Betäckning 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare leahmc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 329
  • Visningar Visningar 15 783

Bukefalos 30 år!

Mitt problemsto var på koll igår står med stort fint ägg på 50 men noll brunsttecken. Min hingst är totalt ointresserad och försöker inte ens uppvakta. Nu ska vi spruta igång imorgon och se om vi kan få fram brunst till nästa vecka.

Jag har bestämt mig för att avvakta och se om hon är dräktig först, och där på plats och i samråd med seminstationen bestämma om jag ska göra ett försök till med samma hingst eller byta. Om vi hinner en till. Var i kontakt med hingstägaren och någon fler hade fått dåliga skick men ändå fått dräktigt, så jag hoppas att det ska bli så för mig med!
Håller tummarna för det är dräktigt! ✊✊

Valley finns på fryst om du frf vill använda honom. Vitalis-blodet är väldigt snällt och vettigt men det är känsliga individer! Dock kan det verkligen bli en superbra och snäll häst. Hur vill du påverka storleken? Tänker att en del ger ganska mycket + och Jazz har ju redan en hel del plus!

Men du skrev att den har fått fina Ferro-bakben, har den fått Jazz-fronten? Vilken är den starkaste gångarten? Vilken är den svagaste? Hur är den i överlinjen? Tänker ibland kan ju Ferro ge lite kort nacke och rygg! Vilka hingstprogram känner du att du vill vända dig till?:)

Vad det gäller Zarenstern så har jag bara träffat honom en snabb tur och de jag pratat med har inte träffat honom supermycket! Han hade lite sadeltvång och gillar att busa i linan (iaf som yngre) men har ganska bra fokus på ryttaren! Han har tydligen lite humör men är ridbar.

Personligen tycker jag han är lite för ”skyfflig” bak på så vis att man hade velat ha mer hasaktion! Han är ganska fin fram, har en bra hals och ganska rymlig trav. Hade dock velat se att han kunde gå med ännu mindre steg så man vet att samlingen finns där. Och andra sidan kan jag tänka mig att man inte visade det eftersom han inte har den hasaktionen (man kan delvis träna upp men man vill ju välja en hingst som har det naturligt eftersom man vill ge avkomman bästa förutsättningar). Mödernet är ganska starkt så det blir nog helt ok ridhästar iaf!

Tycker ju mycket om Zack-blodet, tycker mindre om San Amour av den simpla anledningen att jag inte uppskattar Sandro Hit psyket. Ofta lite griniga, lite lata men lättskrämda. Men San Amour har ju lämnat fina hästar!

Zarenstern är ju helt ok exteriört, han har en del saker man definitivt ska ha koll på beroende på ens sto men inget som direkt ringer varningsklockor. Nästan alltid hingstarna har något man bara ”herregud hur kan den fungera?” numera. Men han står ganska korrekt på sina ben förutom ngt sabelbent men det är väldigt lindrigt. Ska dock vara extremt försiktig med det eftersom det sliter väldigt hårt på dem!
Han har ju lite kort ländrygg och generellt lite kortare i överlinjen men det gör ju att han sitter ihop väl! Hade gärna fått ha lite mer naturlig resning när han bara står men det är ju hur de jobbar som är det viktiga!

Tänkte direkt på exempelvis Sudooro om du vill ha ner storleken lite, den har varit väldigt snäll när jag träffat på den. Självklart lite försiktigt med Suarez eftersom en del varit lite mer reaktiva dock. Men Sudooro är en av de som verkligen har en bra mentalitet och mödernet är toppen mentalt där så lämnar nog det vidare ganska säkert. Vet en del som använt till lite svårare ston där det blivit väldigt sociala och modiga avkommor! Speciellt bra om du vill förbättra skritten och galoppen. Super trav också men det kan man ju träna sig till.

Dynamic Zaint har ju en helt utomordentlig mentalitet själv. Han påverkar nog storleken ganska tydligt uppåt dock. Vet inte heller vad han kommer lämna för psyke med tanke på att Dynamic Dream ger ganska heta och reaktiva hästar. DD hade ju själv enormt sadeltvpng men DZ red de in under hingstekpringrn i Herning där han visades under sadel.

Escolar linjen brukar ge bra psyke också! Ofta väldigt kompletta hästar men bra front är i princip en säkerhet. Väldigt hög ridbarhet också. Men kan inbland bli lite mindre mer kompakta hästar så se till att isf välja en son där morfar är en ädlare!

Avråder dock starkt från SAS. ENORMT sadeltvång och väldigt dåliga ben. Även om det säkert är lockande att han fick så fina poäng och lovord måste man ju komma upp på den.

Om du vill få en större avkomma finns ju Verbier tillgängligt? Han ska ju vara supersnäll (träffat, ja, riktigt vänlig) och rör sig bra.

Den Follower (via PS) ur enligt min mening superkomplett och den är helt otrolig mentalt. (Fick höra från en som jobbar med dem att det var den snällaste hingsten i stallet).

Global Amour om du vill minska storleken och öka rörligheten. Den är också väldigt snäll! En av de absolut gosigaste hingstarna jag träffat. Ville bara mysa men när den blev ombedd att backa (de skulle gå förbi med ston så backade den lydigt och reagerade inte en smula!

Tänker ju intinktivt att du bör söka dig mot linjer med ex. Fürstenball (eller andra Fürst Heinrich som oxå är snälla och lämnar det även om FB är outstanding), Vitalis (Vivaldi ger vettiga hästar men med ganska mycket tryck, Vitalis är oxå känslig och bra med energi men otroligt snälla och modiga) Zack (ksk känns för nära dock med både Rousseau och Jazz) eller Donkey Boy (här har dock lite fler haft lite sadeltvång men inte så grovt).

Tänker att det svåra är ju att välja en tillräckligt arbetsvillig hingst som inte blir lite ängslig. Men berätta gärna mer så man kan ge bättre rekommendationer!
Wow tack Linnea för ett så otroligt utförligt svar🙏🏻❤️ Av någon outgrundlig anledning har jag inte sett detta förrän nu!
Jag har fått jättemycket bra vägledning i hingstval.av dig!
Blir dock inte seminering i år pga en nyupptäckt skada som behöver åtgärdas.
Men jag känner mig bättre förberedd med mer kunskap om hingstval. Det blir nog antingen F- eller Vitalis- blod. Om jag vågade.chansa på att få sålt till ett proffs hade jag nog valt Dynamic Dream elr Gold. Men med denna marknad så får man.nog ta säkrare kort antar jag.
Tack igen🥰

Jag har bestämt mig för att avvakta och se om hon är dräktig först, och där på plats och i samråd med seminstationen bestämma om jag ska göra ett försök till med samma hingst eller byta. Om vi hinner en till. Var i kontakt med hingstägaren och någon fler hade fått dåliga skick men ändå fått dräktigt, så jag hoppas att det ska bli så för mig med!
Nu får jag inte kolla henne på 17 dygn utan måste vänta till 20 dygn, de har ingen koll på fredag. Jag hoppas verkligen att hon är dräktig och att det inte ska vara någon tvilling eller något. Tre dagar till att vänta...

Nu får jag inte kolla henne på 17 dygn utan måste vänta till 20 dygn, de har ingen koll på fredag. Jag hoppas verkligen att hon är dräktig och att det inte ska vara någon tvilling eller något. Tre dagar till att vänta...
Håller tummarna för att där är en ⭐

Liknande trådar

• Smart lösning vid naturlig betäckning
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur