Betalar barnen själva eller ni?

Bukefalos 30 år!

Låter som ett snabbt sätt att sabba relation eller lära barnen att det inte är värt att arbeta.
Dessutom har man ju som förälder försörjningsplikt fram till 18 (eller när barnet går ut gymnasiet dock senast 21) - så blir ju jävligt märkligt att kräva hyra då.
Kanske det. Nu har jag inga barn och vill inte ha barn pga att jag inte vill (och mina gener ska nog inte föras vidare heller), men så växte jag upp och det var helt tvärtom. Man lär sig att saker kostar pengar och alla måste bidra. Varför ska min mamma betala hyran själv när jag tjänade pengar? Låginkomsttagare och fattigdom. Då hjälper man till.
Lärde mig snabbt att allt kostar pengar.

Jag (född 1961) flyttade till Stockholm för en utbildning. Jag fick inget stöd hemifrån (pengarna fanns inte). Så jag fick överleva på lite pengar. Det var bara så. Min dotter fick däremot allt hon pekade på (ungefär). Hon flyttade hemifrån som 17-åring pga skilsmässa. Hon hade det tufft så jag försökte stötta allt jag kunde. Hon insåg inte innan hur mycket hon hade fått så länge som hon bodde med mig. Unga idag har det tufft. Det är så totalt annorlunda mot när jag var i samma ålder.

Jag tänker att olika individer behöver olika fostran när det gäller pengar (och allt annat), alltihop givetvis utifrån varje enskild familjs förutsättningar. För en del så är det värdefullt att få hålla en budget redan som tonåring. För andra är det för mycket begärt i den åldern. För en tredje grupp så lärs det ansvarstagande in på andra vägar.

För egen del så var jag "duktig" och "ansvarstagande" (läs: lillgammal) även som tonåring. Mina utmaningarna låg inom andra områden och jag är enormt lyckligt lottad som har föräldrar med både insikt och ekonomiskt utrymme att anpassa sin uppfostran efter mina behov.

Min pappa lät mig bo hemma i perioder tills jag var 25 utan att betala hyra. Jag jobbade dock så mycket jag kunde men hade två hästar som slukade alla pengar. Är så oerhört tacksam över det, men han hade haft rätt att kräva någon form av hyra så fort jag skaffade heltidsjobb. Det hade också varit nyttigt för mig. Så erkänner att jag var oerhört bortskämd väldigt länge! Handlade den mat jag behövde, hade en egen bil jag betalade för i alla fall.

Pappa var bäst ❤️

Kanske det. Nu har jag inga barn och vill inte ha barn pga att jag inte vill (och mina gener ska nog inte föras vidare heller), men så växte jag upp och det var helt tvärtom. Man lär sig att saker kostar pengar och alla måste bidra. Varför ska min mamma betala hyran själv när jag tjänade pengar? Låginkomsttagare och fattigdom. Då hjälper man till.
Lärde mig snabbt att allt kostar pengar.
Jag tänker att när barn sommarjobbar och tjänar pengar så ska dom pengarna inte gå till basgrejer eller husrum, dom pengarna skå gå till sådant som är utöver basbehoven som roliga grejer det inte finns pengar till annars.

Barn kan lära sig om pengar även om dom inte själva är ansvariga för basbehov och husrum osv, fattig eller ej så är det galet. Ingen som är i skolåldern ska känna ett måste att betala hyra osv för att vara välkomna hemma.

Jag tänker att när barn sommarjobbar och tjänar pengar så ska dom pengarna inte gå till basgrejer eller husrum, dom pengarna skå gå till sådant som är utöver basbehoven som roliga grejer det inte finns pengar till annars.

Barn kan lära sig om pengar även om dom inte själva är ansvariga för basbehov och husrum osv, fattig eller ej så är det galet. Ingen som är i skolåldern ska känna ett måste att betala hyra osv för att vara välkomna hemma.
Det är ju bara att gratulera om man växer upp så rikt att man inte behöver hjälpa till. Jag säger hur jag hade gjort. Inte hur ni andra ska göra.
Välkomna? Det är en förutsättning för att ha nånstans att bo. Men det är svårt att förstå när man är tillräckligt välbärgad för att inte ha de tankarna, jag fattar det. Och det är helt okej om man inte börjar ifrågasätta och dumförklara.

Nu har jag inte barn men jag tycker att föräldrar har ansvaret och därmed ska betala för ett barns alla basbehov åtminstone så länge barnet går i skola , inklusive gymnasiet. I basbehovet ingår nödvändiga kläder, skor etc. samt kostnaden för de sporter barnet spelar (i den mån utrymme för det finns i föräldrarnas ekonomi).

Kommer inte ihåg om jag fick fick studiebidraget i gymnasiet men mina föräldrar betalade allt som kan anses vara basbehov och lite mer. Så kläder, skor, jackor etc som jag behövde köpte dom. Sen fick jag köpa saker såsom smink och betala nöjen själv typ (fick extra peng ibland). Ser inte hur studiebidraget ska räcka till basbehov och nöjen. Tittar själv på att köpa ett par nya löparskor och de kostar ju mellan 1500-2200 kr.

Sen tycker jag verkligen inte att pengar från sommarjobb ska användas till basbehovet. Jag jobbade lite under gymnasiet samt lite under vissa sommarlov. Mina föräldrar uppmuntrade mig att spara dom pengarna. Ville jag sen tex åka på någon resa med kompisar när jag var 17-18 så fick jag betala det men mina sparpengar.
Att kräva att barnet ska använda pengar från sommarjobb eller liknande till basbehov tror jag helt tar bort motivation till sommarjobb. Det går även, enligt mig, mot det föräldraansvar som faktiskt finns.

Mina föräldrar har aldrig tagit ut någon hyra. Jag bodde hemma tills jag började på universitet. Efter gymnasiet jobbade jag ett år och allt det jag då tjänade gick in på mitt sparkonto. Pluggade sen i Spanien, och början sen på universitet. Universitet var i annan stad men jag bodde hemma under sommarloven. Under ingen av denna tid tog mina föräldrar ut någn hyra. När jag var klar med mina universitetsstudier flyttade jag faktiskt hem till mina föräldrar igen - detta är Stockholm så svårt att få lägenheten till rimlig hyra. Bodde hemma i 2 år, igen utan att betala hyra, och sparade då ihop till insatsen till min första lägenheten. Det var ett sätt för mina föräldrar att möjliggör för mig att kunna köpa lägenheten i Stockholm.

Jag började dela ut tidningar på söndagsmornar för att få lite extra pengar. Som 13-åring. Skolan var tvungen att ge tillstånd till jobbet eftersom jag var så ung.

Det är ju bara att gratulera om man växer upp så rikt att man inte behöver hjälpa till. Jag säger hur jag hade gjort. Inte hur ni andra ska göra.
Välkomna? Det är en förutsättning för att ha nånstans att bo. Men det är svårt att förstå när man är tillräckligt välbärgad för att inte ha de tankarna, jag fattar det. Och det är helt okej om man inte börjar ifrågasätta och dumförklara.
Fast igen nej, det handlar inte om fattig eller rik utan att barn inte ska behöva jobba för att hjälpa till med hyra och basbehov. Det är fel helt enkelt. Och jag hade några vänner när jag var yngre som levde snudd på under fattigdomsgränsen, ensamstående sjukpensionerad mamma med 2 barn och ingen av dom behövde jobba för att hjälpa till med hyra och basbehov. Det är fel helt enkel och inte lagligt heller för den delen att sätta den pressen på barn och unga.

Det är den vuxnes ansvar att ordna det så att barnen kan växa upp och koncentrera sig på skola, kompisar osv. Kan inte den vuxna det så får den skaffa hjälp. Om barn och unga jobbar så ska dom jobba för sin egen skull, inte för att ha någonstans att bo.

Förutsatt att man får mat och bostad gratis av föräldrarna är det väl inte alls orimligt att barnbidrag/studiestöd täcker skor och kläder? Så jäkla mycket behöver man ju inte. Man måste inte köpa de häftigaste märkeskläderna, och man måste inte köpa nytt av allt varje år. Första vinterjackan jag köpte för egna pengar i högstadiet hade jag i säkert 5-10 år. Den kostade mindre än halva barnbidraget i inköp. Ett par jumpaskor på sommaren och ett par kängor till vintern kostade sammanlagt ytterligare ett halvt barnbidrag. Det ger 11 barnbidrag över till annat. Hur långt det räcker beror såklart även på vem som står för mobil, busskort, löpande fritidskostnader (t.ex. häst, terminsavgift sportaktiviteter) och liknande.

Förutsatt att man får mat och bostad gratis av föräldrarna är det väl inte alls orimligt att barnbidrag/studiestöd täcker skor och kläder? Så jäkla mycket behöver man ju inte. Man måste inte köpa de häftigaste märkeskläderna, och man måste inte köpa nytt av allt varje år. Första vinterjackan jag köpte för egna pengar i högstadiet hade jag i säkert 5-10 år. Den kostade mindre än halva barnbidraget i inköp. Ett par jumpaskor på sommaren och ett par kängor till vintern kostade sammanlagt ytterligare ett halvt barnbidrag. Det ger 11 barnbidrag över till annat. Hur långt det räcker beror såklart även på vem som står för mobil, busskort, löpande fritidskostnader (t.ex. häst, terminsavgift sportaktiviteter) och liknande.
Det beror väl helt på hur man växer, hur man lever och vilket klimat man bor i? Ett par vettiga vinterkängor kostar minst ett helt barnbidrag tänker jag, ofta det dubbla om de ska räcka i tio vintrar.

kl*
Jag kommer faktiskt inte ihåg från vilken ålder jag fick studiebidraget, men jag flyttade ut när jag var sexton och då fick jag det definitivt. Föräldrarna hjälpte till med hyran när inackorderingstillägget inte räckte till, och de hjälpte till med första hästen.
När jag sålde den och olovandes köpte en ny fick jag stå för det själv. :angel: Helt rätt, jag jobbade extra för det och trollade med knäna då.
De hjälpte absolut till med nödvändiga kläder och liknande under gymnasietiden.

Då jag bodde hemma över somrarna gjorde jag det gratis trots att jag jobbade. Det hade aldrig funnits på kartan att jag skulle betala hyra hemma oavsett ekonomi.

Googlade. CSN bidrag är alltså runt fyratusen spänn och med lån kommer man upp i över 13.000kr per månad. Då har man absolut råd med sina egna skor! Särskilt om man jobbat över sommaren. :D

Fast igen nej, det handlar inte om fattig eller rik utan att barn inte ska behöva jobba för att hjälpa till med hyra och basbehov. Det är fel helt enkelt. Och jag hade några vänner när jag var yngre som levde snudd på under fattigdomsgränsen, ensamstående sjukpensionerad mamma med 2 barn och ingen av dom behövde jobba för att hjälpa till med hyra och basbehov. Det är fel helt enkel och inte lagligt heller för den delen att sätta den pressen på barn och unga.

Det är den vuxnes ansvar att ordna det så att barnen kan växa upp och koncentrera sig på skola, kompisar osv. Kan inte den vuxna det så får den skaffa hjälp. Om barn och unga jobbar så ska dom jobba för sin egen skull, inte för att ha någonstans att bo.
Som vanligt har du verkligen ingen förståelse för andra. Lycka till med dina barn.

Om man går över gymnasiet. Går man gymnasiet är det andra summor.
Studiebidraget är motsvarigheten till barnbidraget för de som läser på gymnasiet och fortfarande omfattas av föräldrarnas försörjningsplikt. 10x1250 kr. https://www.csn.se/bidrag-och-lan/bidrag-for-gymnasiestudier-i-sverige.html

Nu står det ju i trådstarten att sonen kommer få fullt CSN så jag antar att det handlar om att studera vidare. :)

Nu står det ju i trådstarten att sonen kommer få fullt CSN så jag antar att det handlar om att studera vidare. :)
Trådstarten säger också 17,5 år.
Man har inte gått ut gymnasiet då, och man kan inte få studielån för högre studier.
Och det är fortfarande föräldrarna som har försörjningsplikten (oavsett sysselsättning), så alla former av bidrag till någon i den åldern är utformade utifrån det.
Att "få fullt CSN" i den åldern handlar om hur mycket pengar föräldrarna ger till barnet att självförvalta. Dvs. beloppet är = storleken på CSNs utbetalning.

Som vuxen har man ekonomiskt ansvar och får anpassa sitt boende efter de ekonomiska förutsättningar man har. Detta utan att använda sina barn som inkomstkälla. Inget barn i Sverige ska behöva bidra ekonomiskt för att överhuvudtaget ha någonstans att bo. Det finns både lagar, bidrag och skyddsnät som inrättats av just den anledningen.

Liknande trådar

• Vad gör ni på sommarloven?
  • Låt barnen vara ifred
  • Att curla eller inte curla sina barn
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat