Bukefalos 28 år!

betesdjur, får?

N

Nattalee

har bestämt mig för att sluta med hästarna, men behöver ändå ha betes djur. har därför funderat på får. tänkte höra om det är någon som har större kunskap om får än vad jag har, vad det finns för olika raser, om skötsel, och vad ni föredrar för ras osv. hur är det med klövar, klipper man ?
hur har ni med stängsel, har för mig att dom är flitiga på att ta sig ut ..?

/N
 
Sv: betesdjur, får?

Om du har marker med lite ovanliga örter eller andra växter, blommor, så tycker jag inte får är att rekommendera.
De är finsmakare och äter gärna sådant.

Av den anledningen kan vi inte ha får på en stor del av våra beteshagar.
 
Sv: betesdjur, får?

Jag kan bara kort berätta hur jag har det.
Har ett gäng gutefår som kompletterar hästarna på betet. De går på två eltrådar utan att rymma! Vintertid kan de gå in och ut som de vill.
Jag klipper el lödjer (drar av ull som redan lossnat) dem 1g/år klövarna ses över 2g/år el vi behov. Jag har baggen gående i flocken året runt och lammen kommer 95-100% i april. De har oftast lätta lammningar. När jag beräknar foderåtgång tänker jag ca 2kg hö/får + salt och mineraler. Kraftfoder får bara de som ska ha lamm om det är bra hö förståss.
Vad det beträffa de ovanliga växterna här så kan vi hägna ut dem den aktuella perioden och när de är över släpps fåren på och fått ok på det.
 
Sv: betesdjur, får?

har bestämt mig för att sluta med hästarna, men behöver ändå ha betes djur. har därför funderat på får. tänkte höra om det är någon som har större kunskap om får än vad jag har, vad det finns för olika raser, om skötsel, och vad ni föredrar för ras osv. hur är det med klövar, klipper man ?
hur har ni med stängsel, har för mig att dom är flitiga på att ta sig ut ..?

/N

Har liknande tankar om att skaffa får.

Kan ni rekomendera någon/några bra böcker,hemsidor och ev forum?

Tack på förhand:bow:
 
Sv: betesdjur, får?

Jag fortsätter väl att slå ett slag för gutarna! :)
På hemsidan "gutefåret" finns det jättemycket bra info och olika rutiner. Bla. annat har de en "handbok" där det står en massa vad som händer under ett fårår.
Sen finns ju Erik Sjödins bok får som är suverän om man ska ha får.
Det finns bla ett bra fårforum på "alternativ" där man kan få kontakt med andra likasinnade.
 
Sv: betesdjur, får?

Jag fortsätter väl att slå ett slag för gutarna! :)
På hemsidan "gutefåret" finns det jättemycket bra info och olika rutiner. Bla. annat har de en "handbok" där det står en massa vad som händer under ett fårår.
Sen finns ju Erik Sjödins bok får som är suverän om man ska ha får.
Det finns bla ett bra fårforum på "alternativ" där man kan få kontakt med andra likasinnade.

Tack så mycket! Ska läsa,läsa,läsa!
 
Sv: betesdjur, får?

Jag köpte med mig 3 gotland "lamm" som det heter på gotland även om vi här på fastlandet kallar dem får när de e stora. Det är har jag i hop med hästarna på vanlig eltråd men då maten sinar ute i vår herreshage har jag ett mindre häng med fårstaket o stor utebox där även den ny baggen flyttat in, de går även där med mina nyinköpta nubiska getter. Jag hörde av en vän att den "stora fårboken" eller liknande titel är ett måste, ska inhandla den nu när jag antagligen kommer gå lamm i vår. Jag söker också information om får men också allt jag kan få tag på om getter /Monika
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: sthu
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 448
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp