Betalar era 18 åringar hemma?

Bukefalos 30 år!

I mitt resonemang har mina egna barn ingen ”del” att betala av på i mitt hem, här är allt gratis och tillgängligt i alla lägen vad än livet bjuder på. Därför likställer jag all form av avgift för det som finns i mitt hem som att jag skulle tjäna pengar på dem.

Skulle ett barn med heltidslön välja att leva ”lyxliv” för sina pengar samtidigt som man bor gratis hemma har man misslyckats med sin uppfostran tycker jag. Mina barn har långt bättre värderingar än att det någonsin skulle bli aktuellt. (Det vet jag med säkerhet då de redan tjänar lite egna pengar och på eget initiativ är noga med att betala för sina ”onödiga nöjen” själva)
Skulle det även gälla om du blev av med alla bidrag för barnet, du knappt har råd att leva och än mindre ge dina två minderåriga barn ett bra liv? Alltså vad du gör spelar mig mindre roll, däremot låter det nog som fördömande för den som faktiskt behöver pengarna, och inte bara för sin egen skull utan för att för familjens ekonomi. Det är ju faktiskt så att de facto kostar att ha någon som bor och ska ha mat mm. Att kalla det att tjäna pengar på någon när de bara betalar de de använder är rätt provocerande och fördömande mot de som inte har möjligheten att bjuda på det.

Angående att misslyckas med uppfostran, det är ju just när man får mycket mer pengar som risken för att använda dem oklokt uppstår. Den som aldrig haft något att spendera kan lätt överväldigas av att nu äntligen ha råd. Det behöver inte ha något om helst med uppfostran att göra, men att behöva stå för sina egna kostnader är en praktisk lektion man inte kan få utan genom att faktiskt betala för sig. Vill man och har råd kan ju barnet få tillbaks pengarna när de flyttar hemmifrån. Det kostar en hel del.

Omvänt då🙈
Jag kommer lägga många tusenlappar på mina föräldrar när dom blir gamla och behöver hjälp liksom jag lade på min mormor och morfar som jag tog ut och åt lunch med så ofta jag kunde.

Mina föräldrar och morföräldrar skämde bort mig som liten och jag gör detsamma tillbaka.

Ser inget som helst fel i det och ingen i min familj har problem med det ekonomiska trots att vi alla skämmer bort varandra.

Skulle det även gälla om du blev av med alla bidrag för barnet, du knappt har råd att leva och än mindre ge dina två minderåriga barn ett bra liv? Alltså vad du gör spelar mig mindre roll, däremot låter det nog som fördömande för den som faktiskt behöver pengarna, och inte bara för sin egen skull utan för att för familjens ekonomi. Det är ju faktiskt så att de facto kostar att ha någon som bor och ska ha mat mm. Att kalla det att tjäna pengar på någon när de bara betalar de de använder är rätt provocerande och fördömande mot de som inte har möjligheten att bjuda på det.
Jag har svårt att hur man i Sverige idag kan hamna i en situation där man som förälder inte har råd att ge mat och husrum åt minderåriga barn utan är tvingad att låta dem jobba och ta pengarna och använda dem till mat och hyra. I de allra flesta fall har man som förälder möjlighet att anpassa livet och/eller söka hjälp för att det inte ska ske. Jag tänker det möjligtvis kan hända i väldigt extrema situationer, då det t ex är någon form av missbruk eller psykisk ohälsa hos föräldrarna inblandat och där föräldrarna av den anledningen undviker att söka hjälp eller på annat sätt har en oförmåga att reda sitt liv, och jag tycker därför inte att det fungerar särskilt väl som hypotetiskt exempel.

Senast ändrad:
Jag har inga barn men tänker att det vettiga är något sånt:
Ingen hyra så länge man går i gymnasiet. Därefter en liten hyra, anpassat efter inkomst. Kliver barnet direkt på ett bra betalt heltidsjobb, en mer rejält hyra. Den ska täcka all mat + en del i el/varmvatten/abonnemang som nyttjas. Det är ändå oerhört mycket billigare än att skaffa ett eget boende.

Sen vad man gör med pengarna är oviktigt. Ett hemligt sparande som barnen får när de flyttar hemifrån? Eller så får det gå till hushållets utgifter, det beror på förälderns ekonomi. En del har det knapert och då får faktiskt vuxna barn med jobb hjälpa till.

Själv bodde jag dock gratis hemma som vuxen med jobb, jag jobbade dock som en galning för att ha råd med mina hästar, så jag tror att pappa hade överseende med det. Jag köpte självklart mat för egna pengar och stod för alla mina utgifter.

Jag har svårt att hur man i Sverige idag kan hamna i en situation där man som förälder inte har råd att ge mat och husrum åt minderåriga barn utan är tvingad att låta dem jobba och ta pengarna och använda dem till mat och hyra. I de allra flesta fall har man som förälder möjlighet att anpassa livet och/eller söka hjälp för att det inte ska ske. Jag tänker det möjligtvis kan hända i väldigt extrema situationer, då det t ex är någon form av missbruk eller psykisk ohälsa hos föräldrarna inblandat och där föräldrarna av den anledningen undviker att söka hjälp eller på annat sätt har en oförmåga att reda sitt liv, och jag tycker därför inte att det fungerar särskilt väl som hypotetiskt exempel.
Det räcker med att gå på sjukersättning eller att få någon inkomst alls genom att du faller mellan försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Det finns ju en stor barnfattigdom i Sverige https://www.raddabarnen.se/stod-och-kunskap/barnfattigdom/barnfattigdom/.

Jag tänker att det är rimligt att betala för sig när man är färdig med gymnasiet. Det är ju ett incitament för att komma i gång och arbeta eller studera (dvs att ha en inkomst) men också för att lära sig att det är så man gör i ett hushåll, man bidrar i den mån man kan även ekonomiskt. Innan man är färdig med gymnasiet är väll det vanligaste att föräldrar står för det basala (mat, husrum och busskort om det inte ingår i skolan) nöjen och kläder betalar man med sitt studiebidrag.

Nu handlar tråden om 18-åringar och mitt inlägg om förutsättningen att 18-åringen har en hyfsad inkomst. Vill du diskutera att låta minderåriga jobba så vänligen låt bli att citera mitt inlägg som inte alls rör den situationen. Men visst finns det en ganska betydande andel som har svårt att få ekonomin att gå ihop och där även minderåriga barns extrainkomster kan ha betydelse, det var dock inte det jag syftade på alls här. Det rör inte 18-åringar direkt

Senast ändrad:
Skulle se det som väldigt udda att kräva betalt av sina barn faktiskt om det inte uppenbart var ett myndigt barn som slöat ihop fullständigt och vägrade arbeta eller studera vidare. Att de bidrg till omkostnader för mat osv om de ville ha något speciellt absolut men skulle mycket hellre se att inkomst gick till någon form av sparande inför eget bostadsköp än hyra till mig.

Nu handlar tråden om 18-åringar och mitt inlägg om förutsättningen att 18-åringen har en hyfsad inkomst. Vill du diskutera att låta minderåriga jobba så vänligen låt bli att citera mitt inlägg som inte alls rör den situationen. Men visst finns det en ganska betydande andel som har svårt att få ekonomin att gå ihop och där även minderåriga barns extrainkomster kan ha betydelse, det var dock inte det jag syftade på alls här. Det rör inte 18-åringar direkt

Du skrev såhär i #41: Skulle det även gälla om du blev av med alla bidrag för barnet, du knappt har råd att leva och än mindre ge dina två minderåriga barn ett bra liv?

och det var det jag svarade på, jag tolkade dig som att du syftade på just minderåriga barn, men kanske tolkade jag dig fel.

Du skrev såhär i #41: Skulle det även gälla om du blev av med alla bidrag för barnet, du knappt har råd att leva och än mindre ge dina två minderåriga barn ett bra liv?

och det var det jag svarade på, jag tolkade dig som att du syftade på just minderåriga barn, men kanske tolkade jag dig fel.
Ja i en tråd som handlar om "Betalar era 18 åringar hemma?". Och sen specificerar jag att det finns 2 minderåriga barn i familjen att försörja också. Jag höll mig bara till trådens ämne, vilket inte du lyckades med. Lägg också märke till "blev av med alla bidrag för barnet" - det försvinner tidigast vet 18-års ålder. Ingenstans nämner jag att minderåriga barn ska betala.

Det jag tycker verkar märkligast här är kanske egentligen åldern på just 18. Visst, du är myndig från 18. Men de allra flesta går bara på gymnasiet då och har alltså enbart sitt studiemedel att husera med. Jag skulle aldrig kräva att en 18-åring som fortfarande går på gymnasiet ska ta av de pengarna för att betala hyra eller mat hemma, eller tvinga personen att jobba extra, det är skolan som är det viktiga i det läget.

Läget blir dock ett annat efter studenten, särskilt om det så kallade barnet då också får ett heltidsjobb. Alla gör ju som de vill så klart, men då tycker jag det är mindre konstigt om det så kallade barnet betalar, även om jag inte gjorde det själv.

Angående att misslyckas med uppfostran, det är ju just när man får mycket mer pengar som risken för att använda dem oklokt uppstår. Den som aldrig haft något att spendera kan lätt överväldigas av att nu äntligen ha råd. Det behöver inte ha något om helst med uppfostran att göra, men att behöva stå för sina egna kostnader är en praktisk lektion man inte kan få utan genom att faktiskt betala för sig. Vill man och har råd kan ju barnet få tillbaks pengarna när de flyttar hemmifrån. Det kostar en hel del.
Jag utgår naturligtvis från min egen situation eftersom det var det som efterfrågades i trådstarten. Jag har inga bidrag att bli av med vad gäller mitt äldsta barn eftersom hon får sitt CSN-bidrag själv, barnbidraget vi får för yngre barnet är i princip det han får i månadspeng.

Hur andra väljer att göra lägger jag mig inte i. Men jag tycker det är en dålig anledning att plocka pengar från sina barn med förevändning att de måste lära sig ta ekonomiskt ansvar. Det gör i alla fall mina barn alldeles utmärkt ändå, och det är jag övertygad om att vi lagt grunden för genom uppfostran.

Jag sätter betydligt större värde i att förmedla till mina barn att hos mamma och pappa ändras ingenting hur gammal du än är. Kom och bo, kom och ät, använd vad du vill, här är allting fritt för dig, har alltid varit och kommer alltid vara! ❤️

Jag utgår naturligtvis från min egen situation eftersom det var det som efterfrågades i trådstarten. Jag har inga bidrag att bli av med vad gäller mitt äldsta barn eftersom hon får sitt CSN-bidrag själv, barnbidraget vi får för yngre barnet är i princip det han får i månadspeng.

Hur andra väljer att göra lägger jag mig inte i. Men jag tycker det är en dålig anledning att plocka pengar från sina barn med förevändning att de måste lära sig ta ekonomiskt ansvar. Det gör i alla fall mina barn alldeles utmärkt ändå, och det är jag övertygad om att vi lagt grunden för genom uppfostran.

Jag sätter betydligt större värde i att förmedla till mina barn att hos mamma och pappa ändras ingenting hur gammal du än är. Kom och bo, kom och ät, använd vad du vill, här är allting fritt för dig, har alltid varit och kommer alltid vara! ❤️
Eller förmedla att jag har bra ekonomi så jag har råd att försörja dig :)

Att barnen känner sig välkomna hem har väldigt lite med om de behöver betala om de bor hemma hos förälder/föräldrar när de har en ok lön eller om de slipper.

Jösses vilken tråd.
Jag flyttade hemifrån som 18 åring och försörjde mig själv så att säga men jag har i perioder bott hemma som vuxen och ingen av mina föräldrar skulle ens tänka tanken att ta betalt av sig eget barn 🙈
Mitt syskon bodde hemma till 24 års ålder och bodde också gratis och har aldrig haft problem med att klara sig själv efter det.

Tycker inte det hänger ihop alls.

Enig!

Jag har inga egna barn men kan i backspegeln se hur klokt mina föräldrar lotsade mig och min bror till självständighet. Vi hade vare sig några större sysslor eller "hyra" hemma, vare sig under tonåren eller de där första, vilsna åren efter gymnasiet. Våra föräldrar visste att vi kunde hantera pengar och sköta hushållssysslor och de hade själva privilegiet i att kunna kratta den manegen för oss.

För nog tusan så ställdes våra föräldrar fortfarande krav på oss! Att vanka runt hemma utan någon form av jobb/studier fanns inte på kartan. Och när jag kom hem efter att pluggat en termin utomlands som 20-åring, så hade jag ingen säng kvar hemma. Det var något eget eller soffan som gällde.

Kort sagt: det finns inga universalregler när det kommer till uppfostran!

Eller förmedla att jag har bra ekonomi så jag har råd att försörja dig :)

Att barnen känner sig välkomna hem har väldigt lite med om de behöver betala om de bor hemma hos förälder/föräldrar när de har en ok lön eller om de slipper.
Håller inte med alls.

Jag själv är över 40, har god ekonomi och alltid varit självförsörjande sen jag flyttade hemifrån. Vi bor regelbundet hela familjen i det lilla hus mina föräldrar byggt på sin tomt för att det ska finnas större plats när deras barn med familjer vill hälsa på. De skulle inte drömma om att ta betalt! Även om det alltid finns hygienartiklar lakan, osv. Mamma skulle se det som en förolämpning om man erbjudit sig :p

”Att NI är här är allt jag vill ha” säger hon. Det är ett budskap jag är oerhört tacksam över att fått växa upp med, det bor väldigt mycket värme, kärlek och öppna armar i det. Jag skäms inte en sekund över att jag är noga med att skicka vidare samma budskap till mina egna barn. (Sen insisterar vi på att bjuda på middag flertalet gånger under vår vistelse, har med oss deras favoritvin osv. Men det är för mig något helt annat än att bli uppmanad att swisha pengarO_o)

Du inleder med att man förmedlar att man har god ekonomi och därför har råd att låta ens barn bo och äta gratis. Ser inte felet i det? Tycker enbart det förmedlar trygghet och stabilitet. Hushållsekonomin är det sista jag vill att mina barn ska gå runt och fundera på, de kan väl klura på hur de snabbast tjänar ihop pengar till sitt nya FIFA eller festivalen man vill gå på istället.

Håller inte med alls.

Jag själv är över 40, har god ekonomi och alltid varit självförsörjande sen jag flyttade hemifrån. Vi bor regelbundet hela familjen i det lilla hus mina föräldrar byggt på sin tomt för att det ska finnas större plats när deras barn med familjer vill hälsa på. De skulle inte drömma om att ta betalt! Även om det alltid finns hygienartiklar lakan, osv. Mamma skulle se det som en förolämpning om man erbjudit sig :p

”Att NI är här är allt jag vill ha” säger hon. Det är ett budskap jag är oerhört tacksam över att fått växa upp med, det bor väldigt mycket värme, kärlek och öppna armar i det. Jag skäms inte en sekund över att jag är noga med att skicka vidare samma budskap till mina egna barn. (Sen insisterar vi på att bjuda på middag flertalet gånger under vår vistelse, har med oss deras favoritvin osv. Men det är för mig något helt annat än att bli uppmanad att swisha pengarO_o)

Du inleder med att man förmedlar att man har god ekonomi och därför har råd att låta ens barn bo och äta gratis. Ser inte felet i det? Tycker enbart det förmedlar trygghet och stabilitet. Hushållsekonomin är det sista jag vill att mina barn ska gå runt och fundera på, de kan väl klura på hur de snabbast tjänar ihop pengar till sitt nya FIFA eller festivalen man vill gå på istället.
Det kanske hade varit skillnad om ni flyttat in och inte bara var på besök. På samma sätt tänker jag att det är skillnad om man har ett hemma boende barn som är myndigt och har gått ut gymnasiet. Alla flyttar ju inte ut så fort de fått eget jobb eller börjar studera på högskola/universitet.

Jag har yngre barn men tanken är väl att vi betalar tills de fått ut gymnasiet. Därefter får de hitta någon form av inkomst och i min värld betalar man då någon form av hyra. Symbolisk kanske, beroende på hur mycket pengar som kommer in och vad planen är. Lära sig vad saker kostar får de ändå. Min äldsta var väl 10-11 när hon fick en högre månadspeng och fick betala kläder själv. Det finns en regel att det alltid ska finnas ett visst belopp på kontot för lite dyrare inköp (vinterkläder/skor). Hon har järnkoll. Barnen blandas också in lite i samtal om kostnader för mat och husrum.

Det kanske hade varit skillnad om ni flyttat in och inte bara var på besök. På samma sätt tänker jag att det är skillnad om man har ett hemma boende barn som är myndigt och har gått ut gymnasiet. Alla flyttar ju inte ut så fort de fått eget jobb eller börjar studera på högskola/universitet.
Nej, för mig är det ingen skillnad. Min bror behövde en omstart och flyttade hem en tid. Inga kostnader i pengar då, skulle inte komma på tal nu heller. På samma sätt skulle varken han eller jag debitera våra egna barn om de hamnade i den situationen.

När brorsan flyttade ut hade plötsligt mamma och pappa en ny TV när de kom hem från jobbet dock :D (En sån helt opåkallad gest betyder mycket mer för oss i vår familj)

Nordea verkar tycka att de kostar över 9 tkr per månad och då hittar jag tex ingen post för hyra, utan enbart vatten och avlopp.
https://www.nordea.com/sv/nyhet/sa-mycket-ska-du-som-ungdom-betala-hemma
Men en matkostnad på runt 5 tkr O_o
Alltså vår månadskostnad för mat. 2 vuxna och 2 barn varav sonen är i en växa fas och äter dubbelt mot vad jag gör är drygt 9000 i månaden och då tittar vi inte på prislappen när vi handlar. Nordea verkar inte befinna sig i samma rum som verkligheten 🤣

Är du medveten om hur många barn i Sverige som inte kan äta sig mätta pga att familjen inte har råd?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka