BetÀckningar 2021

Hej đŸ™‹â€â™€ïž

Det blev omseminering ÀndÄ, har bestÀmt mig för att sÀlja Ärets föl och kommer att behÄlla nÀsta Ärs föl, som jag gör Ät mig sjÀlv.

Stoet kommer sen min mamma att köpa och kommer kunna stĂ€lla henne i trĂ€ning om hon kĂ€nner för det och rida pĂ„ sen , och om hon skulle mot förmodan Ă€ndra sig, sĂ„ sĂ€ljs stoet till en satsande ryttare 👌

Valet blev Emmerton, tillbakakoll 6/7 pĂ„ 17 d. đŸ€©
Är nöjd med beslutet ☀
dock har Doris fÄtt ett fult balltramp pÄ vÀ.bak, gÄr som en ficka nerÄt precis ovanför hoven, hÀnde troligen pÄ seminstationen, och nÀr personalen upptÀckte det,sÄ hade det gÄtt för lÄng tid för att sys.

SÄret spolas rent varje dag och hon fÄr hippotrim, inte halt eller allmÀn pÄverkad.

HÄller tummarna att det lÀker som det ska , kommer ta tid men har inte blivit vÀrre.

Hur kan nÄgot sÄdant hÀr pÄverka ev.drÀktighet? .
 
Hej đŸ™‹â€â™€ïž

Det blev omseminering ÀndÄ, har bestÀmt mig för att sÀlja Ärets föl och kommer att behÄlla nÀsta Ärs föl, som jag gör Ät mig sjÀlv.

Stoet kommer sen min mamma att köpa och kommer kunna stĂ€lla henne i trĂ€ning om hon kĂ€nner för det och rida pĂ„ sen , och om hon skulle mot förmodan Ă€ndra sig, sĂ„ sĂ€ljs stoet till en satsande ryttare 👌

Valet blev Emmerton, tillbakakoll 6/7 pĂ„ 17 d. đŸ€©
Är nöjd med beslutet ☀
dock har Doris fÄtt ett fult balltramp pÄ vÀ.bak, gÄr som en ficka nerÄt precis ovanför hoven, hÀnde troligen pÄ seminstationen, och nÀr personalen upptÀckte det,sÄ hade det gÄtt för lÄng tid för att sys.

SÄret spolas rent varje dag och hon fÄr hippotrim, inte halt eller allmÀn pÄverkad.

HÄller tummarna att det lÀker som det ska , kommer ta tid men har inte blivit vÀrre.

Hur kan nÄgot sÄdant hÀr pÄverka ev.drÀktighet? .
Majsan Ă„t bĂ„de antibiotika och smĂ€rtstillande runt dygn 150 typ nĂ€r hon vĂ€nta Maggan. Hon fick en jĂ€kligt jobbigt svĂ€ng av lymfangit efter ha skurit upp halva benet pĂ„ en stakettrĂ„d nĂ€r hon var pĂ„ seminstation. SĂ„r har inte lĂ€kt helt Ă€nnu ett Ă„r senare. Och ja Maggan ploppade ju ut pĂ„ dygn 333 trots att Mamma mu behövde Ă€ta mediciner 😅 De gick ju vĂ€gen Ă€ndĂ„.
 
Hej đŸ™‹â€â™€ïž

Det blev omseminering ÀndÄ, har bestÀmt mig för att sÀlja Ärets föl och kommer att behÄlla nÀsta Ärs föl, som jag gör Ät mig sjÀlv.

Stoet kommer sen min mamma att köpa och kommer kunna stĂ€lla henne i trĂ€ning om hon kĂ€nner för det och rida pĂ„ sen , och om hon skulle mot förmodan Ă€ndra sig, sĂ„ sĂ€ljs stoet till en satsande ryttare 👌

Valet blev Emmerton, tillbakakoll 6/7 pĂ„ 17 d. đŸ€©
Är nöjd med beslutet ☀
dock har Doris fÄtt ett fult balltramp pÄ vÀ.bak, gÄr som en ficka nerÄt precis ovanför hoven, hÀnde troligen pÄ seminstationen, och nÀr personalen upptÀckte det,sÄ hade det gÄtt för lÄng tid för att sys.

SÄret spolas rent varje dag och hon fÄr hippotrim, inte halt eller allmÀn pÄverkad.

HÄller tummarna att det lÀker som det ska , kommer ta tid men har inte blivit vÀrre.

Hur kan nÄgot sÄdant hÀr pÄverka ev.drÀktighet? .

Tveksamt om det kommer ha betydelse sÄhÀr tidigt. Mitt ena sto Ät penicillin 5 dager i vintras och hon fick sedan ett föl med gomspalt, sÄ jag funderar pÄ om vi kan ha lyckas pricka en extra sensitiv period i drÀktigheten... Men har gett bÄde penicillin och metacam till mitt andra sto under tidigare drÀktigheter utan problem..
 
Min Only konstaterades idag drÀktig med Sibelius. Jag gick emot allas rÄd om att jag borde ha valt en hopphingst och avlade lite med hjÀrtat. Tvillingrisk men de hittade ingen nu pÄ dygn 15. Ska kollas igen dygn 18 och jag Àr redan nervös för att de kommer missa tvillingen pÄ alla ultraljud. Hur ofta hÀnder det? Hon ska Àven kollas pÄ dygn 25 Àr tanken, och 45 och 90. Nog borde man vÀl se en tvilling ngn gÄng?
 
HÀr var det drÀktigt med tvillingar ikvÀll, dygn 16. KlÀmde en och ska kolla igen sön/mÄn. Hoppast det andra lilla embryot klarar sig och kan bli min efterlÀngtade fÀlttÀvlanshÀst... :heart

Koll pÄ andra stoet mÄndag morgon, sjukt spÀnnande nu om hon med blivit drÀktig, eller inte... :nailbiting:
 
HÀr var det drÀktigt med tvillingar ikvÀll, dygn 16. KlÀmde en och ska kolla igen sön/mÄn. Hoppast det andra lilla embryot klarar sig och kan bli min efterlÀngtade fÀlttÀvlanshÀst... :heart

Koll pÄ andra stoet mÄndag morgon, sjukt spÀnnande nu om hon med blivit drÀktig, eller inte... :nailbiting:

Nej fan, jag har rÀknat fel... Onsdag Àr det andra stoet ska kollas, sÄ fÄr leva i spÀnningen Ànnu lite lÀngre!
 
Loppan blir kvar en v 10 dgr till😔. Hon hade troligen gĂ„tt ur brunst men jag fattar inte..

Kollar henne hos hemmaveterinör utifrÄn sista seminering 1/6 den 16/1. Tre cm follikel och hemmavet rek mig Äka pÄ fredagen 18/6. Hur kan hon gÄtt ur brunst innan hon kom dit?

Hon Àr ju oftast jÀttetydlig i sin brunst med men jag har sÄg inga tecken sjÀlv heller.
Hon behandlas pÄ stationen och sen sÀtter dom igÄng en brunst.
Ja ja..suck
 
Loppan blir kvar en v 10 dgr till😔. Hon hade troligen gĂ„tt ur brunst men jag fattar inte..

Kollar henne hos hemmaveterinör utifrÄn sista seminering 1/6 den 16/1. Tre cm follikel och hemmavet rek mig Äka pÄ fredagen 18/6. Hur kan hon gÄtt ur brunst innan hon kom dit?

Hon Àr ju oftast jÀttetydlig i sin brunst med men jag har sÄg inga tecken sjÀlv heller.
Hon behandlas pÄ stationen och sen sÀtter dom igÄng en brunst.
Ja ja..suck

Men en tre cm follikel Àr inte lika med brunst. Eller menar du att hemmavet Àven sÄg att hon var brunstig?
 
Men en tre cm follikel Àr inte lika med brunst. Eller menar du att hemmavet Àven sÄg att hon var brunstig?
Hemma vet tyckte jag skulle Äka med henne till stationen men ingen dÀr har sett nÄgon brunst. Jag utgick frÄn att han gjorde det iom han sa att jag skulle.
Jag ifrÄgasatte sjÀlv iom hon hade bakterier om det varit bÀttre att bara behandla och ev skölja hemma men menade att jag skulle Äka.
Jag vet liksom inte nÀr hon skulle/borde brunstat om hon gick ur omkring den 1/6?
Hon behandlas med stark antibiotika och dom har ju koll dÀr hon Àr. Blir lite lÀnge hon fÄr stÄ pÄ station men hÄller tummar denna gÄng att det ska funka.
 
Loppan blir kvar en v 10 dgr till😔. Hon hade troligen gĂ„tt ur brunst men jag fattar inte..

Kollar henne hos hemmaveterinör utifrÄn sista seminering 1/6 den 16/1. Tre cm follikel och hemmavet rek mig Äka pÄ fredagen 18/6. Hur kan hon gÄtt ur brunst innan hon kom dit?

Hon Àr ju oftast jÀttetydlig i sin brunst med men jag har sÄg inga tecken sjÀlv heller.
Hon behandlas pÄ stationen och sen sÀtter dom igÄng en brunst.
Ja ja..suck

Behandlar de henne nĂ€r hon inte Ă€r i brunst eller missförstod jag dig?â˜ș
 
Behandlar de henne nĂ€r hon inte Ă€r i brunst eller missförstod jag dig?â˜ș
Som det verkar sÄ behandling med staek antibiotika nu innan för att sedan spruta igÄng henne.
Undrar mest vart brunsten som liksom borde varit nu tog vÀgen dÄ hon tidigare brunster varit vÀl tydlig.
 
Som det verkar sÄ behandling med staek antibiotika nu innan för att sedan spruta igÄng henne.
Undrar mest vart brunsten som liksom borde varit nu tog vÀgen dÄ hon tidigare brunster varit vÀl tydlig.
Okej, Ă€r det bakterier i livmodern som skall behandlas sĂ„ görs det normalt under brunst, det var dĂ€rför jag undradeâ˜ș
Vad gĂ€ller brunsten sĂ„ kan det ju ibland vara sĂ„ att de liksom ”hakar upp sig” och brunster blir fördröjda, utan att det finns nĂ„gon egentlig anledning till det.

Lycka till!
 
OM man skulle rÄka förlora bÄda embryona efter klÀmmning av tvilling, brukar det dÄ bli som vid resorbasjon senare i drÀktigheten att stoet kan fÄ svÄrt att komma i brunst igen?

Annars, kan man vÀnta sig ny brunst typ direkt (21 dygn efter den det inseminerades pÄ), eller börjar de "frÄn scratch" sÄ 21 dygn frÄn att stoet inte lÀngre Àr drÀktigt?

Kör lite worst case planering hÀr bara, tycker det börjar bli lite vÀl sent att seminera om nu som det snart Àr juli... :nailbiting:
 
OM man skulle rÄka förlora bÄda embryona efter klÀmmning av tvilling, brukar det dÄ bli som vid resorbasjon senare i drÀktigheten att stoet kan fÄ svÄrt att komma i brunst igen?

Annars, kan man vÀnta sig ny brunst typ direkt (21 dygn efter den det inseminerades pÄ), eller börjar de "frÄn scratch" sÄ 21 dygn frÄn att stoet inte lÀngre Àr drÀktigt?

Kör lite worst case planering hÀr bara, tycker det börjar bli lite vÀl sent att seminera om nu som det snart Àr juli... :nailbiting:

Du mÄste spruta igÄng.
 
OM man skulle rÄka förlora bÄda embryona efter klÀmmning av tvilling, brukar det dÄ bli som vid resorbasjon senare i drÀktigheten att stoet kan fÄ svÄrt att komma i brunst igen?

Annars, kan man vÀnta sig ny brunst typ direkt (21 dygn efter den det inseminerades pÄ), eller börjar de "frÄn scratch" sÄ 21 dygn frÄn att stoet inte lÀngre Àr drÀktigt?

Kör lite worst case planering hÀr bara, tycker det börjar bli lite vÀl sent att seminera om nu som det snart Àr juli... :nailbiting:
[/QUOTE

Mitt sto var lite seg med att komma i brunst efter hon resorberat sina tvillingar, vĂ€ntade rĂ€tt lĂ€nge och om jag minns rĂ€tt sprutades hon igĂ„ng men sen gick det bra 😊 Men hon var en riktig strulfia sĂ„ behöver inte stĂ€mma in pĂ„ andra
 

Liknande trÄdar

  • NĂ„lad
Avel HÀr Àr födelseannonserna för Ärets föl. LÀgg in en bild och skriv gÀrna ras och stam, det Àr mÄnga intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
368
Avel HÄller pÄ och avvÀnjer mitt föl och funderar pÄ hur lÀnge vi ska "hÄlla pÄ". Fölet Àr 11 mÄnader och gÄr i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgĂ„ng av 90 dagar. 2024 Ă„rs period strĂ€cker sig mellan 1 januari - 30 mars pĂ„ grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 966
Senast: zassoo
·
Avel HÀr Àr trÄden för Ärets födelseannonser. LÀgg in en bild eller tvÄ, och mÄnga Àr intresserade av sÄnt som ras, stam och namn. Det hÀr...
Svar
5
· Visningar
2 445
Senast: Görel
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp