Betala av bostadslån - nackdelar?

Är inte så haj på det här med privatekonomi och bostadslån, så blir lite fundersam på om det skulle kunna finnas någon nackdel med att betala av bostadslånet? Tänker någon skattegrej eller så som vi inte vet om :)
Jag vet min mamma och hennes man betalde av bostadslånet rätt snabbt. De ville bli skuldfria så de kan lägga pengarna på annat. Själv tänker jag väl att ju mindre lån man har desto bättre, det blir mer pengar över till annat, men samtidigt är jag väl inte sådär jätteinsatt. Har inget bostadslån själv och skulle inte ha råd med ett i dagsläget (tror jag).
 
Betalar de flesta 3-5% ränta på sina bolån? Varför då? Vad baserar du det på?

// mvh 1.49% utan ha orkat förhandla
Ja, men alla har ju inte bara bottenlån. Mina lån ligger mellan 1,5 och 2 % bundna på 5 år. Men jämfört med vad du kan få för ränta lågrisk, bank så....
 
Betalar de flesta 3-5% ränta på sina bolån? Varför då? Vad baserar du det på?

// mvh 1.49% utan ha orkat förhandla
låneräntor ligger där ja. Men sparräntor är försumbara.

Men prisuppgången på bostäder är bättre. Mitt hus har t.ex stigit med ungefär en halv mille sedan jag köpte det 2012. Så med ett innköpspris på 660' så har räntan på de pengarna varit strålande. Samma bankränta har jag inte hittat nånstans.
Hade jag haft de 660' på banken hade de sannolikt varit värda ungefär lika mycket idag. (jag är ingen placeringsexpert)
 
Har gått över från delad till gemensam ekonomi med min man, vilket har lett till att vi båda blivit bättre på att hålla i våra pengar och inte slösa. Vi lever i stort sett på en lön och kan spara den andra.

Med lite snabb huvudräkning kom jag fram till att vi hade kunnat betala av vårt hus på några år. Vi har inte bundit räntan.

Är inte så haj på det här med privatekonomi och bostadslån, så blir lite fundersam på om det skulle kunna finnas någon nackdel med att betala av bostadslånet? Tänker någon skattegrej eller så som vi inte vet om :)
Läser tråden med fascination som finländare. Här är det krav på att man måste amortera på sitt bostadslån för att ens få ett. Har ni inte amorteringskrav i Sverige alls, hade för mig att det skulle bli så? Var det inte ett himla hallå när det blev tal om att alla skulle bli tvungna att amortera? Eller minns jag helt fel? Upplys mej :)
 
låneräntor ligger där ja. Men sparräntor är försumbara.

Men prisuppgången på bostäder är bättre. Mitt hus har t.ex stigit med ungefär en halv mille sedan jag köpte det 2012. Så med ett innköpspris på 660' så har räntan på de pengarna varit strålande. Samma bankränta har jag inte hittat nånstans.
Hade jag haft de 660' på banken hade de sannolikt varit värda ungefär lika mycket idag. (jag är ingen placeringsexpert)
Jag köpte för snart tre år sedan och har aldrig haft en ränta på över 2% och då lånade jag ändå över 80% av bostadens inköpspris.
 
Läser tråden med fascination som finländare. Här är det krav på att man måste amortera på sitt bostadslån för att ens få ett. Har ni inte amorteringskrav i Sverige alls, hade för mig att det skulle bli så? Var det inte ett himla hallå när det blev tal om att alla skulle bli tvungna att amortera? Eller minns jag helt fel? Upplys mej :)

Det är numera amorteringskrav med viss procent ner till en viss nivå av lånet.
 
Läser tråden med fascination som finländare. Här är det krav på att man måste amortera på sitt bostadslån för att ens få ett. Har ni inte amorteringskrav i Sverige alls, hade för mig att det skulle bli så? Var det inte ett himla hallå när det blev tal om att alla skulle bli tvungna att amortera? Eller minns jag helt fel? Upplys mej :)
2% ner till 70% och 1% ner till 50%.
Vi köpte för ca 2,5 år sen, månaden innan kravet infördes. Vi amorterat dock ändå. :)
 
@Ibb Exakt - vem i hela friden har 5%?

Jag har 1,22.
Om du ska planera för en investering så tittar du naturligtvis på hur det utvecklat sig historiskt. Gör man det så ser man att vi haft exceptionellt låga räntor och att allt talar för att räntorna kommer att stiga. Talar du med bankfolk o mäklare idag så framkommer att man bör räkna med ca 4% på kommande bolån. Det anpassar sig de obundna lånen till direkt och de bundna vid nästa omskrivning. Ett bostadslån betalas väl tillbaka på mellan 20 och 35 år Så det vore rätt naivt och basera sin beräkning på dina 1.22% för hela tidsperioden. Kolla bara genomsnittsräntan för de föregående 30 åren, så har du ngt som pekar på vad genomsnittsränta kommer att ligga på, de nästkommande 30.
 
Läser tråden med fascination som finländare. Här är det krav på att man måste amortera på sitt bostadslån för att ens få ett. Har ni inte amorteringskrav i Sverige alls, hade för mig att det skulle bli så? Var det inte ett himla hallå när det blev tal om att alla skulle bli tvungna att amortera? Eller minns jag helt fel? Upplys mej :)
Här i Sverige köps inte boendet, här köps lånen. pga kapitalkostnaden just nu är låg så nöjer sig många med att bara betala räntan och konsumera upp amorteringspengarna istället..
 
Jag tror aldrig jag hört en ekonomisk rådgivare säga annat än att lån bör betalas av?

Jag minns när jag lånade till en bil på 80-talet och fick 17% ränta. Och då var det med personalrabatt....

Göran Persons -den som är satt i skuld är aldrig fri. Det gäller fortfarande.
 
låneräntor ligger där ja. Men sparräntor är försumbara.

Men prisuppgången på bostäder är bättre. Mitt hus har t.ex stigit med ungefär en halv mille sedan jag köpte det 2012. Så med ett innköpspris på 660' så har räntan på de pengarna varit strålande. Samma bankränta har jag inte hittat nånstans.
Hade jag haft de 660' på banken hade de sannolikt varit värda ungefär lika mycket idag. (jag är ingen placeringsexpert)
Jag köpte min fastighet för över 30 år sedan. Har med vett o vilja amorterat av kraftigt. Aktiemarknaden har haft högre avkastning, men med betydligt högre risk. Idag sitter jag i stort sett skuldfri på min fastighet. Värdeökningen har varit ca 1000% + värdet av boendet under perioden
 
Om du ska planera för en investering så tittar du naturligtvis på hur det utvecklat sig historiskt. Gör man det så ser man att vi haft exceptionellt låga räntor och att allt talar för att räntorna kommer att stiga. Talar du med bankfolk o mäklare idag så framkommer att man bör räkna med ca 4% på kommande bolån. Det anpassar sig de obundna lånen till direkt och de bundna vid nästa omskrivning. Ett bostadslån betalas väl tillbaka på mellan 20 och 35 år Så det vore rätt naivt och basera sin beräkning på dina 1.22% för hela tidsperioden. Kolla bara genomsnittsräntan för de föregående 30 åren, så har du ngt som pekar på vad genomsnittsränta kommer att ligga på, de nästkommande 30.
 
Lägg därtill en förväntad värdestigning på boendet tack vare/beroende på att bostadsbristen inte kommer att kunna hävas de närmaste 10 åren så blir amortering en rätt god affär.
 
Om du ska planera för en investering så tittar du naturligtvis på hur det utvecklat sig historiskt. Gör man det så ser man att vi haft exceptionellt låga räntor och att allt talar för att räntorna kommer att stiga. Talar du med bankfolk o mäklare idag så framkommer att man bör räkna med ca 4% på kommande bolån. Det anpassar sig de obundna lånen till direkt och de bundna vid nästa omskrivning. Ett bostadslån betalas väl tillbaka på mellan 20 och 35 år Så det vore rätt naivt och basera sin beräkning på dina 1.22% för hela tidsperioden. Kolla bara genomsnittsräntan för de föregående 30 åren, så har du ngt som pekar på vad genomsnittsränta kommer att ligga på, de nästkommande 30.
Fast njaa, självklart ska man inte vara naiv och tro att dessa låga räntor kommer bestå, däremot är det väldigt osannolikt att vi kommer se så höga reala räntor som på tex. 80-talet, på ett bra tag iaf. Både KI och riksbanken argumenterar för att jämviktsräntan har sjunkit vilket föranleder en debatt huruvida vi hamnat i sekulär stagnation, dvs dessa höga räntor igen är osannolika just nu. Vi har också haft högkonjuntur under en lång tid med låg inflation, dvs inte jättemånga verktyg i nuläget att hantera en kommande lågkonjuktur. Jag personligen är väldigt oroad över den belåningsgrad svenskar har och deras räntekänslighet.
Dessutom ska man ha i åtanke när man pratar om äldre människor som har amorterat av hela lån osv, att vi hade en helt annan inflationsnivå tidigare = inflationen har ätit upp en stor del av lånen också.
 
låneräntor ligger där ja. Men sparräntor är försumbara.

Men prisuppgången på bostäder är bättre. Mitt hus har t.ex stigit med ungefär en halv mille sedan jag köpte det 2012. Så med ett innköpspris på 660' så har räntan på de pengarna varit strålande. Samma bankränta har jag inte hittat nånstans.
Hade jag haft de 660' på banken hade de sannolikt varit värda ungefär lika mycket idag. (jag är ingen placeringsexpert)

Ja och det var bara bolånet jag skrev om, inget annat.

Pratar man investeringar brukar man ju jämföra med placering på börsen och dess möjligheter.

Jag sparar lite här och var och barnets pengar har vuxit bättre än 5% trots kortsiktigt spar än så länge (han är ju inte ens två), så om jag skulle investera mer där skulle jag tex kunna amortera extra med vinsten en gång om året och då både ha sparkapital och minskat bolån.

(Med det sagt amorterar jag ändå extra på mitt bolån. Det är inte så stort men ser gärna att det minskar ändå.)

Både börsen och husets värde går ju upp och ner.

(Buffert har jag på vanligt sparkonto, de pengarna kan ju behövas imorgon men 2/3 av barnets spar är placerade med högre risk och högre möjlig avkastning).

Mitt bolån är på ca 1.5 gånger min årsinkomst, så det skulle inte ta evigheter att betala av om jag prioriterade stenhårt, vilket jag inte vill just nu, bygga en rejäl buffert (snabbt tillgänglig) är prio ett för närvarande.
 
Och när har du amorterat färdigt ? om 2 eller 20 år ;)
Om 14 år med nuvarande amorteringstakt. Jag köpte inte dyrare än att jag skulle kunna amortera klart innan jag blir pensionär. Här har jag några år tillgodo också. Helst skulle jag inte lånat alls, men rik har jag aldrig varit, snarare har jag fått kämpa mig upp från botten.
 
  • Gilla
Reactions: lbb
Om du ska planera för en investering så tittar du naturligtvis på hur det utvecklat sig historiskt. Gör man det så ser man att vi haft exceptionellt låga räntor och att allt talar för att räntorna kommer att stiga. Talar du med bankfolk o mäklare idag så framkommer att man bör räkna med ca 4% på kommande bolån. Det anpassar sig de obundna lånen till direkt och de bundna vid nästa omskrivning. Ett bostadslån betalas väl tillbaka på mellan 20 och 35 år Så det vore rätt naivt och basera sin beräkning på dina 1.22% för hela tidsperioden. Kolla bara genomsnittsräntan för de föregående 30 åren, så har du ngt som pekar på vad genomsnittsränta kommer att ligga på, de nästkommande 30.


Det jag svarade på var det här:
Att amortera ner sina bostadslån, är för privatpersonen ngt av det vettigaste man kan göra
För vilken penningplacering ger garanterat en avkastning på minst 3% och i många fall upp mot 5%? För det är ju vad de flesta betalar för sina lån...och den avkastningen är skattefri + att man har pengarna hemma så att säga.


Här framgår inte att du menar eventuella framtida räntor utan du skriver i presens. Hur ska jag förstå att du menar något helt annat än det du skriver?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 905
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp