Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2021

Ny koll idag. På väg in i brunst och tagit baktprov, får se vad det visar. Tillbaka på onsdag igen för att se om hon är redo.
Något positivt i allt elände var att när jag ställde in henne i en box bredvid ett annat brunstig sto, så började även min skvätta. Har inte sett minsta tendens till det de sista 3 månaderna. Får hoppas det betyder att hon har en bättre brunst denna gången.😉
Stationen vi anlitar ligger nu på 91% dräktighet av 55 semìnerade ston.
Alla andra ston som är kollade med samma hingst som till min är dräktiga på 1-2 semineringar.
Känns som att vi sänker deras procent!🙈
 
Cardentostoet ej dräktig med Aganix, nytt baktprov visar bakterier så hon kommer behandlas nu. Vi beställde på Aganix igen men ingen låda och hon behövde semineras idag med hingst i närheten som jag kunde hämta. Så Chaccotino var snäll och hoppade en extra gång på bocken och jag hämtade färskaste av det färJag fick dessutom träffa hingsten och han var så härlig. Han sålde nog in sig till mitt andra sto också bara genom att vara sig själv. Egentligen var han plan A men stoet var ej wffs testat när hon var redo för semin första gången, jag såg till att testa och hon är givetvis fri och då blev han plan A igen

Visa bifogad fil 72269

Ignore fula svettiga tanten
Både Zangersheide och SWB var smidiga så jag får byta sto så att det andra stoet kan gå till Aganix istället. Då får vi hoppas att hon brunstar enligt plan
 
Ny koll idag och hon visade tydlig brunst.
Hon hade inte heller några bakterier som skulle kunna påverka en dräktighet, så det känns bra.
Semineras i morgon så hoppas på tur denna gång.
Hade tur att ett annat sto från samma hingststation också ska semineras i morgon, så vi kan dela på frakten.
Kan man spara några kronor är ju det positivt!🙄😉
 
Kollade andra stoet på dygn 16 ikväll - hon har en massa cystor i livmodern, men enligt veterinären så skulle en av "cystorna" se väldigt mkt ut som en fosterblåsa, och livmodern såg dräktig ut samt ingen ny brunst på g, så han sa att hon med 99% säkerhet var dräktig :love:

Ny koll på dygn 40-45 någon gång, för att försäkra det som förhoppningsvis då är ett foster. :heart
 
Stackare, infektion med?
Vi tog baktprov redan på första brunsten eftersom hon krånglade i fjol men av olika orsaker blev hon endast sköljd förra brunsten. Nu blir det Hippotrim bara hon kommer i brunst så! Men jag är skeptisk eftersom vi höll på rätt mycket i fjol...
 
Vi tog baktprov redan på första brunsten eftersom hon krånglade i fjol men av olika orsaker blev hon endast sköljd förra brunsten. Nu blir det Hippotrim bara hon kommer i brunst så! Men jag är skeptisk eftersom vi höll på rätt mycket i fjol...
Lider med dig, min tog sig inte förra året. Började med semin i år men hon tog sig inte då heller så åkte till en hingst med bra kvalité på spermierna, dräktig på ett språng. 🙈
All den tid man lägger ner och alla pengar, ibland undrar man om det är värt det.
 
Koll idag på 28 dygn. Veterinären höll på jättelänge så det var väldigt nervösa minuter innan han hittade fostret och såg hjärtslag. Han sa att hon har en "annorlunda" livmoder som sluttar neråt mycket mer än vad de brukar göra och att det därför var svårt att hitta fostret. Men dräktigheten såg normal ut så jag hoppas allt går bra! Kollar igen runt 60 dygn eftersom jag redan utnyttjat foster&föl två gånger så går det inte att teckna igen.
 
Lider med dig, min tog sig inte förra året. Började med semin i år men hon tog sig inte då heller så åkte till en hingst med bra kvalité på spermierna, dräktig på ett språng. 🙈
All den tid man lägger ner och alla pengar, ibland undrar man om det är värt det.
Jag tänkte betäcka ett annat sto i år men hon gick inte att undersöka när inte jag var med så bytte till detta sto igen. Jag hoppas att hon ska bli dräktig, tycker att jag valt en hingst med bra dräktighet men vi bor i Jämtland så det är ett strul med skicken.
 
Alltså, jag vågar knappt skriva det med rädsla att jinxa det - men vårt sto är dräktig :bump:Beslutet var redan taget, det blir inte några fler försök för henne om hon inte tagit sig detta försök och jag antar att det var den piskan/morot fröken behövde. :angel1:

Som hon krånglat med alla sina cystor, kollad bakt, vi har sköljt & sköljt och behandlat i all oändlighet och ändå har hon varit så grisig efter varje inseminering. Vid sista semineringen släppte hon dessutom tre ägg, så det var en nervös koll vid 16 dygn (om jag minns rätt) idag. Både seminstation och hingsthållare har verkligen gjort det lilla extra för att hon skulle ta sig nu vid detta tredje försök och jag längtar så mycket till nästa år :bow:
 
Alltså, jag vågar knappt skriva det med rädsla att jinxa det - men vårt sto är dräktig :bump:Beslutet var redan taget, det blir inte några fler försök för henne om hon inte tagit sig detta försök och jag antar att det var den piskan/morot fröken behövde. :angel1:

Som hon krånglat med alla sina cystor, kollad bakt, vi har sköljt & sköljt och behandlat i all oändlighet och ändå har hon varit så grisig efter varje inseminering. Vid sista semineringen släppte hon dessutom tre ägg, så det var en nervös koll vid 16 dygn (om jag minns rätt) idag. Både seminstation och hingsthållare har verkligen gjort det lilla extra för att hon skulle ta sig nu vid detta tredje försök och jag längtar så mycket till nästa år :bow:
Vad kul! Vem är hon dräktig med?
 
Här var det dräktigt på 16 dygn med Benefit idag. Jag hade blivit rätt förvånad om hon varit tom för hon har varit sällsynt stolt över sig själv de senaste veckorna så jag misstänkte att det fanns nåt där. Efter förra katastrof-året så är hon redan inbokad att föla på seminstation nästa vår. Nu håller vi tummarna att det rullar på i 11 månader till, jag tar verkligen inget för givet. 🙏
 
Mitt sto blev seminerad igår igen. Allt såg jättebra ut och hon var betydligt mjukare när de semìnerade. Verkade även vara väldigt bra kvalitet på spermierna och var fullt i mikroskopet!😉
Hon har haft en helt annan brunst den här gången. Blåst upp sig för andra hästar och småskvätter bara hon går förbi andra hästar.
Låter lovade, men vågar knappt hoppas.🙄
Koll idag om hon släppt ägget och hoppas jag kan hämta henne under kvällen!😃
 
Jaa, de har 11 månaderna kan inte gå fort nog :laugh:
Dräktig med Chacootini. Hon själv är Cardento - xx. Så håller tummarna för en rörlig, välhoppande liten räcer på terrängbanan 🤞
Jag är spekulant på ett föl nästa år (om det håller t nästa år, föds friskt osv) där mamman också är Cardento-xx. Nu är jag ju en av de (få?) som inte alls gillar Cardento, men blir det ett sto-föl måste jag ha det iallafall..
 
Fick hämta hem henne igår. Hon hade lite grann vätska så vi valde att spola henne för säkerhets skull, men det var väldigt klart det som kom ut. Fick även en spruta för att lättare kunna rena sig.
Känner att vi nu gjort allt vi kan för en dräktighet, tar det sig inte nu får jag fundera på om jag ska seminera 1 gång till, men då byta hingst istället.🤔
Sen känner jag nog att det blir försent på säsongen.😕
Koll den 19/7, nervös väntan.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: jemeni
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
654
Senast: Ketrawzc
·
Svar
186
· Visningar
14 497
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 184
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp