Betäcka triangelmärkt sto

Y

yllet84

Jag har lite frågor kring att betäcka ett triangelmärkt sto som jag hoppas att någon kan svara på här.

Det är såhär att jag hittat en 9-åring liten C-ponny som jag tänkte ha som sällskap till vår stora häst och som även vår dotter ska få lära sig rida på. Tyvärr är stoet triangelmärkt pga pålagringar. Hon har gått medelsvår hoppning och de har aldrig märkt av detta, kom som en chock när de besiktigade henne inför en tidigare försäljning som då inte blev av.

Min tanke var nu att hon istället ska få ett lugnt och bra liv hemma hos oss. Min dotter kan lära sig rida på henne och så tänkte jag att vi ganska omgående kan betäcka henne med en lite större hingst så att dottern kan ha den hästen sen när den är inriden och hon har vuxit och lärt sig mer.

Nu (äntligen) till min fråga... Brukar det vara några problem kring att betäcka ett triangelmärkt sto? Har sett i vissa annonser att hingstarna "betäcker friska ston". Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kan det vara dumt öht att avla på ett sto med pålagringar eller det är inte ärftligt?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

Det beror ju helt på var pålagringarna sitter. Dock verkar du ha en lite rosa bild av att avla fram en ny häst av detta sto, det är nästan alltid billigare och enklare att bara köpa den häst man vill ha.
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

Nämen oj vad välkommen man kände sig här på Bukefalos...

Finns det någon som kanske har svar på eller tankar kring mina frågor istället för att påstå att jag bara är en romantiker?? :S
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

Var sitter pålagringen? Varför har hästen fått den?
Det första är viktigt att tänka på iom att det blir endel vikt att bära på (hur ställer sig vet till det hela?). Det andra spelar stor roll med tanke på risken att problematiken är ärftlig.
Jag har betäckt mitt sto med pålagringar. Efter diskussion med vet så tror hon att det rör sig ome en traumaskada i grunden och min häst har skadat sig i just det området engång när vi gick omkull.
I övrigt har lady_vip rätt. Det är mycket dyrare att föda upp en häst från början än att köpa den mer färdig. Att betäcka Novan är nog det sämsta ekonomiska projekt jag gett mig in på överhuvudtaget. Det kostar massor av pengar och man har ingen aning om vad slutresultatet blir.
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

Att hingsthållare välkomnar "friska ston" är ett uttryck som avser friska ur smittosynpunkt. De vill inte ta emot ston som bär på bakterier, oavsett om detta gäller rent gynekologiska besvär eller annan smitta typ förkylning osv
Om ditt sto är triangelmärkt spelar ingen roll. Där är det upp till dig att avgöra om hon är lämplig att avla på, något som jag förmodar att du själv funderat över och fattat beslut om, antingen själv eller i samråd med t ex veterinär.
Att det rent ekonomiskt sällan är lönsamt att föda upp en fölunge har du nog också räknat på, men samtidigt är det ju en fantastisk upplevelse för både dig och dottern att vara med från allra första början, välja hingst, följa dräktigheten och förhoppningsvis få en frisk och fin fölunge.
Lycka till med ditt sto!
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

I övrigt har lady_vip rätt. Det är mycket dyrare att föda upp en häst från början än att köpa den mer färdig. Att betäcka Novan är nog det sämsta ekonomiska projekt jag gett mig in på överhuvudtaget. Det kostar massor av pengar och man har ingen aning om vad slutresultatet blir.

Men om man bortser från den ekonomiska biten kanske det också är lite roligt att ha ett föl som man får följa från det att den var nyfödd och sen lära upp??
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

Jag vet flera stycken som gjort så, betäckt ett mindre ponnysto och hoppats på "nästa" häst åt barnen. Det har faktiskt inte blivit bra en enda gång. Barnen har vuxit ur hästen redan innan den är i ridbar ålder. Om man ska vara riktigt säker så är det i princip stor hingst som gäller och då är risken överhängande att det inte blir bra av andra orsaker. Så, jag skulle INTE betäcka för att få fram nästa häst men rent generellt så kan man betäcka t-märkta ston om man vet VARFÖR den är t-märkt. Om pålagringarna är ärftliga eller om de kommer ifrån trauma. Samt hur illa pålagringarna är med tanke på tyngden att bära fram ett föl
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

Roligt om det går bra men det kan lika gärna gå åt helvete.

Men som svar på dig fråga. Visst går det betäcka T-märkra ston. De flesta är just gamla tävlingsston som blivit skadade någon gång under sin karriär.. Men som jag uppfattare det så vill ni få fram en större avkomma? Just att lägga en större hingst på en c-ponny med pålagringar hade jag inte gjort. Speciellt inte eftersom det verkar som det är första fölet? Sen är det alltid ett vågdspel. Kommer din dotter vilja ha en ponny/häst om 5 år när den är redo? Eller kommer hon vilja ha en färdig ponny/häst redan om 3 år? Eller kanske ingen alls? För då står ni där med en avkomma som ev behöver säljas, Och gudarna ska veta att marknaden är stendöd om du inte har en riktigt intressant stam!

Sen lägger vi in aspekten att hon är 9 år och redan är T-märkt pga pålagringarna. Det säger mig att det inte är en hållbar ponny och inget jag skulle avlat på. Hade hon varit 15, så kanske. Men sen har vi ej sett några plåtar eller vet någon tidigare historia.

Jag hade i ditt läge låtot dottern lära sig rida på ponnyn och fortsatt så länge hon vill/kan. När det blir dags för ny ponny hade jag faktiskt köpt en. Det är dyrt, jobbigt och tidskrävande att ta fram bra hästar och man får aldrig igen pengarna! Jag avlar enbart för egen skull pga pengarna. Man får helt enkelt inte tillbaka det man lagt ut vid försäljning. Sen är det otroligt mysigt med ett eget föl som man får se växa upp. MEn med tanke på att du inte vet hur det blir i framtiden så hade jag inte avlat.

Så summa sumaro, jag hade inte avlat på detta sto. Om det är ärftligt kan bara behandlande veterinär svara på och fråga minst 2 st!
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

Det kan det säkert vara, men det är mycket som talar emot att föda upp en större häst åt sitt barn på det viset.
* Det tar många år innan dottern kan rida hästen, hästen ska ju inte bara bli vuxen, den ska utbildas också.
* Man kan inte veta hur stor avkomman blir ens med en större hingst.
* Man kan inte veta om avkomman blir en bra ponny till just din dotter.
* Kommer din dotter vara intresserad när ponnyn är klar att rida och går hästen att sälja i annat fall?
* Dräktighet är riskfyllt för stoet och det kan bli mycket kostsamt redan för att få stoet dräktigt.
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

Tack så mycket för alla svar. Det var precis detta jag ville ha, lite input från folk som varit med om eller hört om liknande situationer. Givetvis förstår jag med att det inte är en "enkel och billig lösning" att ta ett föl på hästen, men som några av er skriver så hade det ju varit en stor upplevelse!

Jag ska fördjupa mig i pålagringen och höra med veterinären som besiktigade hästen.
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

Hör inte med den som besiktigade hästen utan den som behandlat hästen.
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

Hör inte med den som besiktigade hästen utan den som behandlat hästen.
och lägg på minnet att många veterinärer har en konstig inställning till detta med att sätta skadade ston i avel... :grin:
Alltför många har fått rådet att betäcka stoet när hon inte kan ridas mer, trots att skälet till att hon inte kan ridas har varit just sjukdomar/lidanden som med stor sannolikhet är ärftliga. Så den fråga du ska ställa, och gärna be om en second opinion från någon annan också, är om pålagringarna beror på dålig hållbarhet eller om det är troligt att det finns någon annan orsak.

Jag håller nog delvis med den ovan som tyckte att det var väl tidigt att hästen redan vid 9 års ålder är "slutkörd" i sina ben. Det kan ju, som sagt, bero på en svaghet som är medfödd eller har uppkommit pga dålig uppfödning - det ena troligen ärftligt, det andra inte. Det kan ju också vara så att den har ridits för hårt redan från ung ålder och pålagringarna kanske har funnits enda sen dess.
Det faktum att den ändå har tävlat Msv hoppning gör väl att man ändå kan tro att den hållit hyfsat för träning och tävling. Men man vet ju inte...
 
Sv: Betäcka triangelmärkt sto

Jag hade inte avlat på hästen, mest ur den humana synvinkeln, hästen kan inte berätta om den har ont el inte och många hästar är mästare på att dölja smärta! Bära fram ett föl är ett tungt arbete för ett sto som dessutom inte är frisk!!!! Tycker man ska avla på friska individer.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 126
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Avel Jag har funderat lite kring regeln i TR att dräktiga ston inte får tävla från månad fem och framåt. Är det någon som har någon idé kring...
Svar
10
· Visningar
1 357
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp