sadelkrångel

Sv: sadelkrångel

Bara att anmäla personen och verksamheten till Skatteverket, å det snaraste!
Enda sättet att bli av med dessa lurendrejare. TS har ju hur mycket bevis som helst och referenser.

Dessutom kanske personen tar tag i sitt liv först och sedan startar upp en ny verksamhet istället för tvärtom eller inte alls. Det är möjligt att personen hamnar i en ganska stor skatteskuld eller andra ekonomiska trångmål, å andra sidan har folk tagit sig ur sådant förr och lärt sig något på vägen. Som man sår får man skörda heter det ju och det är kanske dags att denna person får skörda sin sådd nu.

Jag tycker det är bra att sådana här trådar kommer upp, dels blir det en varning för oss andra och dels blir det en påtryckning på personen det gäller att sluta upp med att lura folk på pengar. Så länge man kan backa upp sina inlägg, inte nämner namn eller hittar på osanningar om personen eller situationen ser jag inte problemet med dessa trådar faktiskt.

X fick ett mail av mig att mina pengar skall vara på mitt konto senast 31 mars annars anmäls allt till KFM, polis (bedrägeri alt stöld) och Skatteverket.
Till svar fick jag, att det blir ju svårt att betala när hon bara får 3400:- i månaden, men en avbetalning kunde ju funka.
Det faktum om att mitt mail om avbetalning som skickades i februari aldrig besvarades nämndes ej och nu är det försent att tycka att det var en bra idé. 31 mars är det som gäller nu PUNKT.
Jag sysslar inte med någon bankrörelse och gjorde jag det måste jag lägga på låneränta också.:devil:
Jag har dessutom en God Man som står bakom mig i ärendet.
 
Sv: sadelkrångel

Jag tycker inte att du har på något vis identifierat X. Jag (som inte rör mig så mycket bland folk iofs) har tex ingen som helst aning om vem denna människa är. :)

Det finns heller ingen anledning (enligt mig) att tråden skulle ryka, på vilken grund?

För övrigt tycker jag att Lovisaleonora_ skrev ett superbt inlägg här i förmiddags. :bow:

Precis, jag har ju aktat mig för att avslöja personen i fråga för mycket, tänkte först outa henne i trådstarten, men insåg att det skulle inte gillas av moderatorer och nu blev det istället så här och det verkar ju funka bra.
 
Sv: sadelkrångel

Vill bara klargöra att inget har snyftats hos mig, jag kopierade o visade tråden.

Fast jag tycker iofs att det du kopierade och lade ut var en enda lång snyfthistoria om hur synd det är om X och hur elak jag och alla andra är mot henne här på Buke.

Hur tror hon då att det känns för mig?
Köper en fin dyr häst som det ska bli kul att rida på och utvecklas med. Sadeln jag haft till min gamla häst passar hjälpligt men sätter mig i framvikt och glappar lite bak. Jag längtar efter och ser fram emot när min nya sadel kommer, så att jag kan börja rida lite ordentligt.

Det blir hela tiden framskjutet när sadeln ska komma, från början var det sagt 8 veckor från beställning, X säger att hon varit på fabriken och tittat på sadeln sommaren -11 och den var "jättefin", detta gör mig än mer exalterad över när den ska komma till mig. träffar X i början av augusti, då har hon flyttat tillbaks till Sverige och försäkrar mig om att sadeln kommer att skickas hit av Deuber.

I slutet av augusti blir den sadel jag har stulen och nu kan jag inte rida alls, häststackaren hålls igång genom longering, promenader och att stallägaren rider när hon har tid (något hon inte egentligen har alls). I September mailar och smsar jag X ett flertal gånger om att sadeln är stulen och jag behöver min nya sadel, jag undrar alltså när jag får den.

Jag får inga svar från X, efter 2 veckor ringer jag upp X och frågar vad det är som händer. Får till svar "vad bra att du ringde, jag har inte haft tid att kontakta dig", "det finns ingen sadel och nu vet jag inte vad vi ska göra, jag får väl ge dig dina pengar tillbaka".

Jag förklarar att hästen måste ridas, men jag kan inte det utan sadel, "du får låna min Espaniola, den ger bra stöd". Jag tror att alla som sett en Espaniola, vet att den inte ger något vidare stöd alls plus att den är bomlös (läderbom).

Jag kan tycka att om X nu brydde sig så mycket om mig och hästen så kunde hon kanske ansträngt sig lite mer än så.

Läget nu är att jag har inte kunnat rida ett ordentligt pass någonsin på min häst då jag aldrig haft en bra passande sadel och jag står nu med en 6åring som är på en 4 årings utbildningsnivå och säkert inte är värd ens hälften av vad jag gav för honom.
X fortsätter att inte svara på vare sig sms eller mail, men är hos mig som ET ett par gånger, jag slipper betala, vilket jag inte tycker är mer än skäligt för hennes sätt att sköta sadelaffären, dock ser jag det inte som någon slags avbetalning på hennes skuld till mig.

Min sambo ställer henne mot väggen angående vart mina pengar tog vägen och varför hennes tyska konton spärrats.
Då klämmer X ur sig att mina pengar gick in på verksamhetskontot som låg på minus och konto spärrades pga att de alla låg på minus, inte pga att hon fött ett barn med Downs Syndrom som hon sagt till mig (vilket kändes som ett helt absurt påstående).

Dagsläget nu: Jag har en fin häst som jag älskar och trivs ihop med, han kan dock inget, jag har nu som först äntligen vågat mig på att prova galoppfattningar (har haft honom sedan dec -10), det blir som mest 3 språng i galopp sen måste vi sakta av pga att han inte orkar hålla igång av sig själv och jag tappar balansen (han galopperar med andra ryttare som han ska).
Jag har fortfarande ingen sadel, har beställt en likadan själv av en seriös återförsäljare till samma pris (X hade enligt sig fixat ett billigare pris), den sadeln borde komma när som helst nu. Jag saknar fortfarande 18000kr som X är skyldig mig, dock har jag hennes Espaniola som är värd 5000.

Helt ärligt tycker jag mest synd om min häst som faktiskt hamnat i kläm av hela den här historien, en sak är säker det är inte ett dugg synd om X.
 
Sv: sadelkrångel

Som en sidonot kan nämnas att det finns mycket man kan kolla upp själv. Finns det en firma eller ett företag, finns detta att finna på www.allabolag.se. Där kan man se vilken bolagsform, om företaget är aktivt eller passivt, om det är konkurs inledd och annat matnyttigt (t ex vem som sitter i styrelse om aktiebolag).

Med ett personnummer eller ett organisationsnummer kan man ringa till Kronofogden och få veta om det finns skulder sedan tidigare, bra att veta även om det är man själv som betalar. Många slarvar och tänker att "det är ju jag som ska betala och inte säljaren". Jo, men om det händer något och man inte får det man betalt för, ska reklamera eller annat är det piffigt om det finns pengar att betala tillbaka hos säljaren.

Nu är inte detta några garantier, men som sagt; finns det ett företag eller firma går det att hitta. F ö kan man mycket väl betala svart för t ex massage, Et-tjänster och annat, det har inget med journalföringstvånget att göra. Hade journal och betalning stått i relation till varandra hade tjänsteutövaren inte kunnat ta mindre alt. inget betalt - bara som ett exempel. Detta är två helt skilda ting, och ska absolut inte förvridas till sammanblandning av mindre nogräknade.
 
Sv: sadelkrångel

Som en sidonot kan nämnas att det finns mycket man kan kolla upp själv. Finns det en firma eller ett företag, finns detta att finna på www.allabolag.se. Där kan man se vilken bolagsform, om företaget är aktivt eller passivt, om det är konkurs inledd och annat matnyttigt (t ex vem som sitter i styrelse om aktiebolag).

Med ett personnummer eller ett organisationsnummer kan man ringa till Kronofogden och få veta om det finns skulder sedan tidigare, bra att veta även om det är man själv som betalar. Många slarvar och tänker att "det är ju jag som ska betala och inte säljaren". Jo, men om det händer något och man inte får det man betalt för, ska reklamera eller annat är det piffigt om det finns pengar att betala tillbaka hos säljaren.

Nu är inte detta några garantier, men som sagt; finns det ett företag eller firma går det att hitta. F ö kan man mycket väl betala svart för t ex massage, Et-tjänster och annat, det har inget med journalföringstvånget att göra. Hade journal och betalning stått i relation till varandra hade tjänsteutövaren inte kunnat ta mindre alt. inget betalt - bara som ett exempel. Detta är två helt skilda ting, och ska absolut inte förvridas till sammanblandning av mindre nogräknade.

Exakt! :bow: Folk försöker med alla möjliga argument för att verka seriösa...fast de i själva verket är extremt oseriösa. Gå inte på sådan smörja. Det är kvitto/faktura som gäller för att visa att man är seriös företagare, inget annat! Vad kommer härnäst? Folk som skriver dagböcker, bloggar eller på Facebook och på så sätt redovisar sina inkomster?? Det står klart och tydligt om man är läskunnig på SKV:s hemsida vad man som företagare är skyldig att uppge i form av kvittens på en betalning. Några undantag finns inte mig veterligt...
 
Sv: sadelkrångel

X fick ett mail av mig att mina pengar skall vara på mitt konto senast 31 mars annars anmäls allt till KFM, polis (bedrägeri alt stöld) och Skatteverket.
Till svar fick jag, att det blir ju svårt att betala när hon bara får 3400:- i månaden, men en avbetalning kunde ju funka.
Det faktum om att mitt mail om avbetalning som skickades i februari aldrig besvarades nämndes ej och nu är det försent att tycka att det var en bra idé. 31 mars är det som gäller nu PUNKT.
Jag sysslar inte med någon bankrörelse och gjorde jag det måste jag lägga på låneränta också.:devil:
Jag har dessutom en God Man som står bakom mig i ärendet.

Heja heja! Ge dig inte nu när pengarna inte dyker upp. X har inte råd med någon avbetalning, ingen kan leva på 3400 kronor i månaden och samtidigt betala av en skuld på 20.000 inom rimlig tid. X förhalar återigen... Dessutom har X inte räknat med de svarta inkomster som inkommer i.o.m. ET-praktiken. Men dessa inkomster finns inte listade någonstans och X kan fortsätta blåsa dig, staten och skattebetalarna på många tusen i månaden...
1 april skickar du ärendet till KFM, det kostar 600 spänn som kan läggas på svaranden. Är X redan stammis hos KFM (vilket är troligt då X lever på existensminimum och "någon", troligtvis KFM, redan tar alla vita inkomster som trillar in) kommer ärendet att gå till s.k. muntlig förberedelse vilket är ett förstudium till tingsrättshandling. Denna förberedelse är enbart ett sätt för staten att spara pengar på dumma människor som tror att de kan undslippa betalningsansvar och man kommer då att försöka påverka DIG (som är den vettiga parten i målet) att förlika dig (för att slippa en dyr rättegång i tingsrätten). Genom att kanske nämna att din bevisning "kanske" inte håller, X kan hävda att X har mail och SMS där du säger att du efterskänkt pengarna etc etc. vilket också nämndemannen kommer att kommentera med att du måste vara absolut säker på att detta inte stämmer för att vinna i rätten osv osv. Man försöker alltså att så ett spår av tvivel hos dig ("vad har jag sagt egentligen") för att du inte ska vilja gå vidare utan förlika dig. Gå INTE på detta, förlika dig INTE utan se till att få komma till tingsrätten med detta om motparten vägrar att betala. Du har tillräckligt med bevis för en fällande dom och motparten brukar oftast sitta och ljuga friskt då de redan gått igenom denna procedur flertalet gånger med andra de blåst på pengar. De är riktigt luttrade i detta och nyttjar din respekt inför rättsväsendet (som man har när man kommer till en rättsinstans första gången) friskt för att slippa betala med andra ord. Det är nervöst att sitta där med nämndemän och en lögnare och försöka få rätt genom ärlighet. Ta med ett juristombud om du har råd.

Som du säkert märker så har jag själv varit igenom denna sväng en gång redan. Vill du ha tips, råd och stöd så tveka inte att PM:a mig. :)
Jag avskyr sådana här "företagare" och verkar gärna för att de försvinner från marknaden fortast möjligt.

Sammanfattningsvis så är jag 99,9% säker på att X inte kommer betala oavsett avbetalningsplan. X har helt enkelt inte pengar och lever redan nu över sin förmåga med råge. Den enda "dekadens" X kan unna sig är via de pengar X tar in svart på sin verksamhet för dem kommer som sagt varken du, staten eller KFM åt. Var stenhård och ge dig aldrig förrän du fått dina pengar eller personen fått en utdömd betalningsfordran av tingsrätten. Sedan kanske du aldrig får dina pengar, men du har iallafall gjort allt enligt konstens alla regler och visat nolltolerans mot sådana här skojare. Och du, ring SKV också och berätta allt du vet. Jag håller tummarna för att du får dina pengar, jag fick en tredjedel av mina dock förlikade jag mig i den muntliga förberedelsen då jag inte tyckte summan var försvarbar ur skattebetalarsynpunkt att ta till en tingsrättsförhandling. Men den summan X är skyldig dig är betydligt högre!
Lycka till! :)
 
Sv: sadelkrångel

Nejdå, jag kommer inte att ge mig. Den 2 april (1a är en söndag) lämnas anmälan in. Någon tvekan från min sida finns inte jag har flera mail där X erkänner att hon är skyldig mig pengar för en sadel plus hennes erkännande i marthas inlägg här.
Bevis har jag tonvis i olika former och jag är dessutom ordentligt uppretad så denna gången kommer hon inte undan.Trots hennes tappra försök att få mig att känna skuld och ta tillbaks allt och inte anmäla.
Jag vet att X tjänar massor av pengar varje månad, så detta att hon vidhåller att hon lever på 3400:- är bara löjligt. Det finns bevis för allt hon tar betalt för också.

Jag jobbar halvtid och kommer att få jobbiga månader framför mig när jag ska betala 2000 kr/månad på den nya sadeln. Om jag inte får in mina pengar dvs.

Sen antar jag att om jag anmäler kanske fler hänger på och då blir det jobbigare för henne att lösa sig ur situationen.
 
Sv: sadelkrångel

Nejdå, jag kommer inte att ge mig. Den 2 april (1a är en söndag) lämnas anmälan in. Någon tvekan från min sida finns inte jag har flera mail där X erkänner att hon är skyldig mig pengar för en sadel plus hennes erkännande i marthas inlägg här.
Bevis har jag tonvis i olika former och jag är dessutom ordentligt uppretad så denna gången kommer hon inte undan.Trots hennes tappra försök att få mig att känna skuld och ta tillbaks allt och inte anmäla.
Jag vet att X tjänar massor av pengar varje månad, så detta att hon vidhåller att hon lever på 3400:- är bara löjligt. Det finns bevis för allt hon tar betalt för också.

Jag jobbar halvtid och kommer att få jobbiga månader framför mig när jag ska betala 2000 kr/månad på den nya sadeln. Om jag inte får in mina pengar dvs.

Sen antar jag att om jag anmäler kanske fler hänger på och då blir det jobbigare för henne att lösa sig ur situationen.

Herregud visste att det var illa men inte så här illa ANMÄL personen DIREKT!
Att dessa oseriösa s.k. ET/fysioterapeuter/massörer/whatever kan komma undan så här skamligt. Jag känner flera i den branschen som är seriösa och alltid skickar faktura och lämnar kvitto och har F-skatt och försäkring. Detta är riktigt skamligt för en hel yrkeskår! Svartarbetare skall anmälas direkt!
 
Sv: sadelkrångel

Herregud visste att det var illa men inte så här illa ANMÄL personen DIREKT!
Att dessa oseriösa s.k. ET/fysioterapeuter/massörer/whatever kan komma undan så här skamligt. Jag känner flera i den branschen som är seriösa och alltid skickar faktura och lämnar kvitto och har F-skatt och försäkring. Detta är riktigt skamligt för en hel yrkeskår! Svartarbetare skall anmälas direkt!

Jag är jäkligt sugen på det samtidigt gav jag X till den 31 mars på sig att betala och jag vill iaf sköta detta snyggt från mitt håll. Jag vet att hon inte kommer betala det har hon dessutom skrivit till mig i ett mail (eftersom hon ju bara får 3400 :- i föräldrapeng/månad så kommer det inte gå). Men nu får det tyvärr bli så att vi väntar till det utsatta datumet. Surt, men rätt ska vara rätt på något sätt.:crazy:
 
Sv: sadelkrångel

Har läst tråden fram till ditt inlägg och jag som inte har någon aning om vem ni pratar om har inte lyckats lista ut vem det är.
Ville delge detta för att visa på att det inte är så "självklart" som det kan kännas att man listar ut vem tråden handlar om.


De som kan identifiera X i denna tråden är sådana som själv blivit lurade/känner någon som blivit lurad. Det är faktiskt väldigt lite som beskriver X och hennes/hans verksamhet i dina inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: sadelkrångel

Att personen ifråga bara har 3400 varje månad är inte så troligt. Du har säkert en uppfattning om hur många hästar hon behandlar samt vad hon tar betalt. Med andra ord har hon ju precis erkänt att jobbar svart... :grin:
 
Sv: sadelkrångel

Dessutom var det inte FP X hade som inkomst? Då borde det finnas barn som man får barnbidrag för och ev. underhåll. Det är ju fortfarande en extremt liten summa, men det är några kronor mer i alla fall. (det borde vara väldigt svårt att klara sig med hyra, mat och annat på de pengarna)
 
Sv: sadelkrångel

Det kan såklart hända att personen ifråga har en man som står för allt sådant.
(med det sagt menar jag inget, bara en tanke från en trött sammet)
 
Sv: sadelkrångel

Dessutom var det inte FP X hade som inkomst? Då borde det finnas barn som man får barnbidrag för och ev. underhåll. Det är ju fortfarande en extremt liten summa, men det är några kronor mer i alla fall. (det borde vara väldigt svårt att klara sig med hyra, mat och annat på de pengarna)



jodå 3400 i föräldrapeng var det hon lever på varje månad, inget annat. 2 barn 4 resp 1år gamla.

sammet: lever inte med någon man, men antar att hon har nära kontakt med de 2 barnens far.
 
Sv: sadelkrångel

Då bör hon även få 2x1050:- i barnbidrag och 2x1275:- i underhåll från FK var månad.

Hon får betydligt mer när hon jobbar som ET, men enligt henne har hon bara 3400 i månaden och det räcker till mycket tydligen, hyra, mat, bil, häst och allt annat man behöver i livet.
 
Sv: sadelkrångel

Jag tycker den diskussionen är rätt döfödd, det spelar ju ingen roll för dig hur mycket hon drar in. Tänker du efterskänka skulden om hon inte får in några pengar eller?

Huvudsaken för dig är att du får dina pengar - hur hon löser det är hennes sak, inte din. De där spekulationerna känns bara småaktiga och skvallriga. Koncentrera dig på en taktik och fullfölj den.
 
Sv: sadelkrångel

Nu har jag iaf införskaffat mig en gammal Stübben Siegfried för 500 kr som jag kan rida i tills dressyrsadeln kommer och jag kan därmed även inkassera 5000 för Espaniolan som jag lånat av X.

På måndag kommer även anmälan mot X att lämnas in.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 989
Senast: mars
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 343
Senast: animalasia
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 473
Senast: verser
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp