Bukefalos 28 år!

Beteende på självplock

Det har inte varit krav på att plocka rent i raderna sedan jag sommarjobbade som tonårig jordgubbsplockare på 80-talet.

Mamma och jag plockade på självplockning i helgen och blev för en gångs skull besvikna. Det var så många dåliga bär... :( Men det värsta var att efter bären hade stått i kylskåp över natten så var ca 1,5 liter av 9 plockade liter också ruttna... :(
Det stället här i närheten som har självplockning stängde igår för säsongen, regnet har förstört bären och dom har även fått stänga sin egen jordgubbsförsäljning. Redan förra veckan hade dom dagar där det inte var någon försäljning/självplockning pga regnskadade bär, så det kan ju vara så att era bär också har blivit förstörda tyvärr.
 
Det stället här i närheten som har självplockning stängde igår för säsongen, regnet har förstört bären och dom har även fått stänga sin egen jordgubbsförsäljning. Redan förra veckan hade dom dagar där det inte var någon försäljning/självplockning pga regnskadade bär, så det kan ju vara så att era bär också har blivit förstörda tyvärr.
Jag tror att det är så. Lite taskigt bara att fortsätta självplock som vanligt när bären var så dåliga. Men jag antar att de försöker sälja så mycket de kan (ja, vi mejlade faktiskt in ett klagomål, men har inte hört något ännu). Men i slutänden är det nog dåligt för deras affärer att sälja bär som är så dåliga. Folk blir ju ledsna och besvikna.... :(
 
Jag tror att det är så. Lite taskigt bara att fortsätta självplock som vanligt när bären var så dåliga. Men jag antar att de försöker sälja så mycket de kan (ja, vi mejlade faktiskt in ett klagomål, men har inte hört något ännu). Men i slutänden är det nog dåligt för deras affärer att sälja bär som är så dåliga. Folk blir ju ledsna och besvikna.... :(
Vårt ställe här har också känsliga bär, folk skrev i kommentarerna att jordgubbarna möglade inom 12 timmar .
Responsen de fick från ägaren var att om någon vecka kommer en ny, tåligare, sort. Men ingen kompensation För de dåliga bären.
 
Vårt ställe här har också känsliga bär, folk skrev i kommentarerna att jordgubbarna möglade inom 12 timmar .
Responsen de fick från ägaren var att om någon vecka kommer en ny, tåligare, sort. Men ingen kompensation För de dåliga bären.
Jättetrist. Bären vi plockade kostade 50 kr/kg, så de var ju inte precis superbilliga på självplock. Och så gick såpass många bort pga att de hade ruttnat... Inte okej :( !
 
Jättetrist. Bären vi plockade kostade 50 kr/kg, så de var ju inte precis superbilliga på självplock. Och så gick såpass många bort pga att de hade ruttnat... Inte okej :( !
Vårt ställe här har också känsliga bär, folk skrev i kommentarerna att jordgubbarna möglade inom 12 timmar .
Responsen de fick från ägaren var att om någon vecka kommer en ny, tåligare, sort. Men ingen kompensation För de dåliga bären.
Fast jag tycker inte man kan kräva en odlare för att bären blir dåliga, du har själv plockat dem och hur ska odlaren kunna veta hur kunderna tar hand om dem efteråt?
 
Fast jag tycker inte man kan kräva en odlare för att bären blir dåliga, du har själv plockat dem och hur ska odlaren kunna veta hur kunderna tar hand om dem efteråt?
Men du menar väl inte att det är okej att bären ruttnar efter bara några timmar efter plockning? Om de har förvarats i kylskåp. I så fall får de varna om detta, tycker jag. För inte kan du väl mena att det är normal hållbarhet för jordgubbar :confused: ? I normalfall håller sig bär fina i flera dagar i kylskåp, är min erfarenhet i alla fall.
 
Men du menar väl inte att det är okej att bären ruttnar efter bara några timmar efter plockning? Om de har förvarats i kylskåp. I så fall får de varna om detta, tycker jag. För inte kan du väl mena att det är normal hållbarhet för jordgubbar :confused: ? I normalfall håller sig bär fina i flera dagar i kylskåp, är min erfarenhet i alla fall.
Nej, men det finns säkert de som misshandlar bären och som skulle kräva pengarna tillbaka även om bären blivit skadade eller bortglömda på bänken eller i bilen efteråt. Att de inte höll är naturligtvis beklagligt.
 
Nej, men det finns säkert de som misshandlar bären och som skulle kräva pengarna tillbaka även om bären blivit skadade eller bortglömda på bänken eller i bilen efteråt. Att de inte höll är naturligtvis beklagligt.
Men nu behandlade vi inte bären på något märkligt/slarvigt sätt, och de ruttnade på väldigt kort tid. Självklart är det fel av företaget att sälja bär som är i så dåligt skick till fullpris. Det är väl egentligen inte konstigare än om man har köpt något i affär som är dåligt innan sitt bäst-före-datum? Jag har lämnat tillbaka dålig kyckling till Willys en gång. Den luktade HEMSKT när jag öppnade den, trots att den inte var för gammal. Inte frågade Willys mig hur jag hade förvarat kycklingen... De gav mig naturligtvis pengarna tillbaka.
 
Fast jag tycker inte man kan kräva en odlare för att bären blir dåliga, du har själv plockat dem och hur ska odlaren kunna veta hur kunderna tar hand om dem efteråt?
Måååånga hade problem med att bären möglade enormt snabbt, och ägaren visste om problemen.
 
50 kr/kg är normalpris på självplock här, skulle jag vilja säga. Ca 100 kr/kg är vad man kan köpa plockade bär för...
Jag tycker det är mysigt att plocka jordgubbar med barnen, det blir lite av en upplevelse för dem, så jag betalar :)

Men väntar med saft och syltkokning tills det blir billigare, ibland får de ett överskott och säljer backvis med plockade jordgubbar till lite lägre pris.

Helst av allt önskar jag mig ett eget stort jordgubbsland för att vara självförsörjande :d
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 434
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp