Betäckningar 2021

Ja, jag ramlade in på buke igen, beroende tror jag @Fiorano kallade det en gång i tiden...

Mitt "krångelsto" som jag i fjol fick ge upp på då hon enligt veterinären som gjorde UL skulle kräva massor med specialbehandlingar (spolningar, medicin etc) fick åka tidigt till Skåne i år. Till en erkänt fertil hingst med en hingsthållare som hade veterinär på plats som var duktig.

Det hela slutade med att hon tog sig på första brunsten, andra språnget... Veterinären fick inte göra mer än att kolla med UL att hon var dräktig, så komiskt!

Så nu är hon hemma och rids som vanligt, hon är precis färdig med igångsättningen (var borta knappt 2 månader) och vi kommer tuffa på som vanligt åtminstone några månader till. Om en månad kommer jag att kolla henne med urinprov och är hon dräktig då blir det ett till urinprov lagom till att fodret ska ökas.
va kul! Är det också en fjording? Eller är det welshen du hade? Jag vet inte vad som hänt i ditt hästliv :D
 
Men typ! Vi har kollat på 30dygn i år också, det brukar vi inte. Men ifjol betäckte jag, sambon och min inhyrda tillsammans 6 hästar (olika raser) och fick 1 föl så vi tar inget för givet!

Herrejösses... Usch vad jag hade blivit besviken. Men det är ju det som är så knepigt, man vet aldrig förrän några veckor efter fölningen om man får nåt föl. Eller ens har stoet kvar. *lätt ångest nu*
 
va kul! Är det också en fjording? Eller är det welshen du hade? Jag vet inte vad som hänt i ditt hästliv :D

Det är den oerhört väluppfostrade fjordingen på min avatar. ;) Dvs samma fjordhäst jag haft i snart 14 år. :love:

Jag tror inte man ska avla på temperamentet min welsh har. :devil: Dessutom vill jag ha en häst att rida, welshen är ju bara 114 cm hög. Även om jag stundtals är väldigt tacksam över att hon inte är större...
 
Det är den oerhört väluppfostrade fjordingen på min avatar. ;) Dvs samma fjordhäst jag haft i snart 14 år. :love:

Jag tror inte man ska avla på temperamentet min welsh har. :devil: Dessutom vill jag ha en häst att rida, welshen är ju bara 114 cm hög. Även om jag stundtals är väldigt tacksam över att hon inte är större...
Hehehe, låter...intressant!
Så kul att hon är dräktig!! Det ingick inte lugnande till dig heller i stationsavgiften...
 
Herrejösses... Usch vad jag hade blivit besviken. Men det är ju det som är så knepigt, man vet aldrig förrän några veckor efter fölningen om man får nåt föl. Eller ens har stoet kvar. *lätt ångest nu*
Ja det var ett skitår. Mitt halvblod blev inte dräktig (hon som är dräktig i år), min inhyrning halvblod och sambons nordsvensk kastade båda tvillingar, och två som var dräktiga först men tappat någon gång under tiden. Nu hoppas vi på bättre tur, fyra av dessa ston är betäcka i år och tre konstaterat dräktiga
 
Mitt sto är seminerat med Magic Park efter rek från min station o ska kollas nästa vecka. Hon har krånglat hela säsongen så valde i princip hingst bara på hans siffror nu.
Simmarna vi fick var inte alls pigga och veterinären var bekymrad. Men håller alla tummar att allting annat stämmer.
Tror ni inte hon är dräktig?? Veterinären och jag kollade på varann o var lika förvånade. Trots trötta simmare, vätska i livmodern och små ägg så gick det 😍🙏🏻 Hoppas det går hela vägen och blir ett levande föl efter Magic Park nästa sommar❤️
 
Idag var vi på 40-dagarskoll (typ dygn 44 nu) och jo, hon är fortsatt dräktig med Fortnite 🥰. Allt ser bra ut och vi har nått en milstolpe! Nu kan jag försäkra den lille parveln och stoet ska igång och ridas lite mer. Har knappt vågat göra det nu senaste veckorna innan fölis försäkrats och de mest känsliga dagarna är passerade. Vi fortsätter till minst dygn 100 med regumate för säkerhets skull. Så himla glad! Hoppas att den äntligen är vår tur nu och att det kan födas ett friskt och levande föl nästa sommar ✊✊
 
Blir ingen Duke of Hearts bebis på mig, stoet var tomt på koll i dag... :cry:

Jag gissar att hon resorberat pga stessen då de blev jagade på betet, seminvet sa att det kunde antigen vara det eller att hennes cystor gjort det svårt för fosterblåsan att fästa sig. Eventuelt så vill hon endast ha föl vart annat år, det har hittils aldrig lyckast att ta föl två år i rad på henne, antigen har hon inte blivit dräktig eller så har hon tagit sig direkt men sedan resorberat (som nu).

Jätteledsamt, då hon börjar bli till åren och jag verkligen vill ha mist två föl till på henne... Och sitter ännu längre in att sälja årets superfina föl nu, men jag måste tyvärr pga ekonomin.

Blir spännande att se om det andra stoet fortfarande är dräktigt på 70/90 dygns kollen, jag tror ärligt talat inte det tyvärr... :(
 
Min var dräktig idag på 17 dygn. Så jag känner mig glad för det. Har ju varit mkt krångel då hon hade bakterier men nu hoppas vi. Blir nervösa månader nu till 90 dygn. Prydligt ihopbroderad blev hon också! Tur jag har en mycket god vän nära mig som är super erfaren. Känns tryggt.
 
Mina tre shetlandsston är betäckta. De gick med hingsten (fribetäckning) samtidigt runt månadsskiftet juni-juli, sen var de separerade igen. När det var "dags för nästa brunst", om de inte blivit dräktiga fick hingsten gå i en hage intill stona så att jag skulle kunna se tydligt om de brunstade om. Och det var det en av dem som gjorde. Avvaktade några dagar, sen släpptes hon in till hingsten förra fredagen och blev klockrent betäckt. Sen tillbaka till stohagen igen. Ny koll på söndagen och då var hon ur brunst.
Så, nu ska jag bara hålla tummarna...
Jag har ingen veterinär (med tillräckligt små händer/smala armar) att anlita för UL av shetlandsponnyer för tillfället, så jag har beställt hem Pregnamare för att få åtminstone ett hum om ifall de är dräktiga.
Väldigt ljusa blå prickar, men de finns där och det innebär att Lovis och Rimini är dräktiga! :love:
1629644548811.png

Cassis kan testas om 2 veckor, där är jag dock mer tveksam.
 
Vågar inte skriva i "dräktiga ston" tråden än... Funderar på att åka in och kolla Heartbeat-stoet på dygn 75 (eg 77) imorgon, hingsten har ingen 70/90 dygns avgift så det kvittar - gör det enbart för min egen skull. Men om hon nu fortfarande är dräktig, är hon då såpass långt gången att jag (sannolikt) kommer se om hon kastar sedan? Eller kan hon fortfarande resorbera utan att det syns "utåt" så att säga?

Behöver liksom planera lite om jag nu skulle stå med enbart ett dräktigt sto inför nästa år.... vore nästan enklare då om båda var tomma...
 
Vågar inte skriva i "dräktiga ston" tråden än... Funderar på att åka in och kolla Heartbeat-stoet på dygn 75 (eg 77) imorgon, hingsten har ingen 70/90 dygns avgift så det kvittar - gör det enbart för min egen skull. Men om hon nu fortfarande är dräktig, är hon då såpass långt gången att jag (sannolikt) kommer se om hon kastar sedan? Eller kan hon fortfarande resorbera utan att det syns "utåt" så att säga?
Nej,dom är i storlek med ett marsvin o med en vikt på under 500 g och ja dom kan ff resorbera
 
Jag läser och begrundar era inlägg och tänker spontant "yes! Grattis!" till alla er som får besked att stoet är dräktigt.

Lika mycket tänker jag "åh nej... :( " för er som har problem och försöker gång på gång. Det är terror att vänta och hoppas och sedan bli nedslagen och inte ge upp.

I ett svagt ögonblick funderade jag på att betäcka mitt sto igen, men till sist vann förnuftet (tror jag? :angel:), och jag konstaterade att jag nog inte har nerver en gång till. Flera av er bidrog dock med lite heja-rop till hjärtat. :D

Nu har jag sålt mitt sto och kommer fortsättningsvis ha hingstar och valacker. Skönt, tycker min partner, som såg hur hela min semester minus fyra dagar spenderades i stallet pga fölets veka kotor och minutiös träning.

Så nu blir jag läser om ert engagemang och allt risktagande, så vill jag bara uttrycka tacksamhet att ni uppfödare finns!


Lycka till allihop! :heart :heart :heart :heart

Fast en kompis sade att det går bra att skaffa ett sto i framtiden och alla beslut i livet är minsann inte definitiva... :angel::cool:
 
Senast ändrad:
Jag läser och begrundar era inlägg och tänker spontant "yes! Grattis!" till alla er som får besked att stoet är dräktigt.

Lika mycket tänker jag "åh nej... :( " för er som har problem och försöker gång på gång. Det är terror att vänta och hoppas och sedan bli nedslagen och inte ge upp.

I ett svagt ögonblick funderade jag på att betäcka mitt sto igen, men till sist vann förnuftet (tror jag? :angel:), och jag konstaterade att jag nog inte har nerver en gång till. Flera av er bidrog dock med lite heja-rop till hjärtat. :D

Nu har jag sålt mitt sto och kommer fortsättningsvis ha hingstar och valacker. Skönt, tycker min partner, som såg hur hela min semester minus fyra dagar spenderades i stallet pga fölets veka kotor och minutiös träning.

Så nu blir jag läser om ert engagemang och allt risktagande, så vill jag bara uttrycka tacksamhet att ni uppfödare finns!


Lycka till allihop! :heart :heart :heart :heart

Fast en kompis sade att det går bra att skaffa ett sto i framtiden och alla beslut i livet är minsann inte definitiva... :angel::cool:
Ja, fy vilken insats man egentligen satsar. Jag kan inte förstå att jag ger mig på detta igen efter en tom säsong, en säsong med resistenta bakterier och ett dödfött föl. Har man bara ett sto är det ju mycket man riskerar. Och även om man väl får ett levande föl kan ju mycket annat hända också.

Man är allt bra dum (kanske) som så gärna vill kunna njuta ev ett föl, så man väljer att både halvt sätta sig i personlig konkurs samt leva med någon form nervsammanbrott konstant i ca 11 månader (eller längre om det inte går som det ska). Jag förstår dig helt och fullt, och som sagt är det ju inget beslut som inte går att ändra ❤️
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
397
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Svar
109
· Visningar
7 399
Senast: Sirap
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 979
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp