Betäckningar 2021

Jag nojjar varje dag över om min häst kommer vara fortsatt dräktig vid 40-dygns kollen.
De flesta jag pratar med med dräktiga ston säger att stona är så annorlunda. Trötta, står och sover och sega vid ridning.
Kan inte se några större förändringar på mitt sto överhuvudtaget. 🤔
Förra stoet såg jag direkt att hon var dräktig, gick in i sin egen bubbla!
Vad har ni för erfarenhet av förändringar på stona?😃
 
Jag nojjar varje dag över om min häst kommer vara fortsatt dräktig vid 40-dygns kollen.
De flesta jag pratar med med dräktiga ston säger att stona är så annorlunda. Trötta, står och sover och sega vid ridning.
Kan inte se några större förändringar på mitt sto överhuvudtaget. 🤔
Förra stoet såg jag direkt att hon var dräktig, gick in i sin egen bubbla!
Vad har ni för erfarenhet av förändringar på stona?😃
Hon är tröttare en vanligt men lugnare denna gång. Förra gången så härja hon som en hingst bara de andra titta på henne 🤣 Men kanske är en hingst den här gången årets blev ett sto 😆
 
Jag nojjar varje dag över om min häst kommer vara fortsatt dräktig vid 40-dygns kollen.
De flesta jag pratar med med dräktiga ston säger att stona är så annorlunda. Trötta, står och sover och sega vid ridning.
Kan inte se några större förändringar på mitt sto överhuvudtaget. 🤔
Förra stoet såg jag direkt att hon var dräktig, gick in i sin egen bubbla!
Vad har ni för erfarenhet av förändringar på stona?😃
Känner igen mig där. Fast min var dräktig vid 40 dygn. Men nojjandet fortsätter...varje dag... Jag behöver verkligen lugnande...
 
Jag nojjar varje dag över om min häst kommer vara fortsatt dräktig vid 40-dygns kollen.
De flesta jag pratar med med dräktiga ston säger att stona är så annorlunda. Trötta, står och sover och sega vid ridning.
Kan inte se några större förändringar på mitt sto överhuvudtaget. 🤔
Förra stoet såg jag direkt att hon var dräktig, gick in i sin egen bubbla!
Vad har ni för erfarenhet av förändringar på stona?😃
Äsch de flesta ston visar absolut ingenting. Oroa dig inte för det.

Jag är glad för Älvan tog sig och är dräktig på dygn 18. 😁
 
Mina tre shetlandsston är betäckta. De gick med hingsten (fribetäckning) samtidigt runt månadsskiftet juni-juli, sen var de separerade igen. När det var "dags för nästa brunst", om de inte blivit dräktiga fick hingsten gå i en hage intill stona så att jag skulle kunna se tydligt om de brunstade om. Och det var det en av dem som gjorde. Avvaktade några dagar, sen släpptes hon in till hingsten förra fredagen och blev klockrent betäckt. Sen tillbaka till stohagen igen. Ny koll på söndagen och då var hon ur brunst.
Så, nu ska jag bara hålla tummarna...
Jag har ingen veterinär (med tillräckligt små händer/smala armar) att anlita för UL av shetlandsponnyer för tillfället, så jag har beställt hem Pregnamare för att få åtminstone ett hum om ifall de är dräktiga.
 
Jag har inte lyckats komma iväg på 40-dagars kollen med sto nr två, hennes fölunge som var supersnäll att lasta både när vi åkte in för seminering och på 16-dygns koll, vägrade fullkomligt att gå in i transporten denna gång. Och nu väger fölis ca 150 kg, så vi två tjejer på 50-60 kg kunde inte lyfta in den.... Alla andra som kunnat hjälpa till är dessutom antigen på semester eller har börjat jobba igen. :meh: Ska försöka lastträna i helgen så vi förhoppningsvis kan komma iväg på måndag... (hittar inte "hålla tummarna" emoji?)

Hoppast verkligen stoet fortfarande är dräktigt, då hon blir 20 nästa år och detta äntligen ska bli den fullblodskorsning jag drömt om att göra i många år...! :heart Men är lite orolig över att både hon och andra stoet kan ha kastat/resorberat, då de blev jagade och jätteuppskrämda i samband med att vi försökte släppa ihop dem med några islandsston för ett par veckor sedan. Fick till slut ta hem dom igen (när jag äntligen fick tag på dem) innan någon blev allvarligt skadad... aldrig sett två stora hästar vara så rädda för tre små ponnysar innan! O_o Så nu går de i sin vinterhage på 2 ha öch verkar nöjda med det.
 
Igår kom vi "iland efter en lång resa", milt beskrivet.
Ett av våra ston, född 2011, ny för oss i år, har sedan tidigare tre avkommor, den senaste född 2019.
sedan betäckt -19,-20 och 2021, 10 brunster.
Med tre olika hingstar. Allt har sett okej ut, men dräktig har hon inte velat bli.
Tills för några veckor sedan - då hon visade sig vara just det - dräktig. tyvärr tog hon i rejält, och hade två fina fosterblåsor... som givetvis låg precis över varandra.
Den ena klämdes, och sedan har hon bara fått gå och vara ifred, å vi redan tagit beslutet att om det inte fanns något foster kvar så skulle hon få en annan karriär än den i avelsboxen.
Och igår på 35 dygn så fanns det ett foster kvar i henne!
En stor påminnelse om att inte ge upp för fort.
Nu är det ju inget föl ännu, och mycket kan gå snett ännu, men dräktig är hon just nu i alla fall.
Vi har verkligen gjort allt detta året, allt som går att göra för att möjliggöra en dräktighet på mest optimala sätt.
vad det kostat vill jag inte räkna på, men det betyder lite för mig just idag, just nu gläds vi åt att avsluta ännu en avelssäsong med alla betäckta ston dräktiga.
 
Här kommer jag, hon som nojjar hela tiden. Nu ligger vi runt 65-70 dygn, OM det nu finns något där inne. Är det nu de måste föda ut något om de kastar eller det absorberas fortfarande inåt om nåt händer?
Jag tänkte kolla runt 90 igen, fast det inte ingår, men brukar man kolla fler gånger efter det?
Den enda förändring jag har sett (eller så kanske det bara är slumpen, vad vet jag) är att hon äter väldigt mycket mer, matglad. Detta fullblod har man fått fodra med guldmat om hon ens ska äta, har man slängt in 6 kg grovfoder har man fått slänga ut 5 kg igen...det får inte vara för blött, torrt, mjukt, hårt, långa strå, korta strå...ni fattar. Nu äter hon 10 kg i en tugga typ, allt är rensat varje morgon, hon har även sorterat extremt mycket, igår skrattade jag lite åt henne för hon dök ner i höhögen och verkligen tog ett stort gap i höet, som hon nästan attackerade det.
Sen vill hon gärna mysa också.
 
Min häst kollades på ca 30 dygn i måndags, fortfarande dräktig, tog hem henne och släppte ihop henne med flocken. Det är hästar som hon gått med till och från hela sitt liv typ, bland annat tre syskon. Igår onsdag hade hon ramlat ut ur hagen, jag blev inte förvånad för hon är en tummare. Stoppade in henne igen och ser då att dom andra hästarna är lite sur på henne, tänkte att det nog hade att göra med att hon varit borta och hon är ganska låg i rang redan innan (men kan vara lite kaxig, men tycker inte att hon varit det nu). Vi red en sväng, och då på det stoet som är chef i hagen. När vi kom tillbaka ser vi att ett av stona, storasyster till Lemonaden, jagar henne. Försöker direkt ta ut Lemonaden ur hagen men det går inte, lyckas till slut fånga stoet som jagar henne. Det känns ju som en evighet, och stoet var helt rabiat. Nu går Lemonaden med ett annat dräktigt sto och en valack och kommer inte att få gå i flocken. Men har ni sett det hör beteendet förut? Alltså med hästar som känner varandra? Kan det bero på att hon är dräktig? Och hur orolig ska jag vara för att hon tappat fostret?
 
Här kommer jag, hon som nojjar hela tiden. Nu ligger vi runt 65-70 dygn, OM det nu finns något där inne. Är det nu de måste föda ut något om de kastar eller det absorberas fortfarande inåt om nåt händer?
Jag tänkte kolla runt 90 igen, fast det inte ingår, men brukar man kolla fler gånger efter det?
Den enda förändring jag har sett (eller så kanske det bara är slumpen, vad vet jag) är att hon äter väldigt mycket mer, matglad. Detta fullblod har man fått fodra med guldmat om hon ens ska äta, har man slängt in 6 kg grovfoder har man fått slänga ut 5 kg igen...det får inte vara för blött, torrt, mjukt, hårt, långa strå, korta strå...ni fattar. Nu äter hon 10 kg i en tugga typ, allt är rensat varje morgon, hon har även sorterat extremt mycket, igår skrattade jag lite åt henne för hon dök ner i höhögen och verkligen tog ett stort gap i höet, som hon nästan attackerade det.
Sen vill hon gärna mysa också.

Låter som mina när de är dräktiga, äter allt de kommer över.... :rofl:
Man brukar inte kolla senare än 90 dagar, med mindre stoet visar tydliga tecken på att något skulle vara fel. (t.ex. flytningar, läcka mjölk etc.)
 
Min häst kollades på ca 30 dygn i måndags, fortfarande dräktig, tog hem henne och släppte ihop henne med flocken. Det är hästar som hon gått med till och från hela sitt liv typ, bland annat tre syskon. Igår onsdag hade hon ramlat ut ur hagen, jag blev inte förvånad för hon är en tummare. Stoppade in henne igen och ser då att dom andra hästarna är lite sur på henne, tänkte att det nog hade att göra med att hon varit borta och hon är ganska låg i rang redan innan (men kan vara lite kaxig, men tycker inte att hon varit det nu). Vi red en sväng, och då på det stoet som är chef i hagen. När vi kom tillbaka ser vi att ett av stona, storasyster till Lemonaden, jagar henne. Försöker direkt ta ut Lemonaden ur hagen men det går inte, lyckas till slut fånga stoet som jagar henne. Det känns ju som en evighet, och stoet var helt rabiat. Nu går Lemonaden med ett annat dräktigt sto och en valack och kommer inte att få gå i flocken. Men har ni sett det hör beteendet förut? Alltså med hästar som känner varandra? Kan det bero på att hon är dräktig? Och hur orolig ska jag vara för att hon tappat fostret?

Vi hade nåt liknande när mitt sto kom tillbaka, men där var det ledarstoet och ett annat sto som varit kompisar hela tiden Ariel var borta, men så fort Ariel kom tillbaka började de slåss... Vi har försökt ett par gånger, men fått ge upp varje gång. Förhoppningsvis löser det sig till hösten, då behöver de gå i samma lösdrift.

Jag tycker det är svårt att veta vad som får dem att resorbera, vissa gånger har jag hört om helt vansinniga stressituationer där fostret behållits och andra gånger har det räckt med att stoet blivit upprörd över att kompisen lämnat stallet. Men om inte annat borde du märka om hon kommer i brunst.

Det går ju även att kolla med blodprov eller urinprov hemma. :)
 
Ja, jag ramlade in på buke igen, beroende tror jag @Fiorano kallade det en gång i tiden...

Mitt "krångelsto" som jag i fjol fick ge upp på då hon enligt veterinären som gjorde UL skulle kräva massor med specialbehandlingar (spolningar, medicin etc) fick åka tidigt till Skåne i år. Till en erkänt fertil hingst med en hingsthållare som hade veterinär på plats som var duktig.

Det hela slutade med att hon tog sig på första brunsten, andra språnget... Veterinären fick inte göra mer än att kolla med UL att hon var dräktig, så komiskt!

Så nu är hon hemma och rids som vanligt, hon är precis färdig med igångsättningen (var borta knappt 2 månader) och vi kommer tuffa på som vanligt åtminstone några månader till. Om en månad kommer jag att kolla henne med urinprov och är hon dräktig då blir det ett till urinprov lagom till att fodret ska ökas.
 
Vi hade nåt liknande när mitt sto kom tillbaka, men där var det ledarstoet och ett annat sto som varit kompisar hela tiden Ariel var borta, men så fort Ariel kom tillbaka började de slåss... Vi har försökt ett par gånger, men fått ge upp varje gång. Förhoppningsvis löser det sig till hösten, då behöver de gå i samma lösdrift.

Jag tycker det är svårt att veta vad som får dem att resorbera, vissa gånger har jag hört om helt vansinniga stressituationer där fostret behållits och andra gånger har det räckt med att stoet blivit upprörd över att kompisen lämnat stallet. Men om inte annat borde du märka om hon kommer i brunst.

Det går ju även att kolla med blodprov eller urinprov hemma. :)
Jag ska kolla på 90dygn så får hålla mig till dess. Sambon som har över 200 fölningar på samvetet trodde inte att hon skulle ha resorberat pga det. Men det visar sig!
 
@sandav är nog ett bra val med Magic park. På min station säger de att han har väldigt bra dräktighet. Räcker att "skaka seminen bredvid stoet så tar det sig"!😁😉
De har fått alla de som är seminerade och kollade dräktiga med honom.😃
Mitt sto är seminerat med Magic Park efter rek från min station o ska kollas nästa vecka. Hon har krånglat hela säsongen så valde i princip hingst bara på hans siffror nu.
Simmarna vi fick var inte alls pigga och veterinären var bekymrad. Men håller alla tummar att allting annat stämmer.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 940
Senast: zassoo
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 431
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp