betala för tom box på sommaren?

charmant

Trådstartare
Nu ska vi se hur jag ska förklara detta då?

En av mina inackorderade ska ha sin häst hemma hos sig på bete eftersom det blir gratis för henne.Hon vill dick ha kvar sin box tills i höst.
MEN....Hon är inte säker på att hon kommer tillbaka till hösten då det ev blir plats till henne på gården där hon bor.
Jag vet inte om jag är så sugen på att hålla boxen till henne gratis då jag inte har råd med det och om någon annan har intresse av boxplats så känns det dumt att säga nej utifall hon inte kommer tillbaka sen.Då misster jag ju en inkomst samt en inackordering.

Ska jag kräva en kallhyra tycker ni för att hon ska få behålla sin plats?

Sv: betala för tom box på sommaren?

Självklart ska hon betala kallhyra om hon vill behålla sin box. Det finns ingen som helst anledning till dig att stå utan intäkt för en box för att hon vill komma undan billigare på sommaren.

Beroende på hur du ställer dig till det så kan hon om hon vill få ned kostnaden mer försök att hyra ut boxen i andra hand? (Med din tillåtelse så klart)

Ja det tycket jag!!
Du måste ju ha inkomst på den boxen och vill hon ha den boxen till hösten tycker jag hon får betala kallhyra som reservation.
Man du måste tänka på dig sig själv först. :rofl:

Jag skulle ha gjort det för att vara säker på att ha kvar min boxplats till hösten om det inte skulle bli nå med den andra.

Det är många stall som tar kallhyra över sommaren fast man går ut på bete.
De görs i de stall jag står.

Lycka till med ditt beslut :banana:

Det är väl ganska rimligt att betala kallhyra om man vill ha platsen kvar. Vill hon inte betala kallhyra så får hon ju säga upp sin plats med risk för att platsen inte finns kvar i höst

Självklart ska hon betala kallhyran under sommaren om hon vill "hålla" sin box!!!

Vad har ni skrivet i avtalet redan?

När jag hade inackorderingar hade jag ingen kallhyra under sommarhalvåret OM dom istället hade hästen på bete hos mig och betalade "beteshyran". Då hade dom inte heller självklar tillgång till stallet ifall jag ville bygga, tvätta och fixa. Men ville dom ha hästen på annat bete så fick dom betala kallhyran - som för övrigt faktiskt var högre än beteshyran.

Du ska inte behöva lida ekonomiskt för att hon ska ha det billigt och bra under sommaren - uthyrning av stallplats är ingen välgörenhetsbranch :smirk:

Åh,tack för era svar.
Min kallhyra ligger nu på 750 men kommer att höjjas till hösten för de stora boxarna(hon har en av dessa 2 som är på 112,5 kvm)
Då ingår halm,toalett,belystridbana,uppvärmd sadelkammare,el,vatten,bra hagar mm mm mm.
är då 750 en bra hyra att ta fast det inte används någon halm och annat?

Jag hade nog inte tagit 750 över sommaren...
Då används som du säger ingen halm, och inte alls lika mkt el väl?

Jag har haft såna "listigkurrar" i stallet, båda två åkte ut dvs sades upp med avtalsenlig uppsägning på en månad.

Jag har tydligt och klart skrivit in i mitt helinack kontrakt att hyran är fördelad och beräknad över hela året, dvs det blir inte dyrare på vintern resp billigare på sommaren utan samma summa varje månad. Detta gör att jag som stallägare i princip går back några månader vintertid men tar igen detta sommartid då jag istället går med vinst. Godtar man kontraktet men sen ändå kommer dragandes med att man ska ha billigare hyra p g a att man själv ordnat sommarbete eller vill "hålla" sin box på t ex enbart kallhyra då har man ingen plats i mitt stall i varje fall. Jag tar hellre den förlusten det ev skulle bli innan man får nya förfrågningar om stallplats än att vilja ha kvar en sån i stallet.

Säger som Derivata, vill hon försäkra sig om att utrymmet finns till förfogande framåt hösten får hon då hyra detta = därmed betalas kallhyra. Platsen kan annars hyras ut till annan, det är väl rätt givet för du har ju samma kostnader för din byggnad alldeles oavsett.

Tycker också Jeeves har löst det på ett smart sätt!

Självklart betalar man kallhyra om man vill ha en bokad plats till hösten!
Om man inte har en extremt snäll stallägare förstås, men det är ju isf upp till honom/henne själv...:angel: Jag skulle som hyresgäst aldrig någonsin pruta på hyran bara för att spara pengar.

Och kallhyran bör väl vara beräknad på ett genomsnitt på vad stallet kostar under hela året, så slipper man diskussionen om exakt hur mycket el m.m. som förbrukas just under sommaren.

Självklart betalar man kallhyra om man vill ha en bokad plats till hösten!
Om man inte har en extremt snäll stallägare förstås, men det är ju isf upp till honom/henne själv...:angel: Jag skulle som hyresgäst aldrig någonsin pruta på hyran bara för att spara pengar.

Och kallhyran bör väl vara beräknad på ett genomsnitt på vad stallet kostar under hela året, så slipper man diskussionen om exakt hur mycket el m.m. som förbrukas just under sommaren.

Precis,jag går massor back på vintern ju:crazy: men får ta igen det på sommar halvåret.

Lätt hänt :P

hade det varit mitt stall så hade hon fått betala kallhyra, så har vi i princip alla stall härikring, även om stallet man står i inte kan erbjuda bete så får man ändå betala för att ha kvar boxplatsen. Dock kan man ju få hyra ut den i andra hand på många ställen om man vill det.

Annars kan du ju hyra ut boxen under sommaren(från att människan åker tills hon kommer tillbaka) till någon annan och då får du ju ändå in pengar.

750 i kallhyra verkar helt ok. Antag att : Hästen skadar sig på gratisbetet, ordineras av vet 1 månads boxvila. Då är det billigt att betala box över sommaren. Vad gör man annars???
Då är 750 kr inte mycket att gnälla över.

Har själv inackorderingar. Tar det som en uppsägning från deras sida om sommarhyra ej betalas. Finns platsen kvar i oktober så tas den disskussonen då.

Annars kan du ju hyra ut boxen under sommaren(från att människan åker tills hon kommer tillbaka) till någon annan och då får du ju ändå in pengar.

ja fast jag vet inte hur länge hon blir borta alls osv...elelr om hon ens kommertillbaka ju.Beroende på hur det blir med det på gården som dom har.

750 i kallhyra verkar helt ok. Antag att : Hästen skadar sig på gratisbetet, ordineras av vet 1 månads boxvila. Då är det billigt att betala box över sommaren. Vad gör man annars???
Då är 750 kr inte mycket att gnälla över.

Har själv inackorderingar. Tar det som en uppsägning från deras sida om sommarhyra ej betalas. Finns platsen kvar i oktober så tas den disskussonen då.

tack för ditt smarta svar:) Ja det känns ju lite som en"uppsägning"bara för att det blir billigare på det andra stället så duger inte mitt typ.
Ska väl tillägga att jag har enormt fina beten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 624
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 941
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 437
Senast: Gimlan
·
Ekonomi & Juridik Jag är hästlös och har varit det under 4 månader. (Har häst på G nu).. Stallägaren kräver mig på full stallhyra då han hävdar att han...
Svar
17
· Visningar
3 434
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025