Betäckningar 2023 och föl 2024

Blev mest förvånad för jag trodde @prinsessfeminist hade tagit föl tidigare.
Det är inget konstigt med igångsprutningen, man inseminerar när ägget är tillräckligt stort sen kollas stoet efter så ägget har släppt. En duktig veterinär prickar detta ganska exakt men vissa inseminerar flera gr tills ägget har släppt. Och vidare så får en hoppas till 14/16 dygnskollen att märren är dräktig. 🙂
Om stoet bara var en 2a idag så lär hon inte vara redo imorgon tror jag. Alltid bra att ha en backup plan med annan hingst om det inte går att få tag på sperma på helgen. Likaså att planera igångsprutningen så det inte blir på helgen om hingsthållaren inte kan skicka då.
Okej, inte så olikt handbetäckning. Där kan man ju såklart också spruta igång stoet, men sedan är det ju upp till stoet hur många gånger hon tar emot hinsten, brukar väl bli 2-4 ggr på en brunst :) Känns ju dock betydligt enklare att ha sto och hingst på samma ställe än att hålla på och skicka sperma :D
 
Jag tolkar det mer som att @prinsessfeminist frågar om hela proceduren, dvs hur allt kommer att gå till. Även jag, som har en ras där naturlig betäckning är vanligast, har extremt dålig koll på hur hela grejen funkar med att spruta igång stoet, när man seminerar osv. En helt annan värld, liksom! (jo, det blir vanligare och vanligare med islandshingstar på semin, men skulle säga att naturlig betäckning, hand- eller fri-, fortfarande är det "normala").
Det är första gången jag seminerar, så du har helt rätt.

Jag har tagit föl tidigare, men då med naturlig betäckning.

Undantag 1994, då mitt sto seminerades på station. Jag var då väldigt ung, så jag minns faktiskt inte alla detaljer.
 
Okej, inte så olikt handbetäckning. Där kan man ju såklart också spruta igång stoet, men sedan är det ju upp till stoet hur många gånger hon tar emot hinsten, brukar väl bli 2-4 ggr på en brunst :) Känns ju dock betydligt enklare att ha sto och hingst på samma ställe än att hålla på och skicka sperma :D
Ja det är lättare när sto och hingst är på samma ställe. Väljs en svensk hingst kan en ställa sitt sto på samma station och inte vara beroende av skick. Har provat den varianten också. Väldigt smidigt men begränsar utbudet. 🙂
Utlandskick kan vara ett aber men tex Zangersheide är exemplariska. 🙌
 
Det är första gången jag seminerar, så du har helt rätt.

Jag har tagit föl tidigare, men då med naturlig betäckning.

Undantag 1994, då mitt sto seminerades på station. Jag var då väldigt ung, så jag minns faktiskt inte alla detaljer.
Jag blandade nog ihop dig med en annan användare 🙂
Står hingsten du har valt på samma station? Bara tänker så du inte blir besviken om du inte kan få från förstahandsvalet under helgen. Vissa ägg växer i olika takt, vissa ökar snabbt och vissa långsamt men har du otur är stoet redo i helgen om hon var en 2a idag. Se till att veterinären också har koll så hon inte släpper båda äggen så det är tvillingrisk. Då måste du kolla stoet tidigt och få ena klämd.
 
Jag blandade nog ihop dig med en annan användare 🙂
Står hingsten du har valt på samma station? Bara tänker så du inte blir besviken om du inte kan få från förstahandsvalet under helgen. Vissa ägg växer i olika takt, vissa ökar snabbt och vissa långsamt men har du otur är stoet redo i helgen om hon var en 2a idag. Se till att veterinären också har koll så hon inte släpper båda äggen så det är tvillingrisk. Då måste du kolla stoet tidigt och få ena klämd.
Han finns i boxen bredvid. Det borde väl vara ett gott tecken?
 
Pu konstaterades dräktig idag, så vi hämtade hem henne ikväll. Otroligt smidigt när de ta sig på första försöket.

2AAF0017-DEFC-4936-8E64-EFBA55FD33E8.jpeg

Hälsningsritualen när man återvänder till gänget
 
Idag seminerades min lilla! Imorgon skall de kolla om hon ovulerat som hon förväntas.
"Färskare än färskt" är slutsatsen på hingstens tappning.

Seminen transporterades inte många meter från bocken till stoet.

Håll nu tummarna att hon inte reagerar på spädningsvätska och/eller annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp