Betäckningar 2023 och föl 2024

Vi väntar på 16 dagars undersökningen nu. Missminner jag mig inte så är det nästa vecka 🙈
Denna gång seminerade det bara en gång då hon var snabb den här gången 😂 Förra gången seminerade det två. Nu är det här sista chansen för i år så håller tummarna så hårt att hon är dräktig nu ..
 
Ja och det kan ju lätt bli ganska mycket pengar. 🙈

Ska försöka hitta en hingst med bra villkor och som finns tillgänglig förbi mitten av augusti så hinner jag förhoppningsvis två brunster.
Låter som en bra plan!
Tycker jag se en hel del bra erbjudanden hos hingstarna så hoppas du hittar nån du gillar!
 
Min har ju inte tagit sig, så hon blir lika sen hon.
Kör på!

Idag var vi fö tillbaka och då konstaterades att hon nog ovulerat i onsdags!

Så snopet, när man i måndags trodde hon var ur brunst redan!

Så nu togs en bakterieodling, och så får vi se om det är bakterier som spökat eftersom hon inte tog sig första gången.

Nåväl, nu har jag ju bestämt mig för att byta hingst, så inget ont som inte för något gott med sig.

Vi skall spruta igång henne och återkomma nästa måndag, förhoppningsvis för att beställa semin.
Men hur kunde de missa det?!
 
Jag hoppas ju på något sånt men har bara sett ett par stycken som erbjuder det ännu, men jag har inte grävt så djup än heller!
Prova! Hedwig strulade 2020 pga bakterier och seminerades sista gången 15/8😅 Tog sig direkt då när bakterierna var väck och fick ett fint stoföl 24/7 året efter. Det var sent såklart på säsongen men Hertha är idag en frisk och fin 2-åring.❤️
Lycka till!
 

Bifogade filer

  • IMG_4491.jpeg
    IMG_4491.jpeg
    137,1 KB · Visningar: 39
Men hur kunde de missa det?!
Det var oklart om hon resorberat eller om hon helt enkelt inte blev dräktig. Till sist trodde veterinären att hon förmodligen precis gått ur brunst, och det trodde även min hemmaveterinär, efter mycket kliande i huvudet.

Så de var inte säkra någon av dem, men såg det som osannolikt att hon skulle ha en cykel på 26 dagar.

Det var mao med tvekan man konstaterade att hon gått ur brunst i måndags, och vid koll igår så såg man detta.
 
Prova! Hedwig strulade 2020 pga bakterier och seminerades sista gången 15/8😅 Tog sig direkt då när bakterierna var väck och fick ett fint stoföl 24/7 året efter. Det var sent såklart på säsongen men Hertha är idag en frisk och fin 2-åring.❤️
Lycka till!
Ja, men det gäller ju att det inte strular när man börjar så här sent! Måste bestämma mig i helgen känns det som!
 
Ja, men det gäller ju att det inte strular när man börjar så här sent! Måste bestämma mig i helgen känns det som!
Ja eller idag.😂men ta bakterieprov innan ni seminerar. Det hade du kanske redan planerat.
I år tog vi prov innan vi började. Hon hade inga bakterier men samlade på sig lite vätska när hon kom i brunst. Vi sköljde o gav lite partoxin innan seminering. Sköljde även efter eftersom jag tror att hon reagerade lite på seminvätskan. Hon tog sig direkt i år och är på dygn 29 nu.
Sen är det ju bara resten kvar..😅
Sätt fart nu! 😃
 
Jag ska maila dom och kolla lite, vet att min seminstation gärna använder Gränsbo. Jag tänker att de nu också har koll på vilja hingstar som har bra dräktighet. Vilken hingst valde du om till?
Jag valde King Olymbrio
Han var egentligen mitt förstahandsval, men så fick jag avelsråd av SWB, som gjorde att jag nog skulle satsa på ponny ändå.

Så då bestämde jag mig för en ridponny som är duktig i dressyr, men nu när det strular lite och jag tänkt efter lite, så blir swb trots allt bättre för mig.

Stoet jag har är så litet (nästan eller faktiskt en ponny), så jag valde hingst som jag tror stärker hennes fina sidor och kanske hjälper till med hennes svagheter.
 
Ja eller idag.😂men ta bakterieprov innan ni seminerar. Det hade du kanske redan planerat.
I år tog vi prov innan vi började. Hon hade inga bakterier men samlade på sig lite vätska när hon kom i brunst. Vi sköljde o gav lite partoxin innan seminering. Sköljde även efter eftersom jag tror att hon reagerade lite på seminvätskan. Hon tog sig direkt i år och är på dygn 29 nu.
Sen är det ju bara resten kvar..😅
Sätt fart nu! 😃
Ja, jag och @Robina bör ha eld i baken nu.

Det här blev mer långdraget för mig än jag räknat med, och det har blivit flera turer till stationen.

Jag bad om bakterieprov vid första semintillfället, men de gjorde inte det. Det irriterar mig nu att de inte fick det gjort, när jag nu bad om det.

Men det behöver givetvis inte vara orsaken. Skönt att få det kollat nu iallafall.
 
Att ta bakt prov innan första seminering är kluvet. Det kan absolut vara en hjälp men inte sällan får man ett missvisande svar - infektioner får ofta fart av att man börjar seminera.
Jag tror det också. Det var även därför jag ville skölja henne både innan o efter seminering. Veterinären följde ägget noga så att vi bara behövde en seminering.🙏🏻
 
Min har ju inte tagit sig, så hon blir lika sen hon.
Kör på!

Idag var vi fö tillbaka och då konstaterades att hon nog ovulerat i onsdags!

Så snopet, när man i måndags trodde hon var ur brunst redan!


Så nu togs en bakterieodling, och så får vi se om det är bakterier som spökat eftersom hon inte tog sig första gången.

Nåväl, nu har jag ju bestämt mig för att byta hingst, så inget ont som inte för något gott med sig.

Vi skall spruta igång henne och återkomma nästa måndag, förhoppningsvis för att beställa semin.
Konstigt
Hon borde haft en rejäl äggblåsa i måndags och öppen också för den delen om hon ovulerade två dagar senare.

Bra att det togs ett baktprov.
 
Konstigt
Hon borde haft en rejäl äggblåsa i måndags och öppen också för den delen om hon ovulerade två dagar senare.

Bra att det togs ett baktprov.
Fast det är inte alltid så svart/vitt. Det är biologi och har man varit med ett tag inser man att det finns massor av olika slags brunster, det finns brunster där ägg aldrig ovuleras och ägg som ovuleras utan tillhörande brunst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp