Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Silver färgen som stoet har ger i dubbel uppsättning en ögon sjukdom.
Sjukdomen finns hos alla hästar med silverfärg, även hundar.

Alla silverhästar en en lätt form av ögonförändringar men dessa ger inga syntom/problem.

I dubbel dos kan de få svårt med mörkerseende, stora cystor i ögonen, förhöjd ögon tryck, och vara helt blind.

Okej, då hoppas vi på en ickesilvring följs! :)
 
Sv: Betäckningar 2012

Jag fattar fortfarande inte varför du inte kan använda en silverhingst i avel, den lär ju i allafall inte ha anlaget i dubbel uppsättning efteresom pappan till fölungen inte är silver. Eller är det helt enkelt så att man vill avla bort färgen helt just pga ögonproblemen ?
 
Sv: Betäckningar 2012

Jag fattar fortfarande inte varför du inte kan använda en silverhingst i avel, den lär ju i allafall inte ha anlaget i dubbel uppsättning efteresom pappan till fölungen inte är silver. Eller är det helt enkelt så att man vill avla bort färgen helt just pga ögonproblemen ?

Det bero troligen på att Silver är en av de vanligaste färgerna i rasen och desutom populär.
Och med en silver hingst och en liten ras kanske aveln blir väldigt begränsat.
 
Sv: Betäckningar 2012

Hon är på dag 94 idag :) Seminerad en gång den 6 juli! (tog ju sig med tvillingar första gången)
 
Sv: Betäckningar 2012

Silver färgen som stoet har ger i dubbel uppsättning en ögon sjukdom.
Sjukdomen finns hos alla hästar med silverfärg, även hundar.

Alla silverhästar en en lätt form av ögonförändringar men dessa ger inga syntom/problem.

I dubbel dos kan de få svårt med mörkerseende, stora cystor i ögonen, förhöjd ögon tryck, och vara helt blind.

Tack för förtydligandet! :bow:

..och jo, jag kan använda en silverhingst, men eftersom båda mina ston bär på anlaget skulle den bara vara användbar på utomstående ston. Då skulle jag ju kunna få individer med ögonproblem. Och eftersom det inte verkar finnas fler av rasen i Sverige ännu blir det ju troligen inte så stor efterfrågan på det. Då är det nog bättre att sälja.
 
Sv: Betäckningar 2012

Hon är på dag 94 idag :) Seminerad en gång den 6 juli! (tog ju sig med tvillingar första gången)

Min resorberade första gången, tog sig inte alls på andra, så tredje försöket var 6 Juli, och den har hållt i! Coolt att de väntar exakt samtidigt. :bump:
 
Sv: Betäckningar 2012

Min ska enligt vissa hemsidor vara nästan som en kanin nu :) 138 dagar! Inte ens halvvägs och jag har slut på tålamod. Vill ju se vem som bor där inne nuuu :D :bump:

Jag har försökt att se stoet som ett litet akvarium, o fiskar klarar sig ju inte utan syre och inte föl utan livmodern... Så det är väl bara att vänta... 236 dagar kvar.:grin:
 
Sv: Betäckningar 2012

Spännande teori!

Kan någon hjälpa mig att försöka ta reda på vad mitt sto borde få enligt teorin? :laugh:

Seminerades 2 gr. 26 och 28:e juli ( dvs.ta den 28:e) ;)

Tack! :)
 
Sv: Betäckningar 2012

Här har du en länk:
http://www.kalender-365.se/manen/manens-lagen.html

Den visar alla datum för fullmåne o då verkar det ju tyvärr som om veterinären skulle ha rätt...4 juni var det fullmåne o 6 juni seminerades min så då ska det bli en hingst då!:D Attans. Men det gör ju inget vad det blir faktiskt, bara allt går bra o fungerar på alla sätt o vis. Jag har fött upp sammanlagt 5 egna avkommor genom åren, dvs inte många alls, och om man läser på Internet så har jag tydligen haft en himla tur!:o För om man inte nappar och tar foalcheck så kan ingen fölunge överleva...tur att jag inte visste det de andra 5 ggr!;)

Skämt åsido, klart man ska göra allt man kan för sitt nyfödda föl men en hel del "info" jag läser på nätet nu verkar förutsätta att det mesta går åt fanders. T ex verkar det vara väldigt vanligt att man ger råmjölk i nappflaska? Mina föl har alltid klivit upp själva o diat, hur gör ni "storuppfödare" här på Buke?
 
Sv: Betäckningar 2012

Här har du en länk:
http://www.kalender-365.se/manen/manens-lagen.html

Den visar alla datum för fullmåne o då verkar det ju tyvärr som om veterinären skulle ha rätt...4 juni var det fullmåne o 6 juni seminerades min så då ska det bli en hingst då!:D Attans. Men det gör ju inget vad det blir faktiskt, bara allt går bra o fungerar på alla sätt o vis. Jag har fött upp sammanlagt 5 egna avkommor genom åren, dvs inte många alls, och om man läser på Internet så har jag tydligen haft en himla tur!:o För om man inte nappar och tar foalcheck så kan ingen fölunge överleva...tur att jag inte visste det de andra 5 ggr!;)

Skämt åsido, klart man ska göra allt man kan för sitt nyfödda föl men en hel del "info" jag läser på nätet nu verkar förutsätta att det mesta går åt fanders. T ex verkar det vara väldigt vanligt att man ger råmjölk i nappflaska? Mina föl har alltid klivit upp själva o diat, hur gör ni "storuppfödare" här på Buke?

Mitt sto seminerades den 6 maj;) Så vad blir det då?
 
Sv: Betäckningar 2012

Intressant teori :D Mitt sto seminerades 18 maj. Vad jag kunde förstå då så blir det en hingst :cool:
 
Sv: Betäckningar 2012

Tålamod! Tro mig, du vill inte att den ska titta ut innan det är dags. Jag fick ju se "min" 2 månader för tidigt och det var inget roligt :(.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 114
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 141
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp