Bukefalos 28 år!

Beteshagar, hur bör man sköta dem?

parfymflaska

Trådstartare
Vill gärna ha er input i en situation. Ca 1 hektar hage där tre mycket lättfödda och lätt överviktiga hästar ska beta, helst så magert gräs som möjligt, och vid behov stödutfodras. Inte bete i den bemärkelsen egentligen, snarare gräshage med stallplats.

Person 1 anser att hagen bör putsas regelbundet hela säsongen, pga att det ser prydligt ut, gräset växer bättre och ogräset (smörblommor) växer sämre, samt att de tjocka hästarna får mindre mängd gräs att äta. Alltså klippa gräset både innan, under och efter att hästarna betar.

Person 2 tror att det är bättre för hästarna att låta gräset växa ostört och blomma över, så att det blir en större mängd gräs med mindre socker i som de sedan kan beta. Och putsa hagen efter att hästarna har betat av.

Jag är less på de ständiga diskussionerna mellan person 1 och 2 som aldrig tycks komma till konsensus, i nuläget är en del av hagen med mindre smörblommor "utsparad", medan resten klipps typ varannan vecka.

Vad säger buke? Klippa gräset i beteshagen - yay or nay? Helst med underbyggda argument, tyckande har det varit nog av i den beskrivna diskussionen ;)
 
Vill gärna ha er input i en situation. Ca 1 hektar hage där tre mycket lättfödda och lätt överviktiga hästar ska beta, helst så magert gräs som möjligt, och vid behov stödutfodras. Inte bete i den bemärkelsen egentligen, snarare gräshage med stallplats.

Person 1 anser att hagen bör putsas regelbundet hela säsongen, pga att det ser prydligt ut, gräset växer bättre och ogräset (smörblommor) växer sämre, samt att de tjocka hästarna får mindre mängd gräs att äta. Alltså klippa gräset både innan, under och efter att hästarna betar.

Person 2 tror att det är bättre för hästarna att låta gräset växa ostört och blomma över, så att det blir en större mängd gräs med mindre socker i som de sedan kan beta. Och putsa hagen efter att hästarna har betat av.

Jag är less på de ständiga diskussionerna mellan person 1 och 2 som aldrig tycks komma till konsensus, i nuläget är en del av hagen med mindre smörblommor "utsparad", medan resten klipps typ varannan vecka.

Vad säger buke? Klippa gräset i beteshagen - yay or nay? Helst med underbyggda argument, tyckande har det varit nog av i den beskrivna diskussionen ;)
Det spontana som dyker upp i mitt huvud är väl att det gräs som växer upp har mer näring än det som redan är där. Gräset växer bättre ja, men är hästarna överviktiga kanske inte det är så viktigt att gräset växer bra och ser "prydligt" ut?

Jag tror personligen mer på att låta betet va som det är och klippa efteråt istället.
 
Smörblommor växer utmed marken, vilket bör innebära att det hämmar tillväxten något.
Slår man växer gräset bättre, jag hade det nog låtit vara oklippt.
Huruvida det är prydligt eller inte hade jag personligen inte brytt mig om!
Ha de gott!
 
Om man vill ha rikligare bete samt få bort ogräs trimmar man innan betesperioden och gödslar .
Sen kan man även trimma under säsong i syfte av bättre återväxt och då tar man bort hästarna från hagen för möjlighet till återväxt med rikligare bete.

Efter avslutad betesperiod till hösten kan man trimma igen för bättre bete inför nästa år .

Om man väljer att släppa lättfödda hästar på bete ändå utifrån TS läge, så funkar det lättare om gräset får bli överväxt då näringen går ur och hästarna betar det förvuxna dvs de kommer inte ner i backen till mera näringsrikt gräs .

Jag har så svårt utifrån beskriven konflikt mellan parter att fatta hur "estetik" gällande hagen ens är relevant utifrån situationen med tjocka hästar som ändå ska gå på bete ... :confused:
 
Har man lättfödda hästar så är det bättre att låta smörblommorna frodas. De är ju oätliga och faktiskt rätt vackra när de lyser upp ett helt fält.
 
Ingen erfarenhet av lättfödda hästar men skulle försöka få bort smörblommorna eller ta bort hästarna när betet börjar tryta, vet en handfull hästar som då börjat äta av smörblommor mellan fordringarna och blivit sjuka.
 
Vår plan (två lättfödda) är att dela hagen (1 ha) och låta dem byta hage typ efter midsommar när det är uppvuxet. Och sedan beta samma hage tills efter nästa midsommar. Tanken är då att de släpps ut på övervuxet gräs och sedan kommer de beta ner under vintern. Vid behov gör vi liten hage under våren om även återväxten på 0.5 ha är för stor. Och så trimmar man ratorna i gamla hagen efter att de bytt.

Vi har testat att ha dem på hela ytan året runt för att de ska hålla nere och beta in sig själva men det hinner bli för mycket återväxt för att de ska klara av det. För tillfället så har vi dem nu i liten hage så länge.
 
Pga smörblommorna hade jag velat kalka för som jag fattat det så trivs smörblommor när marken är lite surare och det medför mer upptag av järn i gräset och det vill man inte ha.
 
En hage på 1 ha delat på tre hästar kommer ha partier som är hårt nedbetade och ungefär lika stora delar som är hästarnas toaletter - rator - där hästarna inte betar.
De kortbetade delarna behöver inte åtgärdas, medan ratorna behöver putsas åtminstone ett par gånger under sommaren, om inte annat så för att hålla nere parasittrycket. När man håller ratorna kortklippta kommer solen åt att torka ut skithögarna, vilket gör att larverna dör.
 
En hage på 1 ha delat på tre hästar kommer ha partier som är hårt nedbetade och ungefär lika stora delar som är hästarnas toaletter - rator - där hästarna inte betar.
De kortbetade delarna behöver inte åtgärdas, medan ratorna behöver putsas åtminstone ett par gånger under sommaren, om inte annat så för att hålla nere parasittrycket. När man håller ratorna kortklippta kommer solen åt att torka ut skithögarna, vilket gör att larverna dör.

Det glömde jag helt tillägga - vårt upplägg beror såklart på att vi har hästar som numera nollat flera år på raken. Innan dessa delade vi tex i sommar o vinterhage o putsade ratorna mellan och gjorde minst 2 fullständiga KollaMasken om året då vi haft bandmask och liten blodmask.
 
Håller med @ameo och det är även min bild av tre hungriga hästar på 1ha. Såvida det inte är tre små ponnys så kommer det bli snålt bete som det är. Vilket väl är bra? Har testat liknade att spara en del och låta det blir långt med dåligt resultat. När jag släppte hästarna på det så blev de smällfeta och den nedbetade delen blev så nerbetad att den inte återhämtade sig förrän året efter. Ett Ha är lämpligt att mocka av och putsa ner ratorna. ett par gånger.
 
@ameo vad är det för mask hästarna skulle få i sig utifrån bajs ställena under några månader i sommarhagen om avmaskning /träckprov osv skötts som det ska ? Varför skulle ratorna i hagen vara en grej utifrån det ? Hästarna äter inte där och som sagt - man förutsätter ju att avmaskning/träckprov osv skötts ?
 
@ameo vad är det för mask hästarna skulle få i sig utifrån bajs ställena under några månader i sommarhagen om avmaskning /träckprov osv skötts som det ska ? Varför skulle ratorna i hagen vara en grej utifrån det ? Hästarna äter inte där och som sagt - man förutsätter ju att avmaskning/träckprov osv skötts ?
Jag gissar att Ameo syftar på blodmask. Och att putsa ner ratorna är med för att hålla ner parasittrycket i hagen än i hästarna. Vi gör likadant, fast vi mockat hagarna. Ibland blir det ändå öar som inte betas så hårt så de putsas.
 
Jag gissar att Ameo syftar på blodmask. Och att putsa ner ratorna är med för att hålla ner parasittrycket i hagen än i hästarna. Vi gör likadant, fast vi mockat hagarna. Ibland blir det ändå öar som inte betas så hårt så de putsas.

Blodmask ? Menar du stora blodmasken då ?
Om man har stora blodmasken måste ju hagarna vila/saneras helt .

Så nej jag tror inte alls som du att det var det som avsågs ? :confused: Och om det är lilla blodmasken kvarstår ju det jag reflekterade över att jag förutsätter att träckprov/avmaskning skett enligt protokoll ?

Jag tolkat TS som att det är en sommarhage där hästarna inte gått resten av året dessutom ?
 
@ameo vad är det för mask hästarna skulle få i sig utifrån bajs ställena under några månader i sommarhagen om avmaskning /träckprov osv skötts som det ska ? Varför skulle ratorna i hagen vara en grej utifrån det ? Hästarna äter inte där och som sagt - man förutsätter ju att avmaskning/träckprov osv skötts ?
Man minimerar smittspridning från hästarna genom att slå ner ratorna.
Även om träckprov och avmaskning sköts minutiöst - vilket långt ifrån alla gör! - så finns det hästar som är ständiga smittspridare.
 
Man minimerar smittspridning från hästarna genom att slå ner ratorna.
Även om träckprov och avmaskning sköts minutiöst - vilket långt ifrån alla gör! - så finns det hästar som är ständiga smittspridare.

Hur menar du att det åtgärdas med att slå några rator ?
 
Hur menar du att det åtgärdas med att slå några rator ?
precis som jag beskrev i mitt första inlägg
När man håller ratorna kortklippta kommer solen åt att torka ut skithögarna, vilket gör att larverna dör.
Man kan hålla ratorna kortklippta genom att slå dem, eller genom att låta något annat djurslag (får eller nöt) beta ratorna.
 
Blodmask ? Menar du stora blodmasken då ?
Om man har stora blodmasken måste ju hagarna vila/saneras helt .

Så nej jag tror inte alls som du att det var det som avsågs ? :confused: Och om det är lilla blodmasken kvarstår ju det jag reflekterade över att jag förutsätter att träckprov/avmaskning skett enligt protokoll ?

Jag tolkat TS som att det är en sommarhage där hästarna inte gått resten av året dessutom ?
Alla hästar avmaskas ju inte som har lilla blodmasken så smittspridning förekommer.
Just nu är det väl runt 150 epg gränsen går och om en häst har 100 epg träck så kommer det bli en del mask av det. 100 ägg i ett gram, det blir många på ett dygn.
Putsar man ner ratorna innan torrt och varmt väder så minskas parasittrycket i hagen genom att larverna dör.
 
Vill gärna ha er input i en situation. Ca 1 hektar hage där tre mycket lättfödda och lätt överviktiga hästar ska beta, helst så magert gräs som möjligt, och vid behov stödutfodras. Inte bete i den bemärkelsen egentligen, snarare gräshage med stallplats.

Person 1 anser att hagen bör putsas regelbundet hela säsongen, pga att det ser prydligt ut, gräset växer bättre och ogräset (smörblommor) växer sämre, samt att de tjocka hästarna får mindre mängd gräs att äta. Alltså klippa gräset både innan, under och efter att hästarna betar.

Person 2 tror att det är bättre för hästarna att låta gräset växa ostört och blomma över, så att det blir en större mängd gräs med mindre socker i som de sedan kan beta. Och putsa hagen efter att hästarna har betat av.

Jag är less på de ständiga diskussionerna mellan person 1 och 2 som aldrig tycks komma till konsensus, i nuläget är en del av hagen med mindre smörblommor "utsparad", medan resten klipps typ varannan vecka.

Vad säger buke? Klippa gräset i beteshagen - yay or nay? Helst med underbyggda argument, tyckande har det varit nog av i den beskrivna diskussionen ;)
En hektar på tre hästar är ju inte så mycket så det borde de ju beta ner ganska snabbt med tanke på att det redan växer smörblommor där dessutom.
Här har det varit jättesegt i år. Först nu som sommarhagarna börjar växa ordentligt. Så ligger efter flera veckor. Jag gör inget på våren med sommarhagarna utan sen på sensommaren/hösten putsas vissa hagar. Några mindre mockas ur. Har en specialhage där två lättfödda går. Den är liten nu men har avgränsat den och öppnar upp en liten bit med några dagars mellanrum för mer gräs. Tror förra ägaren använde den som vinterhage då det är ytterst magert bete.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 595
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 904
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Våra hästar har gått på hårt betat bete, och min unghäst har visat vad jag trott varit solbränd mule. Han har vit bläs och rosa mule, så...
Svar
16
· Visningar
2 960
Senast: A_NN_A
·
Foder & Strö Jag vet inte hur jag ska göra med min gamling, han är 25 år och vi har honom som sällskapshäst och nån tur i skogen då o då. Han...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp