Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Ditt är ju före fullmåne o bör bli ett sto då!:D och MaRomers blir ju helt klart en HEN! :rofl::rofl:

Jag säger ju det:) Ut kommer en valack:D

Dock mer troligt att hon tog sig den 7-8 alltså bör det bli det könet som är efter fullmånen. Vad nu det var hehe
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2012

KL

Men hur svårt är det att räkna 11 månader framåt i tiden ? Är stoet betäckt 1/7 så är beräknad fölning 1/6 sen är det ju alltid +- ett antal dagar....
 
Sv: Betäckningar 2012

Fast det är ju sällan (eller aldrig) på datumet 11 månader. Ofta vill man räkna på ett visst antal dygn, särskilt om stoet alltid fölar på ett visst dygn eller tex mellan 335 och 340.
 
Sv: Betäckningar 2012

Det var där +- ett antal dagar kom in. Men det är funkar lika bra att räkna så som att räkna dygn. Och det blir ju i praktiken 335 dygn eller möjligen 334 (om en månad med 31 dagar dras bort). Så jag fattar inte varför man ska krångla ?
 
Sv: Betäckningar 2012

Hur krångligt är det att skriva in ett datum och klicka och få fram ett annat datum???

Det är allt bra mkt krångligare att räkna om man vill ha fram när ett visst antal dygn har gått!!!

Är det ett problem att vissa vill veta exakt dygn och inte sisådär 11 månader plus/minus? Du vet ju inte exakt hur många dygn dina 11 månader är och därmed inte vad plus/minus x antal dagar är heller. Och har man tex ett sto som alltid fölar på ett exakt antal dygn eller inom en viss tid så är det väl bra att veta när det är?
 
Sv: Betäckningar 2012

Du vet ju inte exakt hur många dygn dina 11 månader är och därmed inte vad plus/minus x antal dagar är heller.

Ehh, jo. Det är antingen 334 eller 335 dygn alltid (ja 335 resp 336 om det är skottår) Inte så jättesvårt tycker jag. Och för mig är det inte raketforskning att säga när 330 dygn eller när 340 dygn är heller....

Sen kanske jag är konstig men jag är väldigt ointresserad av 247 dygn och av 305 dygn.

Självklart är det plättlätt om man har en kalkylator. Men lite huvudräkning har ingen dött av.

Hur många har lyckan att äga ett sto som alltid fölar på samma dygn ?
 
Sv: Betäckningar 2012

En kalkylator brukar finnas i alla datorer:)

Ja o eftersom jag är ekonom så borde jag ju kunna räkna också....;)

KL
till Cirkus:
Men herrejissesfrid vilket oväsen om en sån liten detalj som en fråga om en räknare? Jag har redan räknat för hand o fått fram ett datum men sen när jag läste här att det fanns kalkylatorer för sånt så var jag nyfiken på om det skulle bli samma som jag räknat fram....:)
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2012

Man får använda kalkylatorer bäst man vill.

Om man nu tycker det är svårt att dra bort en månad ;)
Jag tycker ibland att det är onödigt att det ska finnas "appar" till precis allt.
 
Sv: Betäckningar 2012

Hur många har lyckan att äga ett sto som alltid fölar på samma dygn ?

Inte alls särskilt ovanligt.

Jo det är många som lätt vill kunna se och notera de olika datumen då ett sto är på olika dygn. Och det är verkligen inte ointressant för många av oss.

Fattar inte varför det är så besvärande om folk vill använda en kalkylator. Oavsett anledning. Jag tror inte någon stör sig på om du vill huvudräkna, eller inte räkna alls.
 
Sv: Betäckningar 2012

Jag är mest fascinerad av att så många inte verkar kunna räkna nu för tiden. Det är inget personligt mot någon, jag har inte bara sett det här utan även mycket irl.
 
Sv: Betäckningar 2012

Till iPhone åtminstånde finns en app dom heter D-Day (precis som en av mina favvohingstar! :love:) Där man kan räkna ut dagar sedan och dagar till en viss händelse.

T ex har jag lagt till den 17/7 och tagit + 320 dagar (och så även 335) så kan jag följa hur det minskar dagar fram till dag 320 samtidigt som det ökar dagar från betäckningsdatumet. Ett litet tips bara! :p
 
Sv: Betäckningar 2012

Det finns en lätt förklaring på det! När vi gick i skolan var knappt miniräknaren uppfödd (dvs uppfunnen...:D) o att vi skulle få använda den till nåt mer än att fascineras över dess mirakulösa uträkningar det kunde vi glömma. Nu får man använda miniräknare ända ned i småklasserna o följden blir ett helt land som använder kalkylatorer för att veta när stona ska föla!:rofl::devil::rofl:
 
Sv: Betäckningar 2012

Ja klart jag kan men ville se om det stämde med en kalkylator!:)

Håller med, en "rolig" grej bara:laugh:

Sen som i mitt fall så är det nytt för mig men inte för hästen, har frågat förra ägaren på ett ungefär villket dygn hon har fölat på förr, har fått 4 st innan hon kom till mig, men ägaren kommer inte ihåg hur det var :grin:

Det hade varit bra om jag visste på villka dygn hon fölat på innan, då hade man haft ett litet humm på när man skall ta ut vet för att klippa upp (hon är sydd)

Ang den saken, ni som har/haft sydda ston, när klippte ni upp??
 
Sv: Betäckningar 2012

Nu får man använda miniräknare ända ned i småklasserna o följden blir ett helt land som använder kalkylatorer för att veta när stona ska föla!:rofl::devil::rofl:

Åh nej, det är bara vad det är meningen att man ska tro.

I verkligheten är dom till för att det ska finnas en grej till, och en grej till, och en grej till, och...... på internet för besserwissers att störa sig på! :devil:
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 114
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 141
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp