Betäckningar 2023 och föl 2024

Roheryn

Trådstartare
Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som väntar föl först 2024? Jag har ett islandssto efter Prins från Knutshyttan som i veckan konstaterades dräktig med Leikur frá Laekjamóti II, nordisk mästare i A-flokk, och ser väldigt mycket fram mot att se resultatet till våren. Det enda som oroar mig något är att det blir ett tidigt föl, typ mitten på april, och jag funderar över om vi måste vidta andra åtgärder än att bara låta henne föla ute på lösdriften "som vanligt"? Förra årets föl föddes i slutet på juli och då var det ju varmt och skönt och gott om gräs. Lösdriftshall finns såklar men jag saknar möjlighet att stänga in dem...

Hur ser det ut för er andra som väntar föl 2024? Vad har ni för ston, vilka hingstar har ni valt och vad hoppas ni på i avkomman?
 
Väntar inte än, då mitt sto flyttade till seminstation igårkväll, och hon är inte redo för semin ännu.

Hon går numera under namnet Åbäke.

Pust!

Glad att vi är ifrån varandra lite grand nu en period. Makalös treåring till att ha egen vilja!

I sista stund valde jag bort en swb-hingst och kör ridponny istället.
 
Avlar nordsvensk och har haft uppehåll några år, men oroväckande dalande betäckningssiffror gjorde att jag kände att jag måste göra en insats.

Pu är e Ene-Blacken - Tagg och är färdigbetäckt hos Bergman. Tror hon får stanna där tills hon kan UL:as. Det är första gången jag betäcker en egen uppfödning, så det ska bli spännande att se resultatet.

Pus mamma Tillan (Tagg - Vasall) är hos Wellman, men hann gå ur brunst så hon är ännu inte betäckt. Det är lite längre att åka, så hon får definitivt stanna tills hon är dräktig eller säsongen är slut. Hon behöver ett föl till för att kunna A-premieras, men det kan bli hennes sista. Får se hur hon tar dräktighet, fölning och digivning om hon tar sig.

Möjlighet finns på lite udda färger hos avkommorna, vilket är en rolig bonus om än inte huvudsyftet. :)
 
Avlar SWB/hopphästar. Kommer betäcka med bland annat en VDL hingst och en BWP hingst. Vad jag vet är dessa ej använda i Sverige innan. Tror dom kommer passa mina stona mycket bra. Spännande!

Varför skulle det vara problem med föl i april för dig? Jag har fått i mars utan problem. Bara fölen inte ligger på kall mark och vilar utan har torr liggplats som tex i din lösdrift. Mina står på box som nyfödda och går ut och in flera gr om dagen de första dagarna. Sen på lösdrift.
 
Varför skulle det vara problem med föl i april för dig? Jag har fått i mars utan problem. Bara fölen inte ligger på kall mark och vilar utan har torr liggplats som tex i din lösdrift. Mina står på box som nyfödda och går ut och in flera gr om dagen de första dagarna. Sen på lösdrift.
Jag har bara aldrig haft ett så tidigt föl, så kanske nojar helt i onödan 😊 Jag vet att ni som avlar swb ofta får mycket tidigare föl än vi med islandshäst, men samtidigt har vi ju ytterst sällan våra fölston på box. Så jag är väl lite van vid att det är varmt och skönt och finns gott om torra liggplatser åt fölen även ute 😊 Men självklart finns lösdriften där det är torrt och fint och gott om plats!
 
Jag har bara aldrig haft ett så tidigt föl, så kanske nojar helt i onödan 😊 Jag vet att ni som avlar swb ofta får mycket tidigare föl än vi med islandshäst, men samtidigt har vi ju ytterst sällan våra fölston på box. Så jag är väl lite van vid att det är varmt och skönt och finns gott om torra liggplatser åt fölen även ute 😊 Men självklart finns lösdriften där det är torrt och fint och gott om plats!
Så länge det inte är extremvinter behöver du nog inte oroa dig 😊 Har iofs fått föl ett år och sen två dagar efter blev det snöstorm men det gick fint det också. En av de större uppfödarna jag känner har alltid sina avelsston på lösdrift ( dom har ca 100-120 hästar totalt) också halvblod, och de första föds redan i feb varje år. Det är såklart bekvämare när det är mer behaglig temperatur 😇
 
Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som väntar föl först 2024? Jag har ett islandssto efter Prins från Knutshyttan som i veckan konstaterades dräktig med Leikur frá Laekjamóti II, nordisk mästare i A-flokk, och ser väldigt mycket fram mot att se resultatet till våren. Det enda som oroar mig något är att det blir ett tidigt föl, typ mitten på april, och jag funderar över om vi måste vidta andra åtgärder än att bara låta henne föla ute på lösdriften "som vanligt"? Förra årets föl föddes i slutet på juli och då var det ju varmt och skönt och gott om gräs. Lösdriftshall finns såklar men jag saknar möjlighet att stänga in dem...

Hur ser det ut för er andra som väntar föl 2024? Vad har ni för ston, vilka hingstar har ni valt och vad hoppas ni på i avkomman?
Kanske skall svara på dina frågor, förresten.

Stoet jag har är ett halvblod och bara 147 cm i mankhöjd. Efter mycket funderande fram och tillbaka, så bestämde jag mig först för King Olymbrio, men nu hann jag ändra mig igen...

Jag valde Bocaccio Arden, och förhoppningsvis får jag en riktigt fin dressyrponny, eller en lite mindre häst som ändå kan passa en vuxen.

Jag fick kalla fötter när jag nu reflekterat över att jag sannolikt inte får fölet sålt direkt och för att språngavgift etc blir dyrare med swb än med ponny.

Jag tänker också att jag själv rider in en ungponny, då den sannolikt blir stor nog för mig.

Blir det ett sto, så kanske jag behåller det och säljer mamman.

Vi får se! (Om hon ens tar sig)
 
Kanske skall svara på dina frågor, förresten.

Stoet jag har är ett halvblod och bara 147 cm i mankhöjd. Efter mycket funderande fram och tillbaka, så bestämde jag mig först för King Olymbrio, men nu hann jag ändra mig igen...

Jag valde Bocaccio Arden, och förhoppningsvis får jag en riktigt fin dressyrponny, eller en lite mindre häst som ändå kan passa en vuxen.

Jag fick kalla fötter när jag nu reflekterat över att jag sannolikt inte får fölet sålt direkt och för att språngavgift etc blir dyrare med swb än med ponny.

Jag tänker också att jag själv rider in en ungponny, då den sannolikt blir stor nog för mig.

Blir det ett sto, så kanske jag behåller det och säljer mamman.

Vi får se! (Om hon ens tar sig)
Ååh vad spännande, seminerade ju min Haflinger med Bocaccio Arden -21 men det ville sig inte… Massa krångel med stoet. Hoppas du får ett jättefint föl 😍
 
Ååh vad spännande, seminerade ju min Haflinger med Bocaccio Arden -21 men det ville sig inte… Massa krångel med stoet. Hoppas du får ett jättefint föl 😍
Vad tråkigt!
Vet du om det krånglade för fler?
Än så länge är hon som sagt inte ens i brunst, men jag tänkte be att de tar ett bakterieprov för säkerhets skull direkt.
Hur gammal var ditt sto när du betäckte henne?
 
Vad tråkigt!
Vet du om det krånglade för fler?
Än så länge är hon som sagt inte ens i brunst, men jag tänkte be att de tar ett bakterieprov för säkerhets skull direkt.
Hur gammal var ditt sto när du betäckte henne?
Det finns viss dräktighetsstatistik att hitta på nätet, hur många föl som registrerats varje år. Men det är svårt med ponnyhingstarna, de betäcker ju inte så mycket att siffrorna blir rättvisa.

Ponnyn var 11 år och hade aldrig haft föl. Hon hade vätska i livmodern men inga bakterier, korta knepiga brunster med små äggblåsor. Att hon inte blev dräktig berodde inte på hingsten. Att hon blev dräktig när jag bytte berodde bara på tur och skicklig veterinär 🤣 Vi åkte runt 25 vändor till seminstationen under 11 veckor. 🤓 Då seminerades hon 4 av dessa gånger, på tre brunster.
 
Det finns viss dräktighetsstatistik att hitta på nätet, hur många föl som registrerats varje år. Men det är svårt med ponnyhingstarna, de betäcker ju inte så mycket att siffrorna blir rättvisa.

Ponnyn var 11 år och hade aldrig haft föl. Hon hade vätska i livmodern men inga bakterier, korta knepiga brunster med små äggblåsor. Att hon inte blev dräktig berodde inte på hingsten. Att hon blev dräktig när jag bytte berodde bara på tur och skicklig veterinär 🤣 Vi åkte runt 25 vändor till seminstationen under 11 veckor. 🤓 Då seminerades hon 4 av dessa gånger, på tre brunster.
Men vad roligt att hon tog sig till sist!
Jag bävar inför denna säsong, för jag inser att det kan bli hur dyrt som helst.

Hur löste det sig för dig? Fick du byta hingst hos hingsthållaren, eller blev det många dubbla (tripla?) utgifter?

Jag har dålig insikt om hur allt fungerar, om det krånglar.
 
Men vad roligt att hon tog sig till sist!
Jag bävar inför denna säsong, för jag inser att det kan bli hur dyrt som helst.

Hur löste det sig för dig? Fick du byta hingst hos hingsthållaren, eller blev det många dubbla (tripla?) utgifter?

Jag har dålig insikt om hur allt fungerar, om det krånglar.
Det blev ganska dyrt.
Jag fick byta hingst hos hingsthållaren men hon hade bara en till som jag inte ville ha. Jag fick också språngavgiften innestående till året efter men utnyttjade den inte.

Min veterinär frågade om jag funderat på SWB. Att vi borde testa en fertil hingst som hon fått krångelston dräktiga med förut.
Så jag fick en lista på 5 hopphingstar hon fått dräktigt med. Två av dem var utan språngavgift och eftersom det redan blivit ganska dyrt med mycket behandlingar och sprutor så valde jag Magic Park och betalade bara 500 för frakten då vi var två med samma hingst den dagen 👍🏻 han hade bara levande föl avgift det året.
 
Mamma Mu lämnad igår på Salsbro ( hon kände igen sig direkt trots att det var två år sedan sist 😂) Det kommer spruta igång henne på torsdag eller fredag den här veckan då hon precis gått ur brunst, vilket passar bra då han ska tävla på torsdag.Hon kommer betäckas med en hingst som inte finns för öppen avel i år men blir fölungarna så fina som Pappa så kommer han nog finnas tillgänglig nästa år för alla 😊 I år har han bara utvalda ston, och hans semin hitills har varit topp 👍 100 procent dräktigt av alla ston han betäckt hitills som är kollade på 16 dygn eller mer.
Så nu börjar den långa resan mot förhoppningsvis föl 2024 igen efter världens bästa mamma mu ♥️
 
Min sprutades i förra veckan och igår var hon en "21:a", men hade även ett mindre ägg på väg (om jag förstod rätt).
Allt detta är nytt och outforskat för mig, men hon skall kollas igen imorgon.

Ni som vet, hur brukar det hela utspela sig?
 
Vad menar du? Undrar du när stoet kommer semineras?
Jag tolkar det mer som att @prinsessfeminist frågar om hela proceduren, dvs hur allt kommer att gå till. Även jag, som har en ras där naturlig betäckning är vanligast, har extremt dålig koll på hur hela grejen funkar med att spruta igång stoet, när man seminerar osv. En helt annan värld, liksom! (jo, det blir vanligare och vanligare med islandshingstar på semin, men skulle säga att naturlig betäckning, hand- eller fri-, fortfarande är det "normala").
 
Jag tolkar det mer som att @prinsessfeminist frågar om hela proceduren, dvs hur allt kommer att gå till. Även jag, som har en ras där naturlig betäckning är vanligast, har extremt dålig koll på hur hela grejen funkar med att spruta igång stoet, när man seminerar osv. En helt annan värld, liksom! (jo, det blir vanligare och vanligare med islandshingstar på semin, men skulle säga att naturlig betäckning, hand- eller fri-, fortfarande är det "normala").
Blev mest förvånad för jag trodde @prinsessfeminist hade tagit föl tidigare.
Det är inget konstigt med igångsprutningen, man inseminerar när ägget är tillräckligt stort sen kollas stoet efter så ägget har släppt. En duktig veterinär prickar detta ganska exakt men vissa inseminerar flera gr tills ägget har släppt. Och vidare så får en hoppas till 14/16 dygnskollen att märren är dräktig. 🙂
Om stoet bara var en 2a idag så lär hon inte vara redo imorgon tror jag. Alltid bra att ha en backup plan med annan hingst om det inte går att få tag på sperma på helgen. Likaså att planera igångsprutningen så det inte blir på helgen om hingsthållaren inte kan skicka då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp