Betäckning 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare leahmc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 329
  • Visningar Visningar 15 786

Bukefalos 30 år!

Har hört det också 🤣🙈
Sonen här hemma verkar störtcool iallafall 🤣 men kastrerad så fort kulorna ramlat ner så inte en dag hingstig 😁
Då blir det säkerligen lättare! ”Ture” verkar dock ohyggligt ridbar i övrigt så han hade säkert varit trevlig som valack. Kane var visst också en gräslig hingst men magisk att rida.

Jo, jag har frågat runt bland dessa men har fått spretiga svar, så därför frågar jag här också...Och frågan var ju till er aktiva på det här forumet...
Okej, låter konstigt. I mina ögon är det en fråga för veterinären. Vad är det som gör att du inte litar på deras svar?

Sibelius är... åsiktsfull. Ganska svårt temperament själv och nedärver det ganska ofta! Behöver inte heller bli så små hästar!
Sibelius är ju känd för hög ridbarhet, vad baserar du detta på?

Jag har ingen personlig kännedom alls men ditt påstående går ju rakt emot hans rykte om att ha riktigt bra temperament.
Finns också diverse filmer ute när små barn fått rida honom och provat på piff och puff, när han var lite yngre. Nu går han med ung ryttare som läromästare.

Att det finns stort bakom är ju sant, det gäller de flesta av de små hingstarna. Inga garantier.

Sibelius är... åsiktsfull. Ganska svårt temperament själv och nedärver det ganska ofta! Behöver inte heller bli så små hästar!
I vilka sammanhang? På tävling eller hemma?

Har bara sett honom på tävling och då fått ett positiv och trevligt intryck av honom. Även de avkommor jag sett har varit trevliga. Ingenting för toppsporten, men trevliga och fina hästar för oss amatörer. Men har inte sett så många.

Har du något positivt att säga om någon hingst? 😊 Alltså på riktigt nyfiken, du verkar ha träffat flera av de folk funderar över och någon kanske utmärker sig positivt också?
Många ser bara hingstarna på film eller kanske en visning vid något tillfälle. Kanske får man klappa dem i boxen efteråt och har sett en avkomma eller två.
Ja Självklart! Fireball är otroligt bra i temperamentet, King Olymbrio är snäll, Global Amour, Verbier, Dynamic Zaint, generellt är Zack-blodet vettigt (med undantag för Jameson men han verkar ju ändå lämna ganska bra), samma med Fürst Heinrich! Devin Franco är förvånansvärt snäll, Benefit är vänlig men tydligen något svår som unghäst. Fürst Sinclair är otroligt vänlig! Generellt är Vivaldi-blodet väldigt vettigt men Vitalis utmärker ju sig där, dessutom lämnar han otroligt bra temperament. Vet att många av Hesselhöjs hingstar (alla med Donkey Boy iaf) är väldigt vettiga och positiva till arbete. Men enligt en av deras beridare har många en hel del sadeltvång, hon säger dock att om man bara kommer förbi den perioden som unghäst så är de väldigt lyhörda på sin ryttare!
Totilas-blodet har ofta bra temperament också, men det är en djungel eftersom han inte stampat. Alla Toto Jr. Jag jobbat med har varit helt galna (kan vara desparados-spåret dock eftersom de efter honom också varit svåra). Total Hope-hästarna brukar vara ganska modiga men att de liknas med att ha ADHD eftersom de är konstant understimulerade. Och lite olika med i princip alla hans söner. Dock lämnar Totilas ofta en väldigt orolig mun och hästar som verkar ha lite problematik med upphakningar, shivering och hållbarhet. Värt att ha i åtanke!
Revolution brukar lämna väldigt vänliga själar men som ibland kan bli lite okänsliga.
Detta börjar bli långt så får pausa här😅 men självklart är detta extremt beroende av mödernet. Det är ju trots allt stoet som fostrar den och hälften av generna kommer ju därifrån. Men detta är några av de som lämnat väldigt positiva avtryck med deras mentalitet på antingen deras avkommor eller de själva (eller båda!) Fortsätter gärna prata om detta!

I vilka sammanhang? På tävling eller hemma?

Har bara sett honom på tävling och då fått ett positiv och trevligt intryck av honom. Även de avkommor jag sett har varit trevliga. Ingenting för toppsporten, men trevliga och fina hästar för oss amatörer. Men har inte sett så många.
Både och faktiskt! Vet att en hel del uppfödare också sagt att på deras ston som bara lämnat trevliga individer tidigare har de varit vresiga och svåra att uppfostra. Vet att han nu går med en duktig ungdom och att han blev ganska snäll på tävling med JS men att det varit svårt för henne.

• Gilla
Reactions: Bee
Sibelius är ju känd för hög ridbarhet, vad baserar du detta på?

Jag har ingen personlig kännedom alls men ditt påstående går ju rakt emot hans rykte om att ha riktigt bra temperament.
Finns också diverse filmer ute när små barn fått rida honom och provat på piff och puff, när han var lite yngre. Nu går han med ung ryttare som läromästare.

Att det finns stort bakom är ju sant, det gäller de flesta av de små hingstarna. Inga garantier.
Olika professionella uppfödare jag pratat med🙂, dessutom jobbar jag på ett stall som hållt på med tillridning, inridning osv i över 35 år. Dessutom ett stall i stor skala där det är den info jag fått samt av de jag hanterat. Bland annat en bekant till JS som sagt det. Men vet att det inte är ett drag han stampar med utan att det beror mycket på mödernet samt om man har otur🙈. En häst kan ju dessutom vara ridbar och ändå vara åsiktsfull och grinig i hantering men att det är mindre uppsuttet. Där är ju Kane ett bra exempel men också hur många andra hingstar som helst. Många hanteras ju till en mer vänlig och tillbakadragen uppsyn dessutom. Och med ålder lugnar ju sig en hel del.

Dock har ju flera av Lövsta hingstar varit lite svåra att hantera hos dem, men inte hos andra 😬
mmm... vet att en känd beridare fått åka dit om kvällarna ibland och hjälpa dem att rida eftersom de inte vågat. Men det var tidigare. Förstår att det blir obehagligt med stora hingstar.

Ja Självklart! Fireball är otroligt bra i temperamentet, King Olymbrio är snäll, Global Amour, Verbier, Dynamic Zaint, generellt är Zack-blodet vettigt (med undantag för Jameson men han verkar ju ändå lämna ganska bra), samma med Fürst Heinrich! Devin Franco är förvånansvärt snäll, Benefit är vänlig men tydligen något svår som unghäst. Fürst Sinclair är otroligt vänlig! Generellt är Vivaldi-blodet väldigt vettigt men Vitalis utmärker ju sig där, dessutom lämnar han otroligt bra temperament. Vet att många av Hesselhöjs hingstar (alla med Donkey Boy iaf) är väldigt vettiga och positiva till arbete. Men enligt en av deras beridare har många en hel del sadeltvång, hon säger dock att om man bara kommer förbi den perioden som unghäst så är de väldigt lyhörda på sin ryttare!
Totilas-blodet har ofta bra temperament också, men det är en djungel eftersom han inte stampat. Alla Toto Jr. Jag jobbat med har varit helt galna (kan vara desparados-spåret dock eftersom de efter honom också varit svåra). Total Hope-hästarna brukar vara ganska modiga men att de liknas med att ha ADHD eftersom de är konstant understimulerade. Och lite olika med i princip alla hans söner. Dock lämnar Totilas ofta en väldigt orolig mun och hästar som verkar ha lite problematik med upphakningar, shivering och hållbarhet. Värt att ha i åtanke!
Revolution brukar lämna väldigt vänliga själar men som ibland kan bli lite okänsliga.
Detta börjar bli långt så får pausa här😅 men självklart är detta extremt beroende av mödernet. Det är ju trots allt stoet som fostrar den och hälften av generna kommer ju därifrån. Men detta är några av de som lämnat väldigt positiva avtryck med deras mentalitet på antingen deras avkommor eller de själva (eller båda!) Fortsätter gärna prata om detta!
Intressant. Du verkar insatt.

Själv har jag två hästar efter King Olymbrio respektive Vitalis.

Så här långt är de väldigt nybörjarvänliga och passar mig som amatör och numera lite äldre.

Intressant. Du verkar insatt.

Själv har jag två hästar efter King Olymbrio respektive Vitalis.

Så här långt är de väldigt nybörjarvänliga och passar mig som amatör och numera lite äldre.
Åh vad härligt! Hur gamla är de? Rör de sig trevligt? Vad är det på mödernet? Har de blivit stora?
Superspännande ju😊

Jag rider en efter Toto.jr just nu en hel del och jag skulle mest beskriva honom som missuppfattad, mkt reaktiv och ganska rädd/osäker. Han har behövt mkt tid på sig och mår extremt mkt bättre av att ha fått sällskap i hage samt mer ute tid. Innan det var han definitivt "galen".

Otroligt mjuk och snäll häst, men får lix lite panik vid allt som är nytt som han inte provat innan. 🤗 Väldigt arbetsvillig och trevlig att rida 🙌

Vilka har ni annars fått senaste? (Typ i år och kanske 2-3 år tillbaka?) Spännande att höra!
Ja vad har vi använt.. Opoque, Devin Franco, Santos, Sibelius, Majestic Taonga och i år då Majestic Justice, Dutch Dream, Straight Horse Leonardo... Har en treåring efter Franzé. Försökte två år med Dancier Gold, och så har vi min älskling efter Imposantos men den är äldre än 3 förvisso. Vi har haft 2, max 3 föl per år.

Jag rider en efter Toto.jr just nu en hel del och jag skulle mest beskriva honom som missuppfattad, mkt reaktiv och ganska rädd/osäker. Han har behövt mkt tid på sig och mår extremt mkt bättre av att ha fått sällskap i hage samt mer ute tid. Innan det var han definitivt "galen".

Otroligt mjuk och snäll häst, men får lix lite panik vid allt som är nytt som han inte provat innan. 🤗 Väldigt arbetsvillig och trevlig att rida 🙌
Härligt dock! Fint att du kunnat ge den mer tid och utrymme och att den då funkat! Vad är det för möderne på den?

Ja vad har vi använt.. Opoque, Devin Franco, Santos, Sibelius, Majestic Taonga och i år då Majestic Justice, Dutch Dream, Straight Horse Leonardo... Har en treåring efter Franzé. Försökte två år med Dancier Gold, och så har vi min älskling efter Imposantos men den är äldre än 3 förvisso. Vi har haft 2, max 3 föl per år.
Åhhh! Totalt förälskad i Opoque!! Många fina du använt! Synd att det inte tog sig med Dancier Gold. Vad roligt att du har en efter Imposantos! Han är sååå fin. Är det flera olika stostammar du har eller kommer det från samma? :)

Träffade Devin Franco på Lövsta ifjol och han verkar helt toppen. Ska bli spännande att se hans första avkommor snart! Hoppas han är i avel nästa år. Gillar också Verbier men är livrädd för storleken.
Hade en fantastisk Vivaldon som tyvärr fick tas bort i vintras.

Upplevt de som väldigt reaktiva och att många bara ställt sig på bakbenen när de har överskottsenergi. Men de har ändå varit vänliga i hanteringen, men varit extremt reaktiva och lite griniga under ryttare. De har haft väldigt svårt att träna dem och mest blivit att "rasta". Men menar verkligen inte att prata illa om någons häst! Försöker bara nyansera för att man själv ska veta vilka hingstar man vill att sian hästar ska brås på eftersom alla marknadsförs som änglar när alla individer kommer vara olika och det är helt normalt att alla uppskattar olika egenskaper! Någon tycker att en annans häst är för långsam och oreaktiv, på samma vis kommer en annan uppfatta deras som alldeles för reaktiv och lättskrämd🤷‍♀️

Jazz som Morfar, ja han har en bit kvar till fullt fungerande tävlingshäst men de blir nog bättre med tid och allt träning 🤗
Då är där ju extra mycket blod nära! Men underbart att höra!Q Blir bara glad när man hör om hästar som hittar sin plats och roll och trivs med arbetet🙂

Träffade Devin Franco på Lövsta ifjol och han verkar helt toppen. Ska bli spännande att se hans första avkommor snart! Hoppas han är i avel nästa år. Gillar också Verbier men är livrädd för storleken.
Hade en fantastisk Vivaldon som tyvärr fick tas bort i vintras.
Förstår helt oron med Verbiers storlek. Tror dessutom han kommer lämna iaf rätt rejält + vidare dessutom med tanke på arvet. Men om någon har ett mindre sto blir det väl bra. Och han rör ju sig trevligt!

Har sett och träffat en hel del föl och någon åring och de ser trevliga ut! Har blivit ganska normala i storleken och fått trevligt temperament! Vet inte hur det utvecklas om han kanske är aktuell för unghäst-championat även som 7-åring men borde kunna vara tillgänglig i avel parallellt tänker man!

Och beklagar bortgången på din Vivaldon!

Liknande trådar

• Smart lösning vid naturlig betäckning
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat