Betala av bostadslån - nackdelar?

Vi betalar av ca 7000 i månaden, mao nästan 100 om året. Räntorna ligger på låga 3000. Tror räntekostnaden är så låg som 1,2.
Anledningen att det blivit så är att vi har tagit flera lån efter hand för att renovera (uterum, badrum, öppen spis och ett till badrum). Huset är värderat enligt SBAB till 4,5. Det ändras hos dom bara var tredje år.
På marknaden skulle vi få 5,5-6.
Vi har lån på ca 3,5.

Jag skulle själv vilja betala mindre amortering så vi kunde spara mer fritt till annat. Särskilt som jag är sjukskriven nu och att vi prioriterar att städhjälp av ett företag varje vecka.
Just nu går det tyvärr inte, men om några år kommer det bli möjligt att amortera mindre gissar jag.
 
Fast njaa, självklart ska man inte vara naiv och tro att dessa låga räntor kommer bestå, däremot är det väldigt osannolikt att vi kommer se så höga reala räntor som på tex. 80-talet, på ett bra tag iaf. Både KI och riksbanken argumenterar för att jämviktsräntan har sjunkit vilket föranleder en debatt huruvida vi hamnat i sekulär stagnation, dvs dessa höga räntor igen är osannolika just nu. Vi har också haft högkonjuntur under en lång tid med låg inflation, dvs inte jättemånga verktyg i nuläget att hantera en kommande lågkonjuktur. Jag personligen är väldigt oroad över den belåningsgrad svenskar har och deras räntekänslighet.
Dessutom ska man ha i åtanke när man pratar om äldre människor som har amorterat av hela lån osv, att vi hade en helt annan inflationsnivå tidigare = inflationen har ätit upp en stor del av lånen också.
Visst är jag medveten om att en annan tid råder, men oavsett det så lär knappast räntorna sjunka de närmaste 10 åren
 
Det jag svarade på var det här:
Att amortera ner sina bostadslån, är för privatpersonen ngt av det vettigaste man kan göra
För vilken penningplacering ger garanterat en avkastning på minst 3% och i många fall upp mot 5%? För det är ju vad de flesta betalar för sina lån...och den avkastningen är skattefri + att man har pengarna hemma så att säga.


Här framgår inte att du menar eventuella framtida räntor utan du skriver i presens. Hur ska jag förstå att du menar något helt annat än det du skriver?
Du kan knappast göra en investering och sedan räkna på hur mycket du tjänat innan investeringen. Vad du gör är att spekulera på vad du ska komma att tjäna på den i framtiden eller hur?
 
Visst är jag medveten om att en annan tid råder, men oavsett det så lär knappast räntorna sjunka de närmaste 10 åren
Varför inte?
Räntan är verktyget riksbanken har för att hantera en finanskris, eller bara en lågkonjunktur för den delen. De har ju haft problem att nå inflationsmålet, trots negativ reporäntan (vilket var omöjligt enligt många tidigare). Du tror att vi kommer ha högkonjunktur i 10 år till?
 
Du kan knappast göra en investering och sedan räkna på hur mycket du tjänat innan investeringen. Vad du gör är att spekulera på vad du ska komma att tjäna på den i framtiden eller hur?
Fast det är ju ungefär samma som du gör angående banklån och ränta? :confused:
Att titta på historien och dess snitt för att estimera framtida ränta/avkastning på lång sikt.
 
Varför inte?
Räntan är verktyget riksbanken har för att hantera en finanskris, eller bara en lågkonjunktur för den delen. De har ju haft problem att nå inflationsmålet, trots negativ reporäntan (vilket var omöjligt enligt många tidigare). Du tror att vi kommer ha högkonjunktur i 10 år till?
Vi kan hamna i en situation där vår valuta förlorar i värde gentemot utlandet. Då blir utlandslånen dyrare och per automatik följer då kapitalkostnaden inom landet. Priset på bostäder beror på 2 faktorer, 1. Efterfrågan 2 Kapitalpriset i förhållande till köpkraft.
Sjunker efterfrågan, sjunker priserna. På 10 års sikt har vi ett kraftigt underskott på bostäder = prisdrivande
Och som det ser ut kommer vi framgent (10 är) ha relativt låga kapitalkostnader. Dock högre än idag.

Det talar för att placera överskottskapital som amortering av egna bostadslån
 
Fast det är ju ungefär samma som du gör angående banklån och ränta? :confused:
Att titta på historien och dess snitt för att estimera framtida ränta/avkastning på lång sikt.
Värdet på bostäder har ökat på lång historisk sikt.
Kostnaden på kapital har gjort det motsatta.
Men dagens penningpolitik och den teknik som står till förfogande ska förhindra att vi studsar upp på bolåneräntor runt 14 %, så som vi hade för inte allt för länge sedan. Betalade själv 17% på checkkrediten ( med bra säkerhet) då.
 
Vi kan hamna i en situation där vår valuta förlorar i värde gentemot utlandet. Då blir utlandslånen dyrare och per automatik följer då kapitalkostnaden inom landet. Priset på bostäder beror på 2 faktorer, 1. Efterfrågan 2 Kapitalpriset i förhållande till köpkraft.
Sjunker efterfrågan, sjunker priserna. På 10 års sikt har vi ett kraftigt underskott på bostäder = prisdrivande
Och som det ser ut kommer vi framgent (10 är) ha relativt låga kapitalkostnader. Dock högre än idag.

Det talar för att placera överskottskapital som amortering av egna bostadslån
Är det ditt svar på varför räntan inte ska sjunka? :confused:
 
Om du ska planera för en investering så tittar du naturligtvis på hur det utvecklat sig historiskt. Gör man det så ser man att vi haft exceptionellt låga räntor och att allt talar för att räntorna kommer att stiga. Talar du med bankfolk o mäklare idag så framkommer att man bör räkna med ca 4% på kommande bolån. Det anpassar sig de obundna lånen till direkt och de bundna vid nästa omskrivning. Ett bostadslån betalas väl tillbaka på mellan 20 och 35 år Så det vore rätt naivt och basera sin beräkning på dina 1.22% för hela tidsperioden. Kolla bara genomsnittsräntan för de föregående 30 åren, så har du ngt som pekar på vad genomsnittsränta kommer att ligga på, de nästkommande 30.
Vad gulligt av dig att undervisa mig om räntor o fastighetsaffärer, har sysslat med det sedan 70 talet så jag behöver inte dina ovälkomna råd.
 
Vad gulligt av dig att undervisa mig om räntor o fastighetsaffärer, har sysslat med det sedan 70 talet så jag behöver inte dina ovälkomna råd.
Inte dåligt, att ha pysslat med fastighetsaffärer, kapitalplaceringar, mjölkgård . Med den kunskapen torde du gjort dig en förmögenhet...eller annars inte ;)
 
Här i Sverige köps inte boendet, här köps lånen. pga kapitalkostnaden just nu är låg så nöjer sig många med att bara betala räntan och konsumera upp amorteringspengarna istället..
Det är väl det som är grejen. Tror att de flesta finländare liksom ser bostadslånet som något man är tvungen att skaffa för att kunna köpa sin bostad helt enkelt. Och man vill helst betala bort skulden så fort som möjligt.. Man räknar väl inte med att kunna gå på vinst om man säljer huset antar jag och vill inte bli kvar med eventuella skulder sen.
 
Jo. Döden. Det vet vi att det kommer att inträffa.
Som jag skev, här i livet, vad som händer när du lämnar det är en annan historia. Där handlar det väl om tidpunkten. Och vad du gör med din tid innan den är ute, exempelvis gör vettiga ekonomiska placeringar..
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 898
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp