Bukefalos 28 år!

Ridponnyhingst av större modell/lämnar stort

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej! Har en maxad b-ponny som jag funderar på att betäcka nästa år och skulle vilja att avkomman blir stor C eller allra helst D-ponny. Förslag på hingstar?

Stoet har tävlat framgångsrikt i hoppning på Msv nivå och hon rör sig även stort, men tyvärr har hon okänd härstamning. Ädel ponny som ser ut att kunna vara Welsh/arab eller kanske Welsh/fullblod. Lämnat en trevlig B-ponnyavkomma efter en Welsh Mountain. Avkomman är bara 1år än så länge och mäter nu 1.15-1.20m.

Pass har hon i Sv Ridponny, men hon är ju en korsningsponny med okänd stam, så jag gissar att hon inte är välkommen till alla hingstar? Har just gett mig in i ponnyaveldjungeln...

Ridponnyhingstar som lämnar stort? Hittade en trevlig som var 152cm men han avled nyligen :(

Förslag mottages tacksamt!
 
Även annat än ridponnyhingstar välkomnas varmt, men eftersom stoet själv mest liknar Ridponny har jag börjat kika där.
 
Bocaccio Arden är av större modell med en del eng.fullblod på mödernet.
Nygodkända Converse all star är maxad D, efter Camaro M. Ser väldigt trevlig ut!
 
Förslag på några ridponnyhingstar
Leun Veld’s Lord RP 181 (147cm)
Valdo RP 150 (145cm)
Holly´s Cerwin RP 175 (148cm)
De Goede Ree Metall RP 166 (147cm)
Geld RP 170 (145cm)
 
Cartier är väl rätt stor? Typ 147 cm eller något sånt?
Likstahöjdens Comet är också något åt det hållet, dessutom gulbrun :love: Dock är jag något osäker på om han fortfarande är i avel?
Minotauros är rent SWB, men bara typ 160-162 cm eller något sånt om jag inte missminner mig, och lämnar dessutom litet.
 
Cartier är väl rätt stor? Typ 147 cm eller något sånt?
Likstahöjdens Comet är också något åt det hållet, dessutom gulbrun :love: Dock är jag något osäker på om han fortfarande är i avel?
Minotauros är rent SWB, men bara typ 160-162 cm eller något sånt om jag inte missminner mig, och lämnar dessutom litet.

Minotauros är väl bara 154 cm?
 
Poetic Kelly (connemara) är värd att nämna tycker jag. Tyvärr finns han väl bara på fryst och är rätt dyr.
 
Cerwin är kastrerad - jag fick en avkomma efter honom (såld nu) - superfin!
Converse All Star är UNDERBAR!!! Jag var på årets bruksprov och såg honom live. Helt fantastisk. Ska bli så roligt att se vad som ploppar ut nu under våren. Han blev godkänd förra året och väntar en del avkommor. Tror att jag betäcker min Cuba med honom när hon fölat.
Linda som äger Converse tar emot meriterade ston - och ditt sto @lisahjelmgren är ju def. meriterat. Dock vill Linda att man är seriös och vet vad man vill.

Det finns flera fina rp-hingstar i Sverige men de allra flesta är mer gångartshingstar än hopphingstar. Converse däremot är def. ett hopphingst.

Min Cuba ska betäckas med Converse (Cuba är ett riktigt hopp-sto) sedan har jag också lånat ett sto och hon ska betäckas med en swb-hingst. Men om du har en maxad b-ponny skulle jag inte våga mig på att sätta en storhästhingst på henne. Välj hellre en maxad d-ponny. Du vill inte ha ett för stort föl, där det blir komplikationer vid fölning.
 
Förslag på några ridponnyhingstar
Leun Veld’s Lord RP 181 (147cm)
Valdo RP 150 (145cm)
Holly´s Cerwin RP 175 (148cm)
De Goede Ree Metall RP 166 (147cm)
Geld RP 170 (145cm)

@lisahjelmgren
Kom på att jag kanske skulle kommentera dessa också.
Leun Velds Lord - kan och vet jag inte mycket om, tror dock han är rätt så gångartsinriktad
Valdo är själv en gångartshingst men har faktiskt gett flera hoppavkommor i högre klasser än gångartsdito
Hollys Cerwin - som sagt kastrerad
De Goede Ree Metall - kan och vet jag inte mycket om, tror dock han är rätt så gångartsinriktad
Geld är också en ren gångartshingst och jag är nästan säker på att han inte verkar i aveln. Han är såld till sporten och tävlar med en ung ryttare.
 
Converse all star ser läcker ut! Betäcker han endast naturligt? Hittar ingen info. Men vad lämnar Camaro M för temperament, någon som vet? Den enda avkomma jag känner personligen efter Camaro har väldigt mkt humör.
Gillar även Bocaccio Arden.
 
Converse all star ser läcker ut! Betäcker han endast naturligt? Hittar ingen info. Men vad lämnar Camaro M för temperament, någon som vet? Den enda avkomma jag känner personligen efter Camaro har väldigt mkt humör.
Gillar även Bocaccio Arden.

Han verkar BARA på semin! Jag tror han har en sida på fb - sök där!
Converse själv verkar inte ha något Camaro-humör. Han var verkligen trevlig när jag träffade honom.
 

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 056
Senast: moonstruck
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 021
Senast: hetluft
·
Avel Behöver hjälp med val av ridponnyhingst till följande sto: Maxad C , tysk ridponny och är visad och godkänd i Sverige. Ädel och...
Svar
6
· Visningar
1 464
Avel Jag har ett litet welsh sto Sek B efter Glansevin Gadabout ue Coed coch targed som jag vill betäcka i vår. Hon är diplomsto med...
2
Svar
21
· Visningar
3 234
Senast: Calvaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp