Betäckning 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare leahmc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 329
  • Visningar Visningar 15 784

Bukefalos 30 år!

Det där med hållbarhet är nog så viktigt. Det verkar (tyvärr) vara vanligt inom dressyren att man väljer unga oprövade hingstar.

Sedan hör man inget mer. Det går fort för en hingst att bli bortglömd.

Jag gillade tex Salvatore Ferragamo mycket. Ett år var han poppis och nu? Vet ej....
Den överrörlighet vi har avlat fram är inte bara till godo. Sen är det många andra faktorer som spelar roll men jag behöver ingen extrem talang. Hur många av våra unghästar som tävlar i unghästfinaler håller uppe i åldrarna? Jag vet inte om det påverkar men jag ska göra mitt bästa för att jag ska få en trygg kompis i a f.

Det där med hållbarhet är nog så viktigt. Det verkar (tyvärr) vara vanligt inom dressyren att man väljer unga oprövade hingstar.

Jag gillade tex Salvatore Ferragamo mycket. Ett år var han poppis och nu? Vet ej....
Han betäckte bara i två år, 38 registrerade avkommor. Nu tränas och tävlas han av Mads Hendeliowitz.
Har startat Intermediaire 1 i maj.

Den överrörlighet vi har avlat fram är inte bara till godo. Sen är det många andra faktorer som spelar roll men jag behöver ingen extrem talang. Hur många av våra unghästar som tävlar i unghästfinaler håller uppe i åldrarna? Jag vet inte om det påverkar men jag ska göra mitt bästa för att jag ska få en trygg kompis i a f.
Håller med. Min unghäst har en fantastisk mormor, som var med i finaler för unghäst-VM två år i rad.

Det är givetvis en rolig skrytfaktor, men hon sattes i avel. Det kan ju varit så att hon i den konkurrensen ändå inte kunde hävda sig, men mer sannolikt är det att hon skadats. Fast vad skadorna berodde på vet jag inte. Det kan ju vara bristande hållbarhet.

Hennes dotter, min hästs mamma, hade dock inga problem, men förolyckades så illa att det inte blev ridning mer.

Så jag tycker du gör rätt. Jag hade absolut kunnat tänka mig valfri hingst som levererat i sporten, eller som man åtminstone vet inte kasserats pga skador.

En del hingstar kan inte både tävla och vara i avel. Det är i sig inte så konstigt.

Sedan, rent krasst, man ska ha lite tur också.

Många av dem säljs utomlands till rika amatörer. Tyvärr, men även hingstägarna behöver tjäna pengar och det gör man inte genom att ha dem i avel…

Ja han är fin och lagom!
Valacken hemma med honom som pappa är 3 år och 177 🤣 mamman är 173.
Jösses, ja man vet ju aldrig. Min egen avkomma efter King Olymbrio med liten mamma verkar bli strax över 160. Den andra som är tre, är bara 157, och båda hennes föräldrar är bra mycket större.

You don't know until you know, kan man väl konstatera. :cool: :D

Jösses, ja man vet ju aldrig. Min egen avkomma efter King Olymbrio med liten mamma verkar bli strax över 160. Den andra som är tre, är bara 157, och båda hennes föräldrar är bra mycket större.

You don't know until you know, kan man väl konstatera. :cool: :D
Nej det är ju så 🤩 man vet aldrig vad som slår igenom.
Men Salvatores storlek var helt klart ett plus eftersom mamman var i största laget. Men det kvittade denhär gången 🤣

Mitt sto fick ett jättefint föl e Tobago Z 9 maj. Hingst förstås (jag får bara hingstföl....). Nu är hon betäckt med Excelsior Optimus och ska kollas på tisdag. Alltid lika nervöst men jag vet att veterinären på Lövsta Flyinge och personalen där är jätteduktiga. Och hingsten låg på 90% motilitet så jag hoppas verkligen! En stor fördel är att hingsten betalas vid dräktighet på 70 dagar. :)

Tyvärr får man välja unga oprövade, accepterade som inte riktigt för aveln framåt eller äldre men med sämre semin då många bra håller sig i sporten eller är vansinnigt dyra/svåra att få tag i. Salvatore satsar på sporten och han kanske inte ger så bra på frusen att de vill ha honom i aveln nu.

Nu avlar jag inte direkt för dressyr men jag är förtjust i Sibelius. Står att han var 162 vid bedömningen, fick en 9:a på skritten och -0,9 på mankhöjden.
Vet inte om han är i avel i år men det kanske finns fryst annars om han är intressant
.
Sibelius är... åsiktsfull. Ganska svårt temperament själv och nedärver det ganska ofta! Behöver inte heller bli så små hästar!

En fråga till er som har bättre insikt än jag i hur abortvirus fungerar. När min häst var 2 år stod hon hos en uppfödare som fick in abortvirus och ingen av de dräktiga stona var vaccinerade, alla ston kastade så klart. Nu när jag håller på att försöka få dräktigt på mitt sto första gången börjar jag bli nojjig. Jag ska så klart vaccinera, men jag har läst någonstans att alla hästar i stallet kan bli infekterade vid ett utbrott och sedan bära med sig smittan hela livet. Vid första dräktigheten är då risken väldigt hög att viruset vaknar till liv och stoet kastar även om man vaccinerar under dräktigheten. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

En fråga till er som har bättre insikt än jag i hur abortvirus fungerar. När min häst var 2 år stod hon hos en uppfödare som fick in abortvirus och ingen av de dräktiga stona var vaccinerade, alla ston kastade så klart. Nu när jag håller på att försöka få dräktigt på mitt sto första gången börjar jag bli nojjig. Jag ska så klart vaccinera, men jag har läst någonstans att alla hästar i stallet kan bli infekterade vid ett utbrott och sedan bära med sig smittan hela livet. Vid första dräktigheten är då risken väldigt hög att viruset vaknar till liv och stoet kastar även om man vaccinerar under dräktigheten. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Vänd dig till din veterinär 🙂

Sibelius är... åsiktsfull. Ganska svårt temperament själv och nedärver det ganska ofta! Behöver inte heller bli så små hästar!
Har du något positivt att säga om någon hingst? 😊 Alltså på riktigt nyfiken, du verkar ha träffat flera av de folk funderar över och någon kanske utmärker sig positivt också?
Många ser bara hingstarna på film eller kanske en visning vid något tillfälle. Kanske får man klappa dem i boxen efteråt och har sett en avkomma eller två.

Liknande trådar

• Smart lösning vid naturlig betäckning
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10