Bukefalos 28 år!

Beteshagar, hur bör man sköta dem?

Alla hästar avmaskas ju inte som har lilla blodmasken så smittspridning förekommer.
Just nu är det väl runt 150 epg gränsen går och om en häst har 100 epg träck så kommer det bli en del mask av det. 100 ägg i ett gram, det blir många på ett dygn.
Putsar man ner ratorna innan torrt och varmt väder så minskas parasittrycket i hagen genom att larverna dör.

Jag förstår vad du menar . Men : om hästarna träckprovats och avmaskats som lämpligt och hagen just är en sommarhage och vilar resten av året och hästarnas rätt finurliga symbios med lågt antal parasiter, så är inte parasittryck //smittspridning särskilt aktuellt .
Om man F.ö väljer att sprida ut gödsel /putsa rator samtidigt som hästar går där så riskerar man att maskarna frodas vid fel väder .
 
@karamelldrottningen nyfiken på varför du inte trimmar/gör ngt med hagarna på våren ?
Mest för att det är tusen andra grejer som måste prioriteras just då :D!

Tycker det funkar ok faktiskt. Har bara bytt tråd på en av sommarhagarna nyligen och slått ner stolp. Sen har alla hästar haft två hagar var att varva mellan. Utom ena flocken som haft tre att varva mellan och tjockisgänget som har en hage. Har hittills vuxit bra mellan perioderna. I år har det vuxit sämre och mycket långsammare mot åren före så möjligt att det hade lönat sig att putsa även nu på våren.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 595
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 904
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Våra hästar har gått på hårt betat bete, och min unghäst har visat vad jag trott varit solbränd mule. Han har vit bläs och rosa mule, så...
Svar
16
· Visningar
2 960
Senast: A_NN_A
·
Foder & Strö Jag vet inte hur jag ska göra med min gamling, han är 25 år och vi har honom som sällskapshäst och nån tur i skogen då o då. Han...
2
Svar
33
· Visningar
2 963
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp