Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2021

Här va Doris dräktig på kollen , 16 d.😍👌
Bakas en Emmerton-Canterbury 🤩
 

Bifogade filer

  • E5F83FE0-6216-48FA-9BB2-D2924D1031F2.jpeg
    E5F83FE0-6216-48FA-9BB2-D2924D1031F2.jpeg
    32,9 KB · Visningar: 16
Äsch, Happy var inte dräktig nu heller och nu känns för sent på säsongen för att byta hingst och testa en sista gång. Vi avbryter, gläder oss åt årets föl och ser framåt istället. Redan från början har vi snackat om att åka långt något år och det måste ju bli ett år hon inte har föl. Nu ska vi definiera vad "långt" är under vintern.
 
Imorgon ska Darina kollas på 16 dygn. Jag är förvånad om hon är dräktig. Så mycket märkligheter runt henne i år. Men jag hoppas verkligen.

Sen har jag beslutsångest angående ett annat sto. Hon är fem år och haft lite problem med hälta senaste halvåret. Detta är behandlat och hon är frisk. Hon ska egentligen till en ryttare nu men frågan är om jag ska betäcka henne istället så hon får längre vila. Jag vet inte hur jag ska göra och jag måste bestämma mig typ nu.
 
Mitt sto är fortfarande på station. I fredags sprutade dom henne för att få igång brunst men hon har inte visat än.
Hur lång tid brukar det ta?

Börjar sakna både henne och trailern som vi lämnade kvar men vet att dom gör vad dom kan för å få dräktigt.
Tror hemmavet kanske missade brunst men vet inte vad som skedde.
 
Nu har jag äntligen bestämt mig. Flera veckor av beslutsångest. Min femåriga uppfödning ska betäckas med en ponnyhingst i år.
Jag hoppas att få fram en stabil smidig fälttävlanshäst.
Älvan är efter Etalon lux N och ska betäckas med Springers Charleston RC.

Man är ju än mer nervös när det är en av ens egna uppfödningar som ska betäckas.
 
Mitt sto är fortfarande på station. I fredags sprutade dom henne för att få igång brunst men hon har inte visat än.
Hur lång tid brukar det ta?

Börjar sakna både henne och trailern som vi lämnade kvar men vet att dom gör vad dom kan för å få dräktigt.
Tror hemmavet kanske missade brunst men vet inte vad som skedde.
Har bara väldigt lite erfarenhet men på mitt sto hände ingenting.
 
Mitt sto är fortfarande på station. I fredags sprutade dom henne för att få igång brunst men hon har inte visat än.
Hur lång tid brukar det ta?

Börjar sakna både henne och trailern som vi lämnade kvar men vet att dom gör vad dom kan för å få dräktigt.
Tror hemmavet kanske missade brunst men vet inte vad som skedde.
Mitt sto sprutades förra fredagen och seminerades måndag och onsdag. Hade släppt ägget i fredags.

Förra gången hon sprutades släppte hon aldrig något ägg, men det var tydligen inte vanligt.
 
Imorgon ska Darina kollas på 16 dygn. Jag är förvånad om hon är dräktig. Så mycket märkligheter runt henne i år. Men jag hoppas verkligen.

Sen har jag beslutsångest angående ett annat sto. Hon är fem år och haft lite problem med hälta senaste halvåret. Detta är behandlat och hon är frisk. Hon ska egentligen till en ryttare nu men frågan är om jag ska betäcka henne istället så hon får längre vila. Jag vet inte hur jag ska göra och jag måste bestämma mig typ nu.
Jag skulle betäckt, om jag inte red själv.

Den som rider hästen behöver vara lyhörd och försiktig, eftersom hältorna (?) verkar ha varit återkommande.

Om du tar ett föl, så ger du stoet mer vila, och det är sannolikt inte en nackdel.
 
Ska kolla min imorgon. Känns nervöst men har inte så höga förhoppningar och en dålig magkänsla... Om hon är tom har jag inte bestämt om jag ska försöka en gång till med samma hingst, eller prova en annan. Får kolla med seminstationen imorgon hur hon såg ut vid denna inseminationen. Första hade hon bakterier och behandlades med hippotrim. Denna senaste sköljdes livmodern vet jag bara och de sa inget om bakterier när jag hämtade henne (baktprov togs).
Jag är dock inte sugen på att betala en till språngavgift, så får kolla vilka hingstar man först betalar vid konstaterad dräktighet i så fall. Alternativet är ju att försöka med samma hingst igen och i värsta fall får man väl rida ett år till. Dock är hon 19 år då, så frågan är om det är lättare att få dräktigt då.

Kan man kolla någonstans hur hingstens dräktighetsprocent varit under denna säsongen? Att man kan se statistik för förra året vet jag, men hingsten jag har valt är första säsongen.

Så många beslut. Egentligen borde jag vänta med att ha beslutsångest till imorgon. Hon kan ju faktiskt vara dräktig 😅
 
Ska kolla min imorgon. Känns nervöst men har inte så höga förhoppningar och en dålig magkänsla... Om hon är tom har jag inte bestämt om jag ska försöka en gång till med samma hingst, eller prova en annan. Får kolla med seminstationen imorgon hur hon såg ut vid denna inseminationen. Första hade hon bakterier och behandlades med hippotrim. Denna senaste sköljdes livmodern vet jag bara och de sa inget om bakterier när jag hämtade henne (baktprov togs).
Jag är dock inte sugen på att betala en till språngavgift, så får kolla vilka hingstar man först betalar vid konstaterad dräktighet i så fall. Alternativet är ju att försöka med samma hingst igen och i värsta fall får man väl rida ett år till. Dock är hon 19 år då, så frågan är om det är lättare att få dräktigt då.

Kan man kolla någonstans hur hingstens dräktighetsprocent varit under denna säsongen? Att man kan se statistik för förra året vet jag, men hingsten jag har valt är första säsongen.

Så många beslut. Egentligen borde jag vänta med att ha beslutsångest till imorgon. Hon kan ju faktiskt vara dräktig 😅

Har du kollat om stationen/hingsthållaren har andra hingstar som du kan få byta till utan att betala extra? Många erbjuder det som ett alternativ. Men håller tummarna att hon är dräktig!
 
Om madame är dräktig vid koll imorgon så är hon på 14 dygn. De kollar redan då förstod jag de som när vi var där 😅 Sen måste hon konstateras dräktig på 16 dygn för då ska bokningsavgifter betalas. Vi får väl se hon stod ju med tre ägg på rad när vi kom ned för 2 veckor sedan 🙃 Så förhoppningsvis så fastna väl något! Vi får se imorgon om de kommer något sms om de kollar eller om de väntar till Måndag 🥴
 
Varje grej mitt sto gör analyserar jag sönder. Är hon dräktig? Inte? Varför tuggar hon så? Hon har börjat klia rumpan..varför det? Tittar hon inte konstigt på mig? På sin mage? Är det kolik? Eller är hon dräktig? Tänk om hon inte är det...igen? Vad gör jag då? Ska hon säljas? Ska hon ridas? Oj, nu gick hon ju 5 steg till höger, varför det?

Ja, ni fattar....
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 172
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
15
· Visningar
1 008
Svar
205
· Visningar
17 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp