigt arbetsam, Will to please. Frågar hela tiden vad som förväntas av henne. Försöker göra rätt och blir snabbt trygg i uppgiften. Hon är lite introvert och kan bli väldigt stressad, men jag lär mig mer att se små signaler innan det bryter ut. Lika fort hon varvar upp, lika snabbt varvar hon ner.
Jag tror hon är snäll och mild. Tycker mycket om henne!

Jag tycker hon är bra. Hon är väldigt arbetsam, Will to please. Frågar hela tiden vad som förväntas av henne. Försöker göra rätt och blir snabbt trygg i uppgiften. Hon är lite introvert och kan bli väldigt stressad, men jag lär mig mer att se små signaler innan det bryter ut. Lika fort hon varvar upp, lika snabbt varvar hon ner.
Låter likt våra Zucchero-släktingar, vår efter Franzé (med Franklin och Ampere bakom) har också den där introvertheten som kan bli lite inre stress om man inte är öppen för hennes signaler, men alla släktingarna har lätt att varva ner och är i grunden trygga utan mycket flykt.

Så roligt! Har den fått hans vackra färg?

Dels ska jag flytta till USA men sedan är det för dyrt med för stora risker känns det som. Vi fick en välskapt hingst e. Majestic Justice inatt, och han blir den sista.

Jag håller tummarna för alla som satsar och fortsätter dock!
Vilka har ni annars fått senaste? (Typ i år och kanske 2-3 år tillbaka?) Spännande att höra!

Så roligt! Har den fått hans vackra färg?
Nej ”tyvärr” 🤣
Fux med bläs och tre höga strumpor! 🥰

IMG_3403.webp

Ni avelskunniga - jag behöver er hjälp!
Har ett sto efter Hesselhöj Downtown som jag vill betäcka men kan inte hitta en passande hingst trots avelsrådgivningar till höger och vänster.
Jag söker en mindre hingst (ej över 171 men ju mindre desto bättre) som ger en avkomma som landar på max 165 (stoet är 166) som nedärver fantastiskt temperament och psyke, tänk polishäst. Bra skritt och som inte är för grov. Får heller ej ha Blue Hors Zack i stammen. Finns det någon sådan?

Har ett sto efter Hesselhöj Downtown som jag vill betäcka men kan inte hitta en passande hingst trots avelsrådgivningar till höger och vänster.
Jag söker en mindre hingst (ej över 171 men ju mindre desto bättre) som ger en avkomma som landar på max 165 (stoet är 166) som nedärver fantastiskt temperament och psyke, tänk polishäst. Bra skritt och som inte är för grov. Får heller ej ha Blue Hors Zack i stammen. Finns det någon sådan?
Är du öppen för ponnyhingstar? Annars kan det vara svårt att få tag i någon som inte alls har stort i kroppen och som är bombsäker...

Är du öppen för ponnyhingstar? Annars kan det vara svårt att få tag i någon som inte alls har stort i kroppen och som är bombsäker...
Låter i mina öron vettigt. Jag skulle i så fall avråda från connemara om man inte vet allt om hingsten.

Jag tycker connemaran numera har mer nerv än den hade förr.

Låter i mina öron vettigt. Jag skulle i så fall avråda från connemara om man inte vet allt om hingsten.

Jag tycker connemaran numera har mer nerv än den hade förr.
Det finns en del ridponnyhingstar som inte är så kul tyvärr. Så man bör höra sig för hos ganska många…

Nackdelen med de hingstar vi har inom SWB idag som är lite mindre, är att många av dem har stort bakom som kan slå igenom om man har otur..

Det finns en del ridponnyhingstar som inte är så kul tyvärr. Så man bör höra sig för hos ganska många…

Nackdelen med de hingstar vi har inom SWB idag som är lite mindre, är att många av dem har stort bakom som kan slå igenom om man har otur..
Ridponny är, i vissa fall, för svåra för barn.

Jag tror att det då och då är uppfödare som vill ha ögongodis. Man korsar in lite för mycket swb.

Nu är jag en hängiven fantast för connemara, men skulle jag ta ett connemaraföl i framtiden, så hade jag varit väldigt noga med temperamentet.

Jag tänker att man väl "alltid" är det, men det är också lätt att bländas av hingstar och kanske inte riktugt ta reda på mer om den än det man ser.

Nu avlar jag inte direkt för dressyr men jag är förtjust i Sibelius. Står att han var 162 vid bedömningen, fick en 9:a på skritten och -0,9 på mankhöjden.
Vet inte om han är i avel i år men det kanske finns fryst annars om han är intressant
.

Skulle betäcka 2 ston i år. Men det blev bara 1 st. Den andra hittade dom en äggstock som var stor som en volyboll. Provtagning och hon opererades idag. Den vägde 10 kg :eek:. Vi får troligtvis hämta hem henne på måndag. Den andra ska kollas på midsommarafton och se om hon tagit sig och är dräktig. Håller tummar och tår

Jag har lånat in en mage i år och har bestämt mig för att lägga alla pengar på rött. För det kommer troligen bli en fux om pappa Touchdowns simmare hittar fram. Det är fryst och dyrt men han är inte så extrem (typ 8 rakt igenom) och har han hållig så här långt med Patrik så tänker jag att han inte kan ha så dålig hållbarhet... Gillar dessutom farfar Quaterback och Sack, så har jag tur blir det en lagom stor tanthäst till mig, att bli gammal med. Jag hade kunnat välja typ vilken hingst som helst till det här stoet, utom Bernstein-blod för det har hon massor av.
Vad spännande! Hur går det? Vad har stoet för stam?

Det där med hållbarhet är nog så viktigt. Det verkar (tyvärr) vara vanligt inom dressyren att man väljer unga oprövade hingstar.

Sedan hör man inget mer. Det går fort för en hingst att bli bortglömd.

Jag gillade tex Salvatore Ferragamo mycket. Ett år var han poppis och nu? Vet ej....

Liknande trådar

• Smart lösning vid naturlig betäckning
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat