Bukefalos 28 år!

Betäckning 2011 C=

Sv: Betäckning 2011 C=

Jag velar en del, om jag ska betäcka eller inte. Men hingsten är redan bestämd, han ska bara godkännas först. ;) Så det är ju förutsättningen först och främst, sen får jag se... Man ska ju ha råd med en tredje häst också. :p Men då ska det avlas passhäst i alla fall! Tror att den kombinationen kan bli rätt intressant...
 
Sv: Betäckning 2011 C=

*KL*

Min Rósa ska till Magni från Gnubbarp, som jag tror kommer passa henne superbra!
 
Sv: Betäckning 2011 C=

*kl*

Spännande planer ni har!


Själv ska mitt lilla sto,

Grima fra Hrafnkelsstödum
GrimaBuffa297.jpg


troligen få dejta denna snyggingen.....

Rolex fra Olafsbergi
dsc_0308_93430799.jpg



:D

Snygg Rolex var :)
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Har börjar svänga lite när de gäller hingstval:crazy:
De som de står mellan nu är ju fortfarande Heimer och sedan har de till kommit Oliver Frá Eyrarbakka och Bogatyr Från Rooslunda:angel:

F*n att de ska vara så svårt...
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckning 2011 C=

Ja, det är verkligen inte det lättaste, det finns ju så många fina att välja och vraka bland!

Du får dra lott :p
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Fagur från Snararp tycker jag är ett fruktansvärt bra val som många borde göra! en hings med utstrålning fantastiskt lynne och jätte jätte fina gångarter!
1492071-9WQ8n.jpg
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Som jag mistänkte blev det lite ändringar. Så få vi se om det är sluttanken eller om vi ändra lite till

Dád frá Árbae (3:a i T2 SM 2010 och 3:a i B-flock på Geadingar SM) - Dalvar frá Auðsholtshjáleigu
Raudhetta fra Stenholt ( 7,82 -fyrgångare) - Atgeir frá Vatnsleysu
Aradis från Änghaga - Hektor fra Engholm
Dimma från Kambo - Magnus fra Moselundgård
Ástsael från Aconaqua- Magnus fra Moselundgård
Frán frá Vidivöllum Fremri (8,07 -fygångare)- Atgeir frá Vatnsleysu
Hrimdögg från Killedal - Sirkus fra Engholm
Nina vom Ravenstein (7,70 fygångare)- Hektor fra Engholm
Aska från Smedjan - Sirkus fra Engholm

Dalvar van VM för avel och har ett silver i pass. Han är e. Keilir ue. Orri
Magnus är en rödskäck e. Alfur frá Selfossi ue. Saer frá Bakkakoti
Hektor blev högst bedömd i sin åldersgrupp på Strömsholm 2010 han är e. Ögri frá Háholti (Elit) och en mor som har 9 för tölt.
Sirkus är e. Fykir frá Knutshyttan och u. Björk från Skaneyland (som är mor till fina Hlökk från Skaneyland.
Atgeir känner väll de flesta här inne
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Fina Fagur:love:
Ska han bedömas om under 2011?
 
Sv: Betäckning 2011 C=

KL

Någon som vet något om 4-gångshingsten Davið fra Aldegard? Hur är han? kanske någon har avkomma efter honom?
/B
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Jag har två ston som båda ska betäckas med Sindri fra Vallanesi!!
Det ena är ett äldre fyrgångssto ( dock med stark femgångsstam) och det andra stoet är ett ungsto efter Askur från Håkansgården.
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Jag kommer att betäcka om mitt andra klass sto Litla med Ómi frá Úlfljotsvatn. Han har bogfriheten och mycket bra tölt och galopp som hon behöver lyfta. Hon är dessutom en mycket känslig dam som skulle gynnas av hans ridbarhet.

Sen ska jag sätta in mitt passtos i avel efter SM och henne betäcker jag med Pegasus frá sveinatungu. Jag vill avla på hennes pass men även förbättra hennes trav och taktsäkerheten i tölten.

Jag kommer även att sätta in ett kolkous sto i avel från samma gård som Ómi. Hon är mycket känslig och villig och har mycket tölt och pass så det lutar mot Ómi. Ska se vad mitt Hrimbakkur sto får efter Jor frá kjartansstödum, vill ju ha ett sto efter jor så planerna kan ändras.
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Som valvis sa så är det inget fel på Kraftur fertilitet med hand/fribetäckning. Han hade 100% år 2010 och det var 19 ston! Han funkar dock inte bra på semin.

Grimsey frá Holtsmula e Sudri fra Holtsmula kommer bli betäckt med Vidar från Svea ( min 3åriga unhingst efter Krakur fra Blesastödum med 117 i blup)
Dama frá Nyjabae e Svartur fra Unlaek blir betäckt med Djakni frá Votmula ( 8.40 )
Lif fra Hvammi ( samma mamma som Dynur frá Hvammi) kommer betäckas med Vidar från Svea
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Avel är mitt största intresse men i år kommer jag tyvärr inte att betäcka några ston alls, ENBART på grund av att marknaden för islandshästar ser ut som den gör just nu :cry:

Jag vågar helt enkelt inte riskera hamna i samma situation som så många befinner sig i nu: stå där med en stor flock (ung)hästar som man inte får sålda.

Varför ska jag först lägga ut en massa pengar på en betäckning för att nästa år få ett föl som jag ändå inte får såld till ett vettigt pris? :devil:
Jag ”behöver” inte ytterligare unghäst för eget bruk, har 2 stycken på tillväxt och det får räcka ett tag.

Tycker att det i dagens läge gäller att tänka efter före, dvs ställa sig frågan: har jag MÖJLIGHET och HAR JAG RÅD att behålla en avkomma till mitt sto i 4 år framöver tills den är inriden? (och förhoppningsvis mera lättsåld då).

Att föda upp en unghäst kostar säkert 10.000:–/år, lågt räknad. När jag säljer en unghäst till underpris = jag bekostar någon annans hobby.
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Jag har ändrat mina betäckningsplaner, eller snarare kommit fram till dem nu.
Jag ska betäcka mitt 3-årssto Aleiga (E. Mars frá Feti Ue. Randver frá Nyjabae) med Magnus fra Moselundgård (E. Alfur frá Selfossi Ue. Saer frá Bakkakoti)
Så det blir riktigt spännande (och bra) stam :)
Får se om vi ska betäcka Gletta också..
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Det var ett namn jag inte hört förut: Òmi frá Ulfljotsvatni....

Vad är det för hingst, kan man hitta den på nätet nånstans ?
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Som valvis sa så är det inget fel på Kraftur fertilitet med hand/fribetäckning. Han hade 100% år 2010 och det var 19 ston! Han funkar dock inte bra på semin.

Grimsey frá Holtsmula e Sudri fra Holtsmula kommer bli betäckt med Vidar från Svea ( min 3åriga unhingst efter Krakur fra Blesastödum med 117 i blup)
Dama frá Nyjabae e Svartur fra Unlaek blir betäckt med Djakni frá Votmula ( 8.40 )
Lif fra Hvammi ( samma mamma som Dynur frá Hvammi) kommer betäckas med Vidar från Svea

oki det var en kompis som sa att han hade dålig dräktighetsprocent och då kollade jag i WF, men jag tänkte inte på att kolla på att de var semin, fri eller handbetäckning
 
Sv: Betäckning 2011 C=

Hade jag haft ett sto i år så hade detta varit mina betäckningskandidater...

Berserkur frá Stykkishólmi. Min eviga favorit. Vackra, vackra Berserkur.. :love:
Divar från Lindnäs. Mycket bra stamtavla. Den lille killen ser fruktansvärt lovande ut!
Jór frá Kjartansstödum. Hingsten som är far åt Embla från Smedjegården. En riktig goding med fina avkommor.
Reynir frá Hólshúsum. Underbart flotta Reynir, som tycks få riktigt lovande avkommor efter sig!
 
Sv: Betäckning 2011 C=

om allt går som det skall så skall här hemma betäckas 2 ston
och ett sto på island

Hon på Islands skall träffa (om allt gåt som planerat) :laugh:
-- Gaumur frá Auðsholtshjáleigu
GaumurFraAudholtshjaleiga01.jpg


de ena stoet här hemma har jag ej helt bestämt mig för vilken hon skall få träffa.
Hon är av REN Kolkuós stam. har har en vilja som heter duga! me grymma gångarter och en kanon pass!

o så skall en av mina 4 åringar betäckas. men ej helt bestämt mej för vem.
båda är inridna och dräktiga nu
en är dräktig med Jór
och en är dräktig med Undri
så avvaktar nog till maj för att se vad det blir efter dom innan ja bestämemr mej förvilken av dom, och till vem :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 427
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 701
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 499
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp