Betäcka i Tyskland? / Hingstval?

Torill

Trådstartare
Jag har ett sto som jag skulle vilja betäcka med Royal Diamond då denna kombination tidigare har visat sig mycket lyckad. Nu har jag lite funderingar kring hur detta skulle kunna gå till. Så vitt jag har förstått finns det inte fruset från honom utan bara TAI.

Alternativ ett är ju att köra stoet till tyskland och betäcka henne där. Hur fungerar det då med registrering av fölet och liknande? Räknas detta som livmodersimport eller registrerar man avkomman i Oldenburg? Stoet är importerat från tyskland från början registerad i Oldenburg. Vilka avgifter förutom avgiften till hingsthållaren (studfee) kan komma till?

Alternativ två skulle väl kunna vara att importera färsk sperma. Så vitt jag vet finns det idag ingen som tar in på honom. Är det möjligt att göra detta själv eller övertala något företag som sysslar med detta att göra det åt mig? Antar att det blir en avgift på det i så fall. Är det ens möjligt att transportera såpass långt som det är från tyskland och till min loka station i bohuslän? Stoet har ju onekligen fungerat mycket bra att betäcka där så det hade ju varit det allra bästa om det gick att lösa men en station längre söderut är i så fall kanske att föredra?

Om inget av dessa sätt skulle visa sig genomförbara hade ju en annan hingst efter Rubinstein kunnat vara ett alternativ. Jag har tidigare tittat på Rubinrot som jag gillar. Har ni några andra förslag på lämpliga hingstar?

Det blev många frågor men alla råd och tips är välkommna!
 
Sv: Betäcka i Tyskland? / Hingstval?

Har du ett oldenburgsto så skulle jag importera sperman, inga problem til Bohuslän. Flygs till Landvetter och hämtas där el körs ut med bil. Då reggar du fölungen i oldenburg. Du får gärna maila om du har funderingar.

Annars kör du stoet till Dk eller Tyskland och gör en moderlivsimport och får då troligtvis gröna papper på fölungen.

Vad har du för stam på stoet?
 
Sv: Betäcka i Tyskland? / Hingstval?

Hon är efter Duntroon-Bucephalos xx (BLUP: Rikkona)

Om jag inte minns helt fel så är det så att det krävs att man betalar en avgift när man importerar sperma (någonting på 5000 kr?), stämmer det? Eller slipper man undan den om man registerar i Oldenburg?

Det borde bli gröna papper om man registerar i ASVH, hingsten har ju stått på flyinge tidigare trots allt.
 
Sv: Betäcka i Tyskland? / Hingstval?

Nej, för att importera sperma behöver du inte betala mer än tillstånd hos jordbrksverket (el så ber du nån annan som har tillstånd *host*) att göra det. Det är om du ska söka licens hos ASVH du måste betala 5000 kr. Så därför hade jag kört på att inte göra det och importera själv och då registrera i oldenburg istället för asvh! Men det är ju en smaksak. Vill man ha en asvh-reggad avkomma så är det ju inte omöjligt...
 
Sv: Betäcka i Tyskland? / Hingstval?

Ah, ok! Men då låter ju det som ett riktigt bra alternativ. Jag har ju absolut inget emot att registrera i Oldenburg egentligen. Finns det några nackdelar med det? Hur fungerar det med ev vidare avel om det blir ett stoföl och det är registrerat i Oldenburg? Kan en avkomma efter ett sådant sto registreras i ASVH? Detta ligger ju i och för sig långt in i framtiden om det ens kommer att bli aktuellt. Stoet jag har nu är ju importerad och registerad i ASVH på det sättet.

Tack för att du svarar så tålmodigt på alla mina frågor!
 
Sv: Betäcka i Tyskland? / Hingstval?

Hingsten TS frågar om är sedan tidigare redan godkänd i Sverige, alltså är det bara hingstlicensen på 5000kr som ska betalas.

Skulle hingsten inte varit godkänd sedan tidigare hade det kosta 8000kr.
De extra 3000kr är en engångssumma.
 
Sv: Betäcka i Tyskland? / Hingstval?

Eftersom stoet redan är registrerat i det "gröna" registret i ASVH och hingsten godkänd av dem sedan tidigare så borde ev. avkomma hamna i det "gröna" registret även den om du i framtiden vill tilläggs registrera den där.

Anledningen till borde så beror det på hur vakna ASVH är när du vill tilläggs registrera den, kan man bevisa att stoet faktiskt varit utomlands och betäcks så är det nema problem ur deras synvinkel att ta in en Oldenburger reggad avkomma men om du väljer att seminera hemma i Sverige så ska den egentligen få gråa papper enligt deras regler om man ska vara petimeter. Eftersom det då inte är en livmoders import.

Krångligt ska det vara!
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 050
Avel Jag ska inte betäcka något sto, men är bara nyfiken hur det fungerar att betäcka ett sto! :) Även hur priserna är fördelade. Förmodar...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Myrten
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Avel Denna hingst är bla godkänd i Hannover, Oldenburg mfl. Han är topp 1% av de tyska dressyrförärvarna, han har en son som är godkänd i...
Svar
16
· Visningar
2 688
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp