Nu är min äldsta bara 13 än, men när jag växte upp så fick jag nya kläder till skolavslutningen, sen till skolstarten brukade vi få ett par nya skor, sen vinterkläder (skor (om vi inte kunde ha förra årets) och jacka), och självklart en basgarderob, växte jag ur ett par byxor så fick jag ett par nya liksom, men ville jag ha något extra fick jag betala det själv för studiebidraget. Jag hade tex en hel del byxor, men hittade ett par savannbyxor jag verkligen ville ha, dom fick jag betala själv.
Jag jobbade sen lite extra innan jag fick riktigt jobb och flyttade hemifrån, vet att jag brukade få ca 4-5000kr i lön, då betalade jag hyra hemma på 1500kr som bidrag till mat och boende. Jag hade häst då också som jag haft sen jag var typ 10 år, men när jag fick jobb så betalade jag det själv. Stallplatsen 850kr, då var det fri tillgång på hö och halm, och hovslagaren kostade 500kr, skodde varannan månad. Det var tider det!
Mamma var ensamstående och jobbade inom barnomsorgen så vi hade aldrig ”mycket pengar”. Det gick runt liksom, men så mycket mer var det inte.
Sonen är väldigt noga med sina pengar, han har ett konto där han sparat varenda födelsedags och julpeng på, också om hans mormor/morfar sträckt åt han en hundring eller två. Det är en ganska stadig summa på det kontot nu, men jag tror han har tagit ut pengar typ 3-4 ggr från det, trots att han vet att det är hans och han bestämmer helt själv över dom pengarna, och jag kan föra över allt till hans bankomatkort samma sekund om det vore så, men nej, han vill spara.
Jag tänker att jag kommer ge han barnbidraget nu framöver, jag kommer stå för ”baskläder” så det finns så han klarar sig, även om tvättmaskinen skulle paja i 2 veckor, skor, ytterkläder osv, vill han sen köpa någon tröja för att den är cool så får han ta sina egna pengar. Jag tänker sen att skulle han börja jobba lite helger vid 15-16 år så kanske vi kan dela på saker som skor/kläder, men vid 17-18 års ålder och efter ett sommarjobb så kan jag nog tycka att han kan stå för större delen själv.