Betäcka sto utan stam

Music_iN_my_heart

Trådstartare
Hej! Det är så att jag äger ett d ponny sto som numera fått en skada och jag funderar på att i framtiden betäcka henne med en welsh hingst. Jag har följt henne sen unghäst och hennes mamma finns i min närhet. Problemet är dock att hennes mamma är inte registrerad som mor i passet då ponnyn kom dräktig när hon importerades till Sverige från England och detta visste ingen förrens min ponny stod nyfödd på åkern.

Min ponny är registrerad som svensk ridponny men står då föräldrar okända. Kan jag ändå betäcka med en welsh hingst och få en welsh part bred?

Samt vad kostar de att betäcka allt som allt?

Mvh
 
Du kan ju DNA-testa så du kan få mamman med i stamtavlan. Betäcker du med en welsh kan du registrera den som welsh partbred.
 
@Music_iN_my_heart: Är skadan en ren olycka eller beror den på någon medfödd svaghet hos henne? Skulle den ge henne besvär under en dräktighet?

Generellt anser jag att man inte ska avla på hästar utan stam eller hästar som inte håller måttet. Har du gjort en noggrann utvärdering av hennes svagheter och styrkor? Har hon tävlingsmeriter i högre klasser?

Att ta föl är dyrt om man inte använder första bästa hingst utan meriter som står hos grannen typ. Det är också en risk för stoet att bli dräktig och få föl som man inte ska blunda inför.
 
Hej! Det är så att jag äger ett d ponny sto som numera fått en skada och jag funderar på att i framtiden betäcka henne med en welsh hingst. Jag har följt henne sen unghäst och hennes mamma finns i min närhet. Problemet är dock att hennes mamma är inte registrerad som mor i passet då ponnyn kom dräktig när hon importerades till Sverige från England och detta visste ingen förrens min ponny stod nyfödd på åkern.

Min ponny är registrerad som svensk ridponny men står då föräldrar okända. Kan jag ändå betäcka med en welsh hingst och få en welsh part bred?

Samt vad kostar de att betäcka allt som allt?

Mvh


Hon är inte registrerad som svensk ridponny - däremot var det den förening som förde register över okända korsningar innan SH tog över, det gör dock inte ponnyn till en svensk ridponny. (just saying)

Om du betäcker detta sto antingen med en ren welsh eller en WPB med minst 25% welshblod kan du regga avkomman som WPB. Betäcker du med ridponnyhingst så kan du regga i ASRP och det borde bli gråa papper med 93 på raskoden.

Nästa sak att tänka över - vad vill du med avkomman?
Har stoet presterat så att avkomman kan bli attraktiv på marknaden? (om du tänkt sälja)
Har du höjd för att behålla avkomman tills den är riden om den inte säljs som föl?

Vad det kostar allt som allt beror helt och hållet på vilken hingst du väljer och hur lätt stoet bir dräktigt. Mitt ponnyföl född 2015 kostade ca 20 tusen allt som allt. Men då valde jag en dyr hingst på fryst. Hans mamma som jag också fött upp kostade ca 6 tusen
 
Senast ändrad:
Vad ska du med fölet?
Jag upplever det som att stam är mindre viktigt på ponny än på tex halvblod. Ett halvblod kan du nästan sälja bara på stammen, men det som gör ponnyn attraktiv är hur den är att rida (okomplicerad) och om den har tävlingsmeriter. En irländsk import med okänd stam kan kosta 200.000 om den gjort det bra på tävlingsbanan.
 
Hej allihopa igen!
Skadan uppkom genom en olyckshändelse hon är bara 13 år så hon fick inte riktigt chansen att komma till. Hon har bra gång och hoppar mycket väl. Inte tävlat särskilt höga klasser men hade bra kapacitet och är trevlig att rida. Jag har tänkt behålla avkomman för att antingen få fram en fin häst att tävla själv alternativ sälja av om den blir för bra för mig som har kvar då jag blir 20.
Tänkte de om den får lov att vara med på welsh evenemangen.

Hur dna testar jag? Ska även mamma dna testas?
 
@Centaur Vi har precis en sådan irländsk import i hagen, okänd stam och ful samt fullt kvalad och med i urvalet till SM i dressyr. Säljs nu för 200 000:-. Så på ponny skulle jag säga att bra individer är mer attraktiva än mediokra individer med fin stamtavla.
Men att avla på okänd stam är ett lotteri, du vet aldrig vilka gener som slår igenom.
 
@Centaur Vi har precis en sådan irländsk import i hagen, okänd stam och ful samt fullt kvalad och med i urvalet till SM i dressyr. Säljs nu för 200 000:-. Så på ponny skulle jag säga att bra individer är mer attraktiva än mediokra individer med fin stamtavla.
Men att avla på okänd stam är ett lotteri, du vet aldrig vilka gener som slår igenom.

Exakt och ska det vara någon mening med aveln ska ju individen (anser jag) som används vara exceptionell samt ha en bra fenotyp för det den ska användas till om den inte har någon stam . Men det blir ju verkligen ett lotteri att se om genotypen överensstämmer med fenotypen. Ponnyn i ditt exempel hade jag varit väldigt tveksam att sätta i avel just för att den kan vara en freak som fungerar eller en slutprodukt.
 
Hej allihopa igen!
Skadan uppkom genom en olyckshändelse hon är bara 13 år så hon fick inte riktigt chansen att komma till. Hon har bra gång och hoppar mycket väl. Inte tävlat särskilt höga klasser men hade bra kapacitet och är trevlig att rida. Jag har tänkt behålla avkomman för att antingen få fram en fin häst att tävla själv alternativ sälja av om den blir för bra för mig som har kvar då jag blir 20.
Tänkte de om den får lov att vara med på welsh evenemangen.

Hur dna testar jag? Ska även mamma dna testas?

Ja du måste DNA testa både mor och dotter för att verifiera att det just är mor och dotter.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 339
Senast: Narcissa
·
Avel Hej! Har en maxad b-ponny som jag funderar på att betäcka nästa år och skulle vilja att avkomman blir stor C eller allra helst D-ponny...
Svar
18
· Visningar
2 468
Senast: pews1972
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp