Betäcka till sommaren, galopphingst?

B

brosen

Ja, var ska jag börja?
Jag har ett fullblodssto. Charlie's Angel heter hon. Jag har bestämt mig för att betäcka henne till Sommaren. Alltså -10.

Har fått råd av andra att satsa på att betäcka henne med en galopphingst. Fullblodshingst, eftersom hon tydligen ska ha fin stam. Jag har inte en aning om hennes stam osv, eftersom jag inte är ett dugg insatt i det.
Men har förstått att jag bör börja intressera mig nu, om jag ska betäcka.
Om jag får ett fint föl, vad kan man få för det då, om man säljer. Eftersom jag inte är intresserad av galopp så kommer jag sälja fölet om jag avlar för galoppen, och inte hoppning,

Så, någon som har tips på galopphingstar?

Hur ska man gå till väga? Boka betäckning/semin. Semin är ju smidigast.
Vad kostar det mm?
 
Sv: Betäcka till sommaren, galopphingst?

Inom galoppavel är det endast naturlig betäckning som är "godkänt".
 
Sv: Betäcka till sommaren, galopphingst?

Inom galoppavel är det endast naturlig betäckning som är "godkänt".

Jasså, okej. Har dock bestämt mig för att betäcka med en hopp/fält hingst. Så får jag en fin avkomma till mig själv istället. :)
 
Sv: Betäcka till sommaren, galopphingst?

Ärligt talat så skulle jag inte betäcka ditt sto med sikte på att sälja till galopp, möjligtvis om jag skulle behålla fölet själv men inte annars.
Hon har ingen superstam och har inte presterat något och det har inte hennes syskon heller.

Så om du vill sälja så tror jag du gör en brakförlust oavsett vilken hingst du väljer så som marknaden ser ut idag.
Inte ens de stora uppfödarna får sålt till vettiga priser.
 
Sv: Betäcka till sommaren, galopphingst?

Tror att jag provred den hästen i våras. Var köpte du henne?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 202
Senast: dobbis
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 679
Senast: Kisseninan
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp