Bukefalos 28 år!

Hur funkar det att betäcka? :)

Butterfly

Trådstartare
Jag ska inte betäcka något sto, men är bara nyfiken hur det fungerar att betäcka ett sto! :) Även hur priserna är fördelade.



Förmodar att det inte hör till vanligheterna att man gör det på "den naturliga vägen", stoet träffar hingsten, vet att det finns stationer man åker till, men hur funkar det?




Språngavg?
Är det den summan man betalar när stoet blir betäckt, varesig det blir ett föl eller inte?

90 dygns avg?
Om stoet blir dräktigt så betalar man yttliggare en avgift när 90 dagar gått?

Lev fölavg?
När stoet fölar ett levande föl betalar man yttliggare en avgift?



Vad är det man mer betalar för?
 
Inom halvblodsaveln, trvaveln och galoppaveln hor det till normen att det ar antingen AI (artificiell insemination) TAI (transport artificiell insemination) eller FAI (fryst artificiell insemination). Alltsa bukar sto och hingst aldrig motas, mest pga. skaderisken hos de bada individerna. Jag tror det ar mer vanligt med naturlig betacknig hos ponnyer, aven om jag tror att aven dar ar det inte jattevanligt. Inom speciell rasavel ar det kanske mer forekommande, samt att det saklart finns hingstar inom alla grenar som star pa naturlig betackning.

Sprangavgift ar den avgift man tar ut for att hingsten ska ga pa bocken for ditt sto. Alltsa betalas det bara en gang, tank pa det som en bokningsavgift, man bokar sperma.

90 dygnsavgift betalas da stoet blir draktigt och fortfarade ar draktigt nar man kollar hennes draktighet efter 90 dygn. Ar stoet inte langre draktigt efter 90 dygn behover du inte betala.

Levande folabgift betalas om ditt sto blir draktigt och sedan foder ett levande fol. Detta ar mer osaker for hingstagren da mycket kan handa under draktigheten, sasom att stoet kastar eller forolyckas.
 
@Wine-tee Om du med galoppaveln menar engelska fullblod så används inte semin alls då det inte är tillåtet (om inget har ändrats det senaste året som jag helt lyckats missa).

@Butterfly Hur det fungerar beror väldigt mycket på vilken ras det är du tänker dig avla med. Jag har nordsvenskar och där är det enbart naturlig betäckning som gäller, men även det kan ju skötas på lite olika sätt. Antingen vid hand eller olika varianter på fribetäckning.

Kostnader som tillkommer utöver det hingstägaren tar (språngavgift, dygnsavgifter, levande föl) är uppstallningskostnad under tiden stoet betäcks och veterinära avgifter. För min del har det enbart inneburit ultraljud och något bakterieprov, men om det krånglar kan det behövas fler åtgärder. Lämnar man stoet hos en seminstation tar de även en stationsavgift för att de ombesörjer betäckningen, där kan villkoren vara väldigt olika med vad som ingår och inte. Bäst är nog att ringa och höra sig för med den hingsthållare och den station man tänker sig använda.
 
@Wine-tee Inte om de ska registreras som rasrena i den engelska moderstamboken. Sen är jag inte alls insatt i kapplöpningssporten utomlands, det kanske finns tävlingar även för icke-fullblod. Men jag tror att det fungerar likadant över hela världen.
 
@Wine-tee & @thoora - som thoora tror är semin helt förbjudet inom fullblodsavel om man vill registrera hästen i fullblodsstamböckerna. Ston som ska betäckas med hingstar i andra länder transporteras dit (ibland får de föla där). Reglerna sätts i England och de har nog inga planer på att ändra, trots att många uppfödare - säkert främst i länder där galopp inte är så stor - skulle ha nytta av semin. För en uppfödare i exempelvis Sverige vore det ju ett lyft. Tillgången på hingstar skulle öka rejält, men som sagt - det kommer nog inte att ändras inom en överskådlig framtid.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 102
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 766
Senast: Masse
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 303
Avel Skulle behöva lite råd från hästfolk! i somras betäckte jag mitt SWB sto på en seminstation Och eftersom jag stod utan stallplats så...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 050
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp