betäcka nu

S

suzukits

Har inte tänkt att göra det men funderar på om det är dumt att betäcka på vinterhalvåret :confused:
 
Mitt 'gammelsto' (22½ år) betäcktes den 28 & 30/10, men enkom pga av hennes ålder samt att hon fick stå över förra året.. OCH att hon i år var dräktig i slutet av Juni.. resorberade det fostret före 39 dygn och sedan var 'skendräktig' resten av sommaren, då emotser jag en ev. fölning vid vilken tidpunkt som helst nästa år!

Det är bara att göra sig beredd på att sätta in 'alla klutar' för den ev. fölisen, men det gör jag sååå gärna!!!

Normalt så skulle jag inte betäcka senare än i slutet av Juli, för att fölet skall kunna få något ut av betet!

Mvh/ :)Bia
 
Min häst är född den 12:e januari. :) Iof i Florida, USA, men nu ska vi väl inte vara så petnoga.. :angel:

Personligen tycker jag att fölen och stona ska kunna få gå ihop på sommarbete och "frodas". Tänk också på att ur ekonomisk synpunkt är det ju bra att ha stoet på bete när hon börjar ge di, då man får en del "gratis" från betet. Om man ska vara lite snål.

Annars har jag nog inget mer att tillföra denna diskussion då jag är ngt utav en nybörjare på detta ämne. Lämnar över till uppfödarna.. ;)
 
Tycker det är mycket dumt, med tanke på hur mycket viktigt som fölet missar under sommar månaderna. Hellre tidigt på året än sent.

Då får dom ändå tillgodo se sig på det som dom behöver under sommar månaderna.

Själv vill jag att mina föl föds mars-maj.
 
Det är väl klart att man kan om stoet fortfarande har bra brunster. Problemet kan väl bli att det är svårt att få tag på den hingst som man vill ha och semin station överhuvudtaget. De flesta hingstar påbörjar tävlingssäsong och dom töms inte så här sent.
 
Mitt äldsta sto är fött 8/2, hennes första dotter 18/1 och nummer två 16/2, alla i sverige rakt ut i snön :crazy: :smirk: Nästa år blir det också ett tidigt januariföl
 
Varför betäcker du så att de föds i januari? Det är väl varken travare eller galoppörer du föder upp? :confused:
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Ramona
·
Avel Har ni redan valt hingstar att betäcka med i år? Har ni bokat plats på hingstvisningar? Vilka tror ni, inom er ras, kommer "slå igenom"?
6 7 8
Svar
153
· Visningar
14 737
Senast: Ottisen
·
Avel Ytterligare en Lövsta hingst är kastrerad, Dom Perignon. Någon som betäckt med honom i år?
2
Svar
25
· Visningar
1 866
Senast: MayGrace
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 922
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp