Bukefalos 28 år!

Betalning av sadel

manhattan_2006

Trådstartare
vet inte om jag varit bortskämd tidigare med 30 dagars faktura vid leverans av ny sadel.
Har köpt ny sadel av en annan leverantör denna gång och har betalt handpenning på 15000 kr för 8v sedan.
Nu ska tydligen resterande belopp betalas in i förskott också och dessutom ska det ske direkt.
Är jag dum som tänker vad som händer om ÅF går i konkurs?
Är det vanligt att sadeln inte skickas hem till Sverige innan kunden har betalat? Borde inte ÅF ta hem sadeln och jag betalar i lugn och ro inom en vecka? Jag kunde lika gärna varit utomlands och inte kunnat betala på en och samma dag och då fått vänta ytterligare en månad då fabriken tar semester där nere.
Vill gärna ha åsikter, hur har ni betalat era nya sadlar?
 
vet inte om jag varit bortskämd tidigare med 30 dagars faktura vid leverans av ny sadel.
Har köpt ny sadel av en annan leverantör denna gång och har betalt handpenning på 15000 kr för 8v sedan.
Nu ska tydligen resterande belopp betalas in i förskott också och dessutom ska det ske direkt.
Är jag dum som tänker vad som händer om ÅF går i konkurs?
Är det vanligt att sadeln inte skickas hem till Sverige innan kunden har betalat? Borde inte ÅF ta hem sadeln och jag betalar i lugn och ro inom en vecka? Jag kunde lika gärna varit utomlands och inte kunnat betala på en och samma dag och då fått vänta ytterligare en månad då fabriken tar semester där nere.
Vill gärna ha åsikter, hur har ni betalat era nya sadlar?
Det är väl inte det vanliga? Men jag råkade ut för samma då jag köpte ny sadel. Tyckte det var lite konstigt faktiskt..
 
Vill gärna ha åsikter, hur har ni betalat era nya sadlar?
Köpte direkt av sadelutprovare och fick 30-dagars faktura. Alternativt hade jag nog betalat allt på samma gång som jag hämtar sadeln, ungefär som när man går in i en affär och köper ny TV och betalar den direkt på plats. Så tänker jag i alla fall. :)
 
Nu har jag aldrig någonsin köpt en sadel, kan sägas. Men tycker ändå det där låter oerhört märkligt ur ett konsumenträttsligt perspektiv. Tycker dina tankar om vad som skulle kunna hända vid konkurs m.m. låter sunt också. Särskilt som du dessutom redan betalat en handpenning på den redan.
Men det är ju som sagt bara jag också, och jag har ju aldrig köpt en sadel.......
 
Resterande belopp brukar man väl betala vid leverans alt faktura på 7-30 dagar?!

Avtalades det inte om hur betalningen skulle ske vid beställning av sadeln?
 
Det låter ju märkligt att kräva både handpenning och förskottsbetalning - betalar man i förskott är ju handpenningen onödig. Är det en specialbeställd sadel?
 
Jag tycker det låter konstigt.
Jag har aldrig behövt betala handpenning eller i förskott när köpt sadel.
Inte ens när jag har specialbeställt....
Antingen har jag betalat med kort på plats eller mot faktura som legat på 10 eller 30 dagar.
Då handlar jag allt som oftast hos en sadelmakare med väldigt liten verksamhet så det vore inte konstigt om den vill/behöver ha förskottsbetalning.
 
Det låter inte tilltalande. Om det är en enskild sadelmakare som tillverkar grejorna på beställning - fine, men förskottsbetala en importerad produkt via en svensk åf... nej, då får jag vibbar av källarfirma utan ekonomisk stabilitet.
 
Jag betalade hela sadeln i förskott.. Till England kan jag tillägga. Var rejält nervös för att skicka så mycket pengar till en utländsk åf men ville samtidigt väldigt gärna ha sadeln.. Och det gick gudskelov vägen även om det var tre nervösa månader. Har på övriga sadlar betalt vid hämtning.
 
Jag betalade hela summan till åf när sadeln var färdig och hade kommit till dem. De skickade sadeln när de såg pengarna på sitt konto.
 
Nej du är inte dum, tvärtom! Tycker du tänker helt rätt, särskilt om det är ett nytt/mindre företag är konkursrisken stor.

När jag måttabeställde min Childeric betalde jag inte ens handpenning. Faktura med 10 dagars betalningsfrist kom med sadeln.
 
Betalade när jag fick sadeln. Inte måttbeställd men justerad efter mina behov.
Som bankman ringer både en och fem varningsklockor...
 

Liknande trådar

Utrustning Bara en fundering, hur mycket brukar det kosta att få en sadelutprovare att titta på sadeln och vidga ut bommen en storlek? Jag betalade...
Svar
1
· Visningar
1 439
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Tänkte se om någon här har tips eller varit med om något liknande. Jag sålde en sadel för ett par månader sedan, gick med på att...
Svar
11
· Visningar
1 626
Senast: jacko
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 677
Senast: SusieQ
·
Utrustning Nä, det är absolut ingen annons! Kollade inte sadlar häromdagen, sadeltillverkare lägger ner en hel del energi på att tala om att den...
Svar
8
· Visningar
1 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp