Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2023 och föl 2024

Fast det är inte alltid så svart/vitt. Det är biologi och har man varit med ett tag inser man att det finns massor av olika slags brunster, det finns brunster där ägg aldrig ovuleras och ägg som ovuleras utan tillhörande brunst.
Jo jag vet men det är väl ändå ovanligt att det varken fanns ägglåsa eller brunst men att den ändå har ovulerat efter 2 dagar? Så ingetdera men ändå syns att den har ovulerat
 
Jo jag vet men det är väl ändå ovanligt att det varken fanns ägglåsa eller brunst men att den ändå har ovulerat efter 2 dagar? Så ingetdera men ändå syns att den har ovulerat
Äggblåsor har ju hästarna hela tiden. Även när de är dräktiga. Så självklart hade den något som ovulerade men den kan ha varit liten, väldigt omogen, hörde inte ihop med brunst…. eller något helt annat.

Lite synd tycker jag att man ibland får intrycket att hästar är likadana och att allt tickar på i en 21-dagarscykel som är förutsägbar. Det är inte så enkelt.
 
Jag valde King Olymbrio
Han var egentligen mitt förstahandsval, men så fick jag avelsråd av SWB, som gjorde att jag nog skulle satsa på ponny ändå.

Så då bestämde jag mig för en ridponny som är duktig i dressyr, men nu när det strular lite och jag tänkt efter lite, så blir swb trots allt bättre för mig.

Stoet jag har är så litet (nästan eller faktiskt en ponny), så jag valde hingst som jag tror stärker hennes fina sidor och kanske hjälper till med hennes svagheter.
Jag tänkte också ponny först. Min särbo har en russhingst så allra först var han planen, men jag har ingen koll på brunsten och betäcker man hemma är ju allt mer osäkert och därmed ännu sämre att börja sent. Tänkte sen på ponny på semin, men det är ju inte så stor skillnad på kostnaderna att seminera med ponnyhingst och swb, men stor skillnad på priserna på unghästar, även om jag kanske har mer kontakter för att sälja ponny. Mitt sto är också liten och nätt, men har stort bakom sig så svårt att säga hur hon ärver sig.
 
Ja eller idag.😂men ta bakterieprov innan ni seminerar. Det hade du kanske redan planerat.
I år tog vi prov innan vi började. Hon hade inga bakterier men samlade på sig lite vätska när hon kom i brunst. Vi sköljde o gav lite partoxin innan seminering. Sköljde även efter eftersom jag tror att hon reagerade lite på seminvätskan. Hon tog sig direkt i år och är på dygn 29 nu.
Sen är det ju bara resten kvar..😅
Sätt fart nu! 😃
Ja vi får se om jag kommer i väg. Men jag hade problem med bakterier när jag betäckte förra gången, men då ett helt annat sto, så kommer att höra om vill ta vakt prov direkt. Det gjorde de med det andra stoet när hon hade gått tom sommaren innan, och haft bakterier då. Stationen är bra så de kommer säkert hjälpa mig rätt! Gäller bara att sluta vela! 😂
 
Ja vi får se om jag kommer i väg. Men jag hade problem med bakterier när jag betäckte förra gången, men då ett helt annat sto, så kommer att höra om vill ta vakt prov direkt. Det gjorde de med det andra stoet när hon hade gått tom sommaren innan, och haft bakterier då. Stationen är bra så de kommer säkert hjälpa mig rätt! Gäller bara att sluta vela! 😂
Kör bara kör så du inte ångrar dig sen 😍 och välj en väldigt fertil hingst 👌🏻
 
Fast det är inte alltid så svart/vitt. Det är biologi och har man varit med ett tag inser man att det finns massor av olika slags brunster, det finns brunster där ägg aldrig ovuleras och ägg som ovuleras utan tillhörande brunst.
Alltid intressant när de med mer erfarenhet och kunskap uttalar sig 😊

När man bara kan saker ”halvbra” blir det lätt att man ser det lite väl svart eller vitt.
 
Jo jag vet men det är väl ändå ovanligt att det varken fanns ägglåsa eller brunst men att den ändå har ovulerat efter 2 dagar? Så ingetdera men ändå syns att den har ovulerat
Det fanns äggblåsa och en 29:a.

De trodde att vi skulle se att hon var närmare brunst som i fredags, men det var inte alls som veterinären trodde. Alla var överraskade, men sedan ryckte man på axlarna typ.

Det kan vara så att vi bedömer fel och alla ston är också olika, var slutsatsen.
 
Äggblåsor har ju hästarna hela tiden. Även när de är dräktiga. Så självklart hade den något som ovulerade men den kan ha varit liten, väldigt omogen, hörde inte ihop med brunst…. eller något helt annat.

Lite synd tycker jag att man ibland får intrycket att hästar är likadana och att allt tickar på i en 21-dagarscykel som är förutsägbar. Det är inte så enkelt.
Nu har jag sprutat henne själv (igår), och jag är rädd att jag gjorde fel! Hon blev inte svettig, som de sade att hon troligen blir, och jag såg ingen reaktion alls, faktiskt. Kanske jag lade nålen för ytligt?

Ikväll skall jag enl veterinären spruta igen. Det här är så svettigt (no pun intended), för mig, ni anar inte!

Jag vill bara få det gjort, och idag skall jag våga sticka in sprutan lite längre. Jag är verkligen nybörjare på detta.

På måndag blir det återbesök och så hoppas vi på rätt tid och allt. Men jag börjar misströsta. Såååå svårt detta.
 
Nu har jag sprutat henne själv (igår), och jag är rädd att jag gjorde fel! Hon blev inte svettig, som de sade att hon troligen blir, och jag såg ingen reaktion alls, faktiskt. Kanske jag lade nålen för ytligt?

Ikväll skall jag enl veterinären spruta igen. Det här är så svettigt (no pun intended), för mig, ni anar inte!

Jag vill bara få det gjort, och idag skall jag våga sticka in sprutan lite längre. Jag är verkligen nybörjare på detta.

På måndag blir det återbesök och så hoppas vi på rätt tid och allt. Men jag börjar misströsta. Såååå svårt detta.
Jag vet inte vilket preparat du har men alla hästar reagerar inte så du kan nog vara lugn tycker jag 😊
 
Nu har jag sprutat henne själv (igår), och jag är rädd att jag gjorde fel! Hon blev inte svettig, som de sade att hon troligen blir, och jag såg ingen reaktion alls, faktiskt. Kanske jag lade nålen för ytligt?

Ikväll skall jag enl veterinären spruta igen. Det här är så svettigt (no pun intended), för mig, ni anar inte!

Jag vill bara få det gjort, och idag skall jag våga sticka in sprutan lite längre. Jag är verkligen nybörjare på detta.

På måndag blir det återbesök och så hoppas vi på rätt tid och allt. Men jag börjar misströsta. Såååå svårt detta.

Som sagt, alla reagerar inte med svettningar! Jag brukar dock alltid stoppa in nålen hela vägen till plasten, det är iaf så jag blivit lärd 😅
 
Nu har jag sprutat henne själv (igår), och jag är rädd att jag gjorde fel! Hon blev inte svettig, som de sade att hon troligen blir, och jag såg ingen reaktion alls, faktiskt. Kanske jag lade nålen för ytligt?

Ikväll skall jag enl veterinären spruta igen. Det här är så svettigt (no pun intended), för mig, ni anar inte!

Jag vill bara få det gjort, och idag skall jag våga sticka in sprutan lite längre. Jag är verkligen nybörjare på detta.

På måndag blir det återbesök och så hoppas vi på rätt tid och allt. Men jag börjar misströsta. Såååå svårt detta.
Håller tummarna att ni får till det 🤞🏻
 
Fast det är inte alltid så svart/vitt. Det är biologi och har man varit med ett tag inser man att det finns massor av olika slags brunster, det finns brunster där ägg aldrig ovuleras och ägg som ovuleras utan tillhörande brunst.
Så sant!

Tycker också att det är så ofantligt mycket fokus på bara ägg och äggstockar när det gäller brunst numera. Det verkar glömmas bort att livmoderns status och eventuellt ödem är oerhört viktigt för att bedömma om stoet är i brunst eller ej. Ägg kan de ju ha ändå och som du säger inte sällan släpper de ägg utan att vara brunstiga. Tex ovulerar de ju ägg och skapar sekundära gulkroppar när de är dräktiga☺️
 
Mitt sto nr 2 var dräktig, men veterinären tyckte det såg lite märkligt ut så koll igen några dagar senare och då var hon tom. Ingen brunst i sikte, så hon sprutades så får vi se hur många fler försök vi får och behöver.
 
Nu har jag sprutat henne själv (igår), och jag är rädd att jag gjorde fel! Hon blev inte svettig, som de sade att hon troligen blir, och jag såg ingen reaktion alls, faktiskt. Kanske jag lade nålen för ytligt?

Ikväll skall jag enl veterinären spruta igen. Det här är så svettigt (no pun intended), för mig, ni anar inte!

Jag vill bara få det gjort, och idag skall jag våga sticka in sprutan lite längre. Jag är verkligen nybörjare på detta.

På måndag blir det återbesök och så hoppas vi på rätt tid och allt. Men jag börjar misströsta. Såååå svårt detta.
Alla blir inte svettiga och får koliksymptom. Har ston som inte går att spruta igång för det händer inget och har ston som blir skvatt galna i princip av igångsättningsprutning. Någon svettas osv. Du gjorde säkert rätt. Bara gör som veterinären har sagt du ska göra så blir det nog bra.
 
Nu har jag sprutat henne själv (igår), och jag är rädd att jag gjorde fel! Hon blev inte svettig, som de sade att hon troligen blir, och jag såg ingen reaktion alls, faktiskt. Kanske jag lade nålen för ytligt?

Ikväll skall jag enl veterinären spruta igen. Det här är så svettigt (no pun intended), för mig, ni anar inte!

Jag vill bara få det gjort, och idag skall jag våga sticka in sprutan lite längre. Jag är verkligen nybörjare på detta.

På måndag blir det återbesök och så hoppas vi på rätt tid och allt. Men jag börjar misströsta. Såååå svårt detta.
Vad sprutade du med? Jag upplever betydligt kraftigare reaktioner av Dinolytic än av Estrumat.
 
IMG_5740.jpeg

41 dygn idag❤️
Vet inte om jag gör någon mer koll. Har valt levandefölavgift o kan teckna ju en fosterförsäkring nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp