Bukefalos 28 år!

Betäcka sto med föl, tips om hingst

A

Avel

Mitt sto fölade i onsdags. Allting gick fint så jag funderar lite på att betäcka henne igen. Men hur går man tillväga när de har ett föl? Förra året hade jag en station ett par km bort och körde fram och tillbaka. Nu finns inte denna station kvar och undrar om det är bättre för fölet att man åker någonstans där de kan stå kvar?:crazy:
När ska man åka iväg för att inte missa brunsten?

Har ni några tips på dressyrhingstar. Vill gärna ha en lätt modern hingst då stoet är lite grövre och äldre. Hon är efter Napoleon. Har egna meriter i dressyr tom Msv klass. Det som bör förbättras är skritten.

Har funderat på Zuidenwind. Har sett honom och han var väldigt snygg.:love:
Belamour eller Warsteiner, men det kanske blir för omodernt med Warsteiner då stoet är äldre:confused:

Fölet är tänkt att bli dressyrhäst som vi ska behålla.
 
Sv: Betäcka sto med föl, tips om hingst

Har ni några tips på dressyrhingstar. Vill gärna ha en lätt modern hingst då stoet är lite grövre och äldre. Hon är efter Napoleon. Har egna meriter i dressyr tom Msv klass. Det som bör förbättras är skritten.

Har funderat på Zuidenwind. Har sett honom och han var väldigt snygg.:love:
Belamour eller Warsteiner, men det kanske blir för omodernt med Warsteiner då stoet är äldre:confused:

Fölet är tänkt att bli dressyrhäst som vi ska behålla.

Om jag vore du skulle jag lägga in en bild på stoet och fölet (för att man ska kunna få en uppfattning om vad stoet kan föra vidare exteriört) och be om förslag på val av hingst. Det verkar vara en mycket aktiv tråd :D. Jättekul!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1106357
 
Sv: Betäcka sto med föl, tips om hingst

Jag ska söka upp den tråden. Tack för tipset.

Men hur gör ni med ston med föl, skickar ni iväg dem? Har nu ca 1 mil till närmaste station om jag vill åka fram och tillbaka. Tror inte de har plats för ston med föl.
När måste jag åka iväg för att inte vara för sent ute?
 
Sv: Betäcka sto med föl, tips om hingst

Jag har skickat iväg sto och föl till stationen och haft dem där i sju veckor eftersom stoet inte tog sig på första brunsetn och jag ville ha henne kvar tills hon var konstaterat dräktig.
När vi åkte var fölet 26 dagar. Båda mådde strålande när de kom hem men fölet var lite svårhanterat i början.

I år kommer jag bara ha stoet och fölet på station tills stoet gått ur brunst för det var jobbigt med ett föl som blivit lite förvildat.
 
Sv: Betäcka sto med föl, tips om hingst

Jag har själv ett sto efter Napoleon som fölade för en vecka sedan på måndag åker hon och föl till stationen där de stannar tills hon är färdig seminerad. Har bara ca 4 mil dit så jag hämtar hem mellan seminering och kontroll.
Fölet är ett ädelt fint sto föl efter JJ RayBan som jag är väldigt nöjd med. Hingst i år blir den tyske Dolany. >så någon av dem kanske kan vara något för ditt sto också?
 
Sv: Betäcka sto med föl, tips om hingst

Håller med Görel.

Lättast är att skicka iväg dem, seminera/betäcka och sedan ta hem dem.
Jobbigt och drygt att åka fram och tillbaka med både sto och föl (de små brukar ju inte alltid hoppa in i lådan).
Samt skönt att få hem dem lite "emellan" (i värsta fall) så att fölungen, som växer fort, inte blir helt vild.
Skickade iväg mina förra veckan och hämtar dem nog nästa vecka då hon betäcks nu. Sen om hon inte tagit sig så får de åka tillbaka till nästa brunst, men de hinner de ju vara hemma lite mer än 2 veckor så man hinner tämja den lite till :)
 
Sv: Betäcka sto med föl, tips om hingst

JJ RayBan hade jag med i mina funderingar innan men glömde bort honom. Det lät ju lovande om du har ett fint föl efter honom.:D

78095.jpg


Så här såg hon ut förra våren.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 647
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Novalisa
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 710
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 440
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp