Betäckning 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare leahmc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 329
  • Visningar Visningar 15 783

Bukefalos 30 år!

Skulle annars rekommenderat Vitalis men om du inte vill ha stort blir det nog fel rekommendation🙈

Även om Total Hope har troligt mycket energi och att Totilas-blodet ibland kan vara lite lurigt så är det väldigt kloka hästar där jag dock träffat en del som är riktigt, riktigt små (ex: vår egen, och en del på jobbet). Och andra sidan nar jag bla träffat en tre-åring över 185 e: Totte, dock med en enorm mamma på ca 190 men ändå.

Även om han inte är så där superbeprövad ännu så är ju Devin Franco liten och avkommorna har blivit normalstora eller ngt mindre. Han själv är vettig och Vivaldi-blodet är ju toppen. Avkommorna har än så länge varit bra i skallen men inte under ryttare ännu. Dock får sägas att Bon Coeur som morfar är ju lite svårt. Han själv är ju svår mentalt och har lämnat många avkommor som är "lite griniga" och svåra att jobba med.

Fürstenball är ju tyvärr större och lämnar väl normalstora till större hästar men faktiskt träffat på väldigt många mindre så antagligen inte särskilt dominant! Han är dock lite långsam och blir ofta lite långsammare hästar (i mekaniken) men otroligt snälla och ridbara. Kan passa bättre med en av hans söner/där han är morfar isf! Men annars är han ju känd för att lämna hästar som är fantastiskt ridbara och vänliga. Det är även alla våra.

Även om Zack-blodet är super mentalt så är han tyvärr otroligt säker på att ge stora/enorma hästar så du får nog välja bort den linjen.

Fürst Romancier spåret har lämnat väldigt vänliga själar. Måste dock vara nogrann att lägga en av han avkommor som ger mindre för han själv ger större. Bla. Fürst Sinclair är väldigt bra i skallen.

Helt beroende på vad du vill ha så har ju Mr. Vain lämnat tydligt mindre hästar som rör sig trevligt och varit väldigt ridbara. Många som rör sig trevligt (inte absolut störst) men haft topp-temperament och blivit mindre hästar med ganska bra typ!

Finns många fler men svårt just med mindre hingstar nu när alla är så sjukt stora!
Alltså alla Mr Vain jag har träffat har varit som studsbollar 🙈 Alltså jag blir verkligen tokig på det här.

Men fölet efter Sudooro kom igår och ser jättefin ut. Dock väldigt ädel och gracil så kan inte ha någon som förädlar mer än han. Ser ut att ha balanserad galopp, men som sagt bara ett dygn än. 🙈

När det gällande Devin F. Lövsta lät ju köpet av honom gå tillbaka pga luftvägsproblem. Han har ju uppenbarligen fungerat med både tidigare och nuvarande ryttare trots detta. Blir ändå lite nyfiken på vad det egentligen är och om det finns någon ärftlig faktor.

När det gällande Devin F. Lövsta lät ju köpet av honom gå tillbaka pga luftvägsproblem. Han har ju uppenbarligen fungerat med både tidigare och nuvarande ryttare trots detta. Blir ändå lite nyfiken på vad det egentligen är och om det finns någon ärftlig faktor.
Har också funderat på det. Dom sa att det var någon allergi för han hostade inte när han var ”hemma” igen.
Jag såg också hur de grejade med allt på Lövsta för att göra miljön för alla hästar så bra som möjligt och det lämnade ju inget att önska tror jag…

Har också funderat på det. Dom sa att det var någon allergi för han hostade inte när han var ”hemma” igen.
Jag såg också hur de grejade med allt på Lövsta för att göra miljön för alla hästar så bra som möjligt och det lämnade ju inget att önska tror jag…
Är lite tröttsamt bara är att försöka avla friska sunda hästar när hingstägarna inte kan vara ärliga. Jag har friska, röntgade ston i avel och försöker ge avkommorna en sund uppväxt. Då är det inte jätte roligt när det kommer fram att hingstar man använt (och betalt dyrt för) har diverse genetiska problem som har hemlighållits.

Så många tips på fina hingstar! Ändå så svårt!
Har ett sto med Jazz i dubbla led längre bak på mödernet och har ärvt bakbensaktiviteten från Ferro. Ridbar och känslig men kan bli lite surig om man ställer högre krav ffa med skänkeln. (Vilket någon skrev här innan kommer från Ferro!)

Vill dämpa känsligheten. Gissar att Nacho inte är ett alternativ med tanke på Jovian? Vågar man prova Devin, trots Bon Couer därbak?
Eller om någon har andra tips som passar med Jazz+Rousseau?
Ville ha en Valley när han gick bruksprovet men då tog hon sig inte😥

Har ett sto med Jazz i dubbla led längre bak på mödernet och har ärvt bakbensaktiviteten från Ferro. Ridbar och känslig men kan bli lite surig om man ställer högre krav ffa med skänkeln. (Vilket någon skrev här innan kommer från Ferro!)

Vill dämpa känsligheten. Gissar att Nacho inte är ett alternativ med tanke på Jovian? Vågar man prova Devin, trots Bon Couer därbak?
Vad tänker du att du vill ha i hingsten ren fysiskt? Tänkte på Zarenstern, @linneaw kanske har insider tankar om den. Jag tyckte den var fin och koncentrerad live.

Valley finns på fryst om du frf vill använda honom. Vitalis-blodet är väldigt snällt och vettigt men det är känsliga individer! Dock kan det verkligen bli en superbra och snäll häst. Hur vill du påverka storleken? Tänker att en del ger ganska mycket + och Jazz har ju redan en hel del plus!

Men du skrev att den har fått fina Ferro-bakben, har den fått Jazz-fronten? Vilken är den starkaste gångarten? Vilken är den svagaste? Hur är den i överlinjen? Tänker ibland kan ju Ferro ge lite kort nacke och rygg! Vilka hingstprogram känner du att du vill vända dig till?:)

Vad det gäller Zarenstern så har jag bara träffat honom en snabb tur och de jag pratat med har inte träffat honom supermycket! Han hade lite sadeltvång och gillar att busa i linan (iaf som yngre) men har ganska bra fokus på ryttaren! Han har tydligen lite humör men är ridbar.

Personligen tycker jag han är lite för ”skyfflig” bak på så vis att man hade velat ha mer hasaktion! Han är ganska fin fram, har en bra hals och ganska rymlig trav. Hade dock velat se att han kunde gå med ännu mindre steg så man vet att samlingen finns där. Och andra sidan kan jag tänka mig att man inte visade det eftersom han inte har den hasaktionen (man kan delvis träna upp men man vill ju välja en hingst som har det naturligt eftersom man vill ge avkomman bästa förutsättningar). Mödernet är ganska starkt så det blir nog helt ok ridhästar iaf!

Tycker ju mycket om Zack-blodet, tycker mindre om San Amour av den simpla anledningen att jag inte uppskattar Sandro Hit psyket. Ofta lite griniga, lite lata men lättskrämda. Men San Amour har ju lämnat fina hästar!

Zarenstern är ju helt ok exteriört, han har en del saker man definitivt ska ha koll på beroende på ens sto men inget som direkt ringer varningsklockor. Nästan alltid hingstarna har något man bara ”herregud hur kan den fungera?” numera. Men han står ganska korrekt på sina ben förutom ngt sabelbent men det är väldigt lindrigt. Ska dock vara extremt försiktig med det eftersom det sliter väldigt hårt på dem!
Han har ju lite kort ländrygg och generellt lite kortare i överlinjen men det gör ju att han sitter ihop väl! Hade gärna fått ha lite mer naturlig resning när han bara står men det är ju hur de jobbar som är det viktiga!

Tänkte direkt på exempelvis Sudooro om du vill ha ner storleken lite, den har varit väldigt snäll när jag träffat på den. Självklart lite försiktigt med Suarez eftersom en del varit lite mer reaktiva dock. Men Sudooro är en av de som verkligen har en bra mentalitet och mödernet är toppen mentalt där så lämnar nog det vidare ganska säkert. Vet en del som använt till lite svårare ston där det blivit väldigt sociala och modiga avkommor! Speciellt bra om du vill förbättra skritten och galoppen. Super trav också men det kan man ju träna sig till.

Dynamic Zaint har ju en helt utomordentlig mentalitet själv. Han påverkar nog storleken ganska tydligt uppåt dock. Vet inte heller vad han kommer lämna för psyke med tanke på att Dynamic Dream ger ganska heta och reaktiva hästar. DD hade ju själv enormt sadeltvpng men DZ red de in under hingstekpringrn i Herning där han visades under sadel.

Escolar linjen brukar ge bra psyke också! Ofta väldigt kompletta hästar men bra front är i princip en säkerhet. Väldigt hög ridbarhet också. Men kan inbland bli lite mindre mer kompakta hästar så se till att isf välja en son där morfar är en ädlare!

Avråder dock starkt från SAS. ENORMT sadeltvång och väldigt dåliga ben. Även om det säkert är lockande att han fick så fina poäng och lovord måste man ju komma upp på den.

Om du vill få en större avkomma finns ju Verbier tillgängligt? Han ska ju vara supersnäll (träffat, ja, riktigt vänlig) och rör sig bra.

Den Follower (via PS) ur enligt min mening superkomplett och den är helt otrolig mentalt. (Fick höra från en som jobbar med dem att det var den snällaste hingsten i stallet).

Global Amour om du vill minska storleken och öka rörligheten. Den är också väldigt snäll! En av de absolut gosigaste hingstarna jag träffat. Ville bara mysa men när den blev ombedd att backa (de skulle gå förbi med ston så backade den lydigt och reagerade inte en smula!

Tänker ju intinktivt att du bör söka dig mot linjer med ex. Fürstenball (eller andra Fürst Heinrich som oxå är snälla och lämnar det även om FB är outstanding), Vitalis (Vivaldi ger vettiga hästar men med ganska mycket tryck, Vitalis är oxå känslig och bra med energi men otroligt snälla och modiga) Zack (ksk känns för nära dock med både Rousseau och Jazz) eller Donkey Boy (här har dock lite fler haft lite sadeltvång men inte så grovt).

Tänker att det svåra är ju att välja en tillräckligt arbetsvillig hingst som inte blir lite ängslig. Men berätta gärna mer så man kan ge bättre rekommendationer!

Väldigt fin. Observera den något grova nacken, inte halsen utan nacken. Skulle jag betäcka i år hade det blivit en sådan bokad, en ganska komplett liten hingst.
Hade inte koll på honom men kollade lite nu och han känns intressant! Han verkar ju ha bra ridbarhet naturligt och det är ju det jag efterlyst! Dessutom normalstor.

Hade inte koll på honom men kollade lite nu och han känns intressant! Han verkar ju ha bra ridbarhet naturligt och det är ju det jag efterlyst! Dessutom normalstor.
Ja jättefin på bruksprovet! Travade runt med världens självförtroende, den andra treåringen tog rygg på honom 😁

Ja jättefin på bruksprovet! Travade runt med världens självförtroende, den andra treåringen tog rygg på honom 😁
Läste att han var inriden i november, haft vintervila och börjat förberedas för bruksprovet i januari. Då känns det ju som han har lätt för sig! Ska skicka och fråga lite hur dräktigheten sett ut, är ju slutet på säsongen innan jag kommer igång 🙈

Ja kika. 👍🏻

Ögonblicksbild:

IMG_3880.webp

Mitt sto är konvalescens efter ett dumt påhitt i hagen i oktober som trots op och rehab inte verkar vilja bli bra.

Åker lite spontant till Flyinge med henne imorgon för att se var i brunst hon är, hon är inte så tydlig.

Har däremot inte valt hingst ännu… ville verkligen ha Sibelius men han är inte i avel.

Viktigt med bra temperament, modig och trygg, behöver inte ha exceptionella gångarter. Stoet är långlinjerat och behöver en något kortare hingst.
Några bra förslag?

Här är hennes blup
https://www.blup.se/sv-SE/horses/342423-sh-janny-swb

IMG_6284.webp

Mitt sto är konvalescens efter ett dumt påhitt i hagen i oktober som trots op och rehab inte verkar vilja bli bra.

Åker lite spontant till Flyinge med henne imorgon för att se var i brunst hon är, hon är inte så tydlig.

Har däremot inte valt hingst ännu… ville verkligen ha Sibelius men han är inte i avel.

Viktigt med bra temperament, modig och trygg, behöver inte ha exceptionella gångarter. Stoet är långlinjerat och behöver en något kortare hingst.
Några bra förslag?

Här är hennes blup
https://www.blup.se/sv-SE/horses/342423-sh-janny-swb

Visa bifogad fil 187500
Jag hade valt en hopphingst! Vilken härlig stam!

Det hade jag gjort med anledning av mödernet, och jag upplever att hopphästar många gånger har ett bättre psyke, särskilt om de verkar i sporten.

Jag hade funderat på tex Hotlix, som jag vet är stabil och han har fått avkommor som rör sig fint.

Annars finns ju många andra mer beprövade att välja på.

Jag hade valt en hopphingst! Vilken härlig stam!

Det hade jag gjort med anledning av mödernet, och jag upplever att hopphästar många gånger har ett bättre psyke, särskilt om de verkar i sporten.

Jag hade funderat på tex Hotlix, som jag vet är stabil och han har fått avkommor som rör sig fint.

Annars finns ju många andra mer beprövade att välja på.
Jag är nog mer inne på en dressyrhingst, men ska kika på Hotlix.

Har annars kikat på King Olymbrio, For Romance I, Touchdown och wild cardet Nacho Vidal…

Jag är nog mer inne på en dressyrhingst, men ska kika på Hotlix.

Har annars kikat på King Olymbrio, For Romance I, Touchdown och wild cardet Nacho Vidal…
Jag har ju en efter King Olymbrio, så jag är part i målet!

Vår är jättefin, hans mamma är mer långlinjerad och han har blivit mer högställd och kortare än henne.

For Romance I är jag också betagen i. Den hingsten hade jag lätt valt! Alla avkommor jag sett eller hört talas om verkar så trevliga.

Men det gäller även King Olymbrio.

Liknande trådar

• Smart lösning vid naturlig betäckning
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur