Betäckning 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare leahmc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 329
  • Visningar Visningar 15 784

Bukefalos 30 år!

leahmc

Trådstartare
Hade varit kul o höra vad ni har valt för hingstar i år till era ston? Vad dom är i för ålder osv 😍

Inte bestämt ännu, sitter och skrollar och funderar fortfarande. Funderar också mycket på om det är så klokt att betäcka just nu, det allmänna världsläget osv.
Troligen betäcker jag mitt sto som är min ridhäst, det var planerat till iår sedan långt tillbaka.
I alla fall kommer priset att påverka rätt mycket vilken hingst jag väljer iår. Känns som om jag har en dyr ras, Islandshäst, och prissättningen är helt upp till hingstägaren, så det kan skilja mycket mellan rätt likvärdiga hingstar.
Prisex, här ligger de flesta skulle jag säga, med moms.
Bokning 2000
Språng 5000
30 dygnsavgift 8000-15000.

Ligger andra raser så högt?

Inte bestämt ännu, sitter och skrollar och funderar fortfarande. Funderar också mycket på om det är så klokt att betäcka just nu, det allmänna världsläget osv.
Troligen betäcker jag mitt sto som är min ridhäst, det var planerat till iår sedan långt tillbaka.
I alla fall kommer priset att påverka rätt mycket vilken hingst jag väljer iår. Känns som om jag har en dyr ras, Islandshäst, och prissättningen är helt upp till hingstägaren, så det kan skilja mycket mellan rätt likvärdiga hingstar.
Bokning 2000
Språng 5000

Är det semin eller naturligt?

Fjordhäst kostar typ 5000 kr för språnget numera, samt betesavgift typ 25 kr/dygn. Det är allt…

Mitt sto är ju dräktigt nu och jag hoppas allt går vägen med det först såklart, men jag tänker redan på nästa föl om det tittar ut en hingst 😅

Sen så handlar ju allt om när fölet kommer också. Hon är beräknad sent och de kan ju utan problem gå över tiden och då blir de såklart inget föl nästa år. Men allt sånt får man ta sen. Jag planerar för det så jag är beredd iaf 🤗

Jag har funderat massor. Och fortsätter fundera.
Men kikat på

Severucci
Sibelius (ett litet minus på storleken)
So perfect
Janeiro Platinum (endel jazz längre bak)

Hon är dräktig med Devin Franco just nu.
Och tar gärna tips tankar och ideer från alla håll!!

Esmalia själv är e. Westpoint ue. Goodtimes ee. Jazz
Så letar efter hingstar med så lite Jazz blood som möjligt helt enkelt även om de e svårt 😅

Mitt sto är ju dräktigt nu och jag hoppas allt går vägen med det först såklart, men jag tänker redan på nästa föl om det tittar ut en hingst 😅

Sen så handlar ju allt om när fölet kommer också. Hon är beräknad sent och de kan ju utan problem gå över tiden och då blir de såklart inget föl nästa år. Men allt sånt får man ta sen. Jag planerar för det så jag är beredd iaf 🤗

Jag har funderat massor. Och fortsätter fundera.
Men kikat på

Severucci
Sibelius (ett litet minus på storleken)
So perfect
Janeiro Platinum (endel jazz längre bak)

Hon är dräktig med Devin Franco just nu.
Och tar gärna tips tankar och ideer från alla håll!!

Esmalia själv är e. Westpoint ue. Goodtimes ee. Jazz
Så letar efter hingstar med så lite Jazz blood som möjligt helt enkelt även om de e svårt 😅
So Perfect är väl valack och tveksamt om sibelius är i avel i år…?

Bokning 2000
Språng 5000

Jag skulle kunna kopiera ditt inlägg.
Var lite sugen på att betäcka mitt sto i år igen. Men är lite tveksam. Fler hästar = ökade kostnader.
Stall hemma, men för platta hagar och vill ha unghästar på betydligt större marker med jämnåriga. = ökad kostnad för helinackordering i 3 år.

Tycker också islandshingstarna har ökat i pris. Semin går bort pga ytterligare ökad kostnad. Annars stod Toppur högst upp på listan.

Jätte fin liten hingst 😍

Kan de bli bra på mitt sto som är 168-169? 🤔
Vill helst inte ha en häst under 165 då jag är lång
Men jag föredrar en häst som är 165 än 170 😅
Mitt sto är bara runt 162 😀 och jag är 176.

Jag tycker väldigt mycket om sättet han rör sig på, han har samma rörelsemönster som mitt sto fast bättre. Har sett många avkommor som ärvt det.
Mitt sto fick en avkomma efter honom 2018 som dessvärre dog tre dagar gammal (tänker inte gå in på varför) och jag vill gärna ha en likadan men ett sto.

Sen så är det inget minus med allt vitt han har 🤩 mitt sto har Ganesco till farfarsfar och Ceylon till morfar. Man tänker sig att det skulle ge massa bling men hon har bara en pytteliten stjärn.

Jag tycker väldigt mycket om sättet han rör sig på, han har samma rörelsemönster som mitt sto fast bättre. Har sett många avkommor som ärvt det.
Mitt sto fick en avkomma efter honom 2018 som dessvärre dog tre dagar gammal (tänker inte gå in på varför) och jag vill gärna ha en likadan men ett sto.

Sen så är det inget minus med allt vitt han har 🤩 mitt sto har Ganesco till farfarsfar och Ceylon till morfar. Man tänker sig att det skulle ge massa bling men hon har bara en pytteliten stjärn.

Ja jag gillar också hur han rör sig och jag har sett några avkommor efter honom som tilltalar mig på de sättet att han förbättrat typ och gång till avkommorna. Han verkar ge trevligt temperament också!

De bästa hade ju varit om man fick lite vitt också 😂👌 min låter lite som ditt sto, hon är brun med pytteliten stjärn, hon har även lite vitt över kronranden ena bak.

Sen har hon faktiskt något spännande från sin mamma som är stickelhårig fux, hur utbrett vet jag inte men Esmalia har ärvt en stickelhårig fläck på halsen under manen 😅 ca 10cm i diameter. Inget mer än det, men de hade ju varit roligt om avkomman blev stickelhårig. Värsta chocken man hade fått, men de kanske inte är möjligt? 🤔

Kommer Severruci vara i avel i år? Han finns inte med på Lövstas lista iaf.
Lite ? på fertiliteten också, ingen registrerad avkomma på blup ännu

Kommer Severruci vara i avel i år? Han finns inte med på Lövstas lista iaf.
Lite ? på fertiliteten också, ingen registrerad avkomma på blup ännu

De är sant, de sa dem faktiskt till mig när jag funderade på honom förra året att på mitt sto som inte fått föl tidigare så skulle jag inte chansa på honom. 🤔

Jag måste ha tittat på fel hingst för jag tycker inte han har så mycket vitt? Jag gillar däremot modellen. :)

1773914663159.webp

Ja jag gillar också hur han rör sig och jag har sett några avkommor efter honom som tilltalar mig på de sättet att han förbättrat typ och gång till avkommorna. Han verkar ge trevligt temperament också!

De bästa hade ju varit om man fick lite vitt också 😂👌 min låter lite som ditt sto, hon är brun med pytteliten stjärn, hon har även lite vitt över kronranden ena bak.

Sen har hon faktiskt något spännande från sin mamma som är stickelhårig fux, hur utbrett vet jag inte men Esmalia har ärvt en stickelhårig fläck på halsen under manen 😅 ca 10cm i diameter. Inget mer än det, men de hade ju varit roligt om avkomman blev stickelhårig. Värsta chocken man hade fått, men de kanske inte är möjligt? 🤔

Min är stickelhårig i sommarpälsen, det har hon fått från Ceylon.

Avkomman hade en så fin teckning ❤️
IMG_1668.webp

Liknande trådar

• Smart lösning vid naturlig betäckning
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund