Bukefalos 28 år!

Betala vet trots ingen bedömmning

Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Ja tråden plockades bort rätt så snart eftersom Ts namngav klinik och veterinär och tråden tyvärr utvecklades till rena personangrepp.

Synd eftersom jag tycker det är viktigt att diskussionen förs över vikten att vara restrektiv med att flytta hästar med msstänkta smittor särskilt när man dessutom inte ens talar om att de varit misstänkt sjuka.

Jag blir alltid lika förbannad när folk bara ser till sin häst och skiter fullständigt i hur det påverkar andra hästar och hästägare.

Ts hade ju dessutom en tråd om just kvarkmisstanken http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=965121&highlight=kvarka där hon fick berättat för sig just att det kan vara svårt att isolera bakterien trots att hästen är sjuk och att därför kan även en smittad häst vara negativ på prov.
Vidare upplyste jag henne om att hon visst kan åka till klinik så länge hon är ärlig med sjukdomshistoriken och åker till en klinik som kan hantera detta.

Den lilla klinik hon åkte till nu kan inte hantera misstänkt sjuka hästar och TS förstod nog att om hon varit ärlig hade de nekat henne ett besök och den risken ville hon uppenbarligen inte ta och inte heller omaket att åka några mil extra till en klinik med bättre förutsättningar.

Ja, jag blir upprörd, har man haft kvarka i sitt stall har man respekt för det och vill särskilt inte behöva få det igen bara för att en annan hästägare endast tänker på sig själv och sin häst.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

ja men efter en sådan lång tid samt att alla misstankar och böld är borta så borde man väll få åka.
samt att min vet och Et tyckte jag skulle åka in och att de då inte ens ansåg att den så kallade bölden varit ett problem.

om hästen inte har NÅGRA kvarka symtom kvar så borde man väll få åka in.

och ja jag sa att det var korkat att inte säga något men efter beskedet att min häst troligen har en spricka i bogen så var det de vi var så fokuserade på.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

så om din häst hostade 3 vecker innan och sedan inget mer som också är ett KVARKA symtom så ska det berättas menar du.
trots att hostan inte hade någon betydelse.
då borde alla hästar som kommer till klinik vara kvarka misstänkta om de haft hosta eller feber oberoende av varandra
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

och jag har tagit alla försiktighets åtgärder när vet sa att det ändå kunde vara kvarka trots alla andras direkt om att det inte var det. men efter 3 veckor och inte ett ända symtom kvar stod förutom en sårskorpa där bölden setat så tycker jag inte att jag varit oansvarig.

om jag så hade velat åka ut på en stor tävling hade jag kunnat det
Vi har inte haft kvarka eller setat i karantän.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

jag vet det nu, men ingen tyckte det var relevant längre då alla misstankar var borta samt att som sagt var vi så fokuserade på "sprickan" i bogen.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Men är det så svårt att förstå att veterinären blev upprörd när du utan förvarning kom in med en häst med kvarkatecken?
PL
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Jag tycker att alla har i så fall haft kvarka misstankar på sina hästar. Min häst har bronkit och jag skulle inte vilja bli utskälld på klinik om hon börja hosta där inne. Sen får man aldrig uppföra sig så mot någon.
Som jag förstod så var TS häst frisk och kom in för en hält utredning.
kanske korkat att inte berätta om misstankarna men jag anser att de var orellevant om hästen är frisk.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

ja men efter en sådan lång tid samt att alla misstankar och böld är borta så borde man väll få åka.
samt att min vet och Et tyckte jag skulle åka in och att de då inte ens ansåg att den så kallade bölden varit ett problem.

Fast...läs och begrunda detta som du nu själv just skrev; Tycker du inte att veterinären på den klinik som du nu faktiskt bokade tid hos också skulle fått chans att vara med och "tycka"? Det är ju trots allt denne som står för alla konsekvenser om nu din häst skulle släpa in kvarka på dennes klinik :crazy:

Nu när mer uppgifter kommit fram så tycker jag nog att du skall vara glad för att det inte blev en saftigare faktura än den du nu fått. Gilla läget och betala tycker jag
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Jag tycker att alla har i så fall haft kvarka misstankar på sina hästar. Min häst har bronkit och jag skulle inte vilja bli utskälld på klinik om hon börja hosta där inne. Sen får man aldrig uppföra sig så mot någon.
Som jag förstod så var TS häst frisk och kom in för en hält utredning.
kanske korkat att inte berätta om misstankarna men jag anser att de var orellevant om hästen är frisk.

Nu är det ju så att böld mellan ganasherna är ett av de mest tydliga tecken på kvarka som finns, det är således inte sådär jättevanligt att hästar har bölder där och att det då är något annat än kvarka ( även om det förekommer)

Hosta, ja det kan var och varannan häst göra utan att det behöver vara en smittsam sjukdom, vet man dock inte varför hästen hostar, nej då tycker jag inte heller att man bör åka in på klinik utan att innan ha talat om för veterinären att hästen hostar. Detta av respekt för kliniken och andra hästägare.

I ditt fall vet du ju förhoppningsvis att hostan beror på bronkit och kan således tala om det, I Ts fall visste hon inte säkert att hästen inte hade kvarka, bara att ett prov var negativt, det är en viss skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

jag vet det nu, men ingen tyckte det var relevant längre då alla misstankar var borta samt att som sagt var vi så fokuserade på "sprickan" i bogen.

Efter all oro över kvarka-misstankarna och, din i tråden utalade oro, att inte isåfall få komma upp för röntgen, har jag lite svårt att tro att du helt plötsligt "glömde bort" att nämna denna viktiga detalj när du bokade tiden.

Du gjorde bort dig och stället för att inse ditt misstag och ta konsekvenserna av detta och vara glad för att det inte blev värre än det blev, så gnäller du över en tusenlapp.
Jag skulle skämmas!
 
Senast ändrad:
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Jag håller med om att du borde ha informerat om kvarkarisken innan du åkte.Jag tycker du ska ringa en större klinik och berätta om bölden, så kan du komma in sist någon dag innan dom stänger! Hoppas din häst blir bra!
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

om jag så hade velat åka ut på en stor tävling hade jag kunnat det
Vi har inte haft kvarka eller setat i karantän.
Skitsnack.
Enligt TR så får hästen inte varit i kontakt med misstänkt smitta inom 3 v från tävlingen. Har hästen varit sjuk så får du inte tävla 3 v EFTER att sista sjukdomstecknet försvunnit.
Det spelar ingen roll om det är kvarka, afrikanska hästpesten eller en vanlig förkylning. Alltså behöver inte stallet varit i kanantän för att du inte ska få tävla.
Tänk vad mycket skit vi andra skulle slippa om alla följde reglerna om att vänta 3 v även om ens egen häst aldrig blev sjuk.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Jag tycker att du ska vara glad att du kom så lindrigt undan som med 1000 kr.

På den ridskola jag jobbade på för många år sedan hade vi kvarka misstanke, ingen av de sjuka hästarna hade positiva provsvar, ingen hade någon böld men i övrigt kvarka symptom.
Ridskolan sattes genast i karantän enligt de regler som finns, dvs det räcker med misstanke.

Vi hade ändå tur som kunde öppna igen tre månader senare eftersom ingen mer häst insjuknade än de som blev sjuka första veckan.

Att du skulle kunnat gett dej ut och tävlat lika gärna som att åka till klinik får mej att undra om det är dags att införa skadestånd i Sverige, förstår du vilka kostnader det kan bli?
Du lovar på heder och samvete att din häst är frisk om du ska tävla, det räcker med att hästen reagerar på vaccination så får du inte tävla.

Kanske ska du fundera på hur rymligt ditt samvete är?
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Hörde av vetrinär häromdagen att vetrinären inte kan stänga igen ett stall med misstanke om kvarka? Utan bara kan säga att dom inte bör åka på träning etc.

Förr kunde dom det men inte längre?
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

*kl*

Jag hade ringt upp kliniken och krävt en förklaring. Eftersom det är dom som har kört ut dig och inte du som har skitet i att komma.

Om jag förstår saken rätt så var du på klinik 3 v EFTER sista "sista symtomet" alltså har du gjort vad du skulle. Plus att provet visade negativ och inga fler bölder eller feber hosta på hästen.

Visst du skulle ha berättat det när du ringde men det är lätt att vara efterklok.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Hörde av vetrinär häromdagen att vetrinären inte kan stänga igen ett stall med misstanke om kvarka? Utan bara kan säga att dom inte bör åka på träning etc.

Förr kunde dom det men inte längre?

I såfall är det ju riktigt illa:crazy:
Då får man ju bara hoppas att folk är ärliga nog att sätta sig själva i karantän.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 427
Senast: bellala
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 149
Senast: Centaur
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp