Betäckningar 2019

Någon som har erfarnahet av maiden som resorberar på 16-17 dygn . Kan man göra något ? Läste om att man kan ge hormoner till något dygn för att de ska behålla?

Det beror på varför de resorberar. Mitt ena sto har gjort det två gånger och bägge gångerna haft infektion så då hade ingen Regumate i världen fått dräktigheten att sitta kvar
 
Det beror på varför de resorberar. Mitt ena sto har gjort det två gånger och bägge gångerna haft infektion så då hade ingen Regumate i världen fått dräktigheten att sitta kvar
Ingen infektion på bakt . Endast betäckt ett språng i rätt tid . Men håller på att resorbera vid 16 kollen . Första gången fick vi spruta ny brunst för hon trodde hon var dräktig. De två senaste har hon resorberat och gått i ny brunst runt 21 dagar. Detta är ett sto som varit väldigt bökig att ens få i en brunst där cervix blivit mjuk ( ovulerat helt stängd) inte visat brunst själv utan att spruta ( förutom i år ) tänker att hon kanske har haft för lite hormon ) hade hon inte varit min sista avkomma (sto) som jag har kvar av mitt gamla sto som betytt mycket för mig hade jag gett upp . Men jag skulle så gärna vilja ha en fölunge från henne . Så därför funderar jag på regumate men jag vill ju veta om de är lönt . Då det är vad jag förstår en dyr behandling. Känns ju hopplöst att försöka få dräktigt om hon inte producerar hormoner för att behålla ngt foster
 
Mitt hblsto e. Wilkens (ee waterford) u miss dido (ue dolany) är dräktig 50 dygn idag med cremellohingsten Axels Camaro. Om allt går vägen blir det ett stort långbent isabellföl runt midsommar. ✊✊🙏
 
Jag har fortfarande inte kollat mitt sto, detta år har bara käns dyrt och felsynkat. Först tänkte jag strunta i koll då det inte var risk för tvillingar MEN så kom jag på att jag måste betala hingsthållaren 1/10 om jag inte visar att hon är tom. Ska iväg om nån vecka och få domen.
Har egentligen bestämt mig för att detta år är det sista men är hon tom så kanske jag provar en sista gång. Jag har ju ett år på mig att bestämma mig.
 
Svarar mig själv. Än ska jag nog inte ska köpa den där trisslotten men kanske?!?! :nailbiting:
Kollades på 12 dygn i fredags och nog var hon dräktig (:bump::banana::bump:) men med tvilling såklart (:arghh:) och för små för att klämma ena (:turd:). Seminvet skulle utomlands på semester och kunde således inte ta henne denna vecka. Massa om och men men lyckades få ihop all logistik och kom iväg till kliniken istället idag på 15 dygn. Det verkar som att ena resorberat under helgen och kvar finns en fin dräktighet bland alla förbaskade cystor. Snälla tomten, låt henne fortsätta vara dräktig och ge mig ett friskt och fint föl nästa år 🙏
(fortsätter min monolog)
Halleluja! 🙏
Koll på 28 dygn och fortsatt dräktig med ett (1) fint foster. Jag är världens lyckligaste :bump::heart
 
Najomi fortfarande dräktig på sista kollen nu i kväll, dygn 62. Blir ingen mer koll då det inte är någon 90-dygnsavgift till hingsten som ska betalas och stationen inte kör någon mer koll i år om det inte verkligen behövs.
Jag tror på stoföl. Mitt gamla avelssto bytte alltid sida på manen när hon var dräktig och hon fick bara stoföl. Najomi har nu helt plötsligt bytt sida på sin man, det gjorde hon inte förra dräktigheten och då blev det ett hingstföl 😉😎
Ska bli intressant att se om det stämmer 😜
 
Även mitt sto var fortfarande dräktig vid kollen för en vecka sedan :) Hon lyckades från att inte blivit dräktig alls bli dräktig med tvillingar 2 ggr i rad. Första gången låg de så tätt att det inte gick att klämma och vid kollen 2 dagar senare hade hon resorberat. Andra gången kunde de klämma den ena och den andra finns fortfarande kvar, so far so good....
 
Svarar mig själv. Än ska jag nog inte ska köpa den där trisslotten men kanske?!?! :nailbiting:
Kollades på 12 dygn i fredags och nog var hon dräktig (:bump::banana::bump:) men med tvilling såklart (:arghh:) och för små för att klämma ena (:turd:). Seminvet skulle utomlands på semester och kunde således inte ta henne denna vecka. Massa om och men men lyckades få ihop all logistik och kom iväg till kliniken istället idag på 15 dygn. Det verkar som att ena resorberat under helgen och kvar finns en fin dräktighet bland alla förbaskade cystor. Snälla tomten, låt henne fortsätta vara dräktig och ge mig ett friskt och fint föl nästa år 🙏
Fortsatt dräktg på 58 dygn igår, så nu är fostret försäkrat och veterinären hintade att könet ev är hingst. Återstår att se om hen har rätt nästa år och jag ska börja klura namn :bump: Eller är det att jinxa fölet? :nailbiting:
 
Spännande att läsa om era hästar! Jag hade inte heller kunnat motstå att börja fundera över olika namn :)
Funderar också på att göra mitt sto dräktigt, blir dock första gången så hade gärna fått till mig lite tips av er som är mer erfarna! Finns det något särskilt som är bra att veta? Eller någon bra artikel eller likn? Blev tipsad om denna igår länk borttagen av moderator och fick laf ite kött på benen. Känner att jag vill vara så påläst som möjligt.

Hur har själva fölningen gått annars för er?
 
Senast ändrad av en moderator:
En liten påminnelse om att det är ok att länka till avelsföreningar etc men inte till bloggar eller hingsthållares privata hemsidor etc.

/moderator
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 670
Senast: Blyger
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 114
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp