Bukefalos 28 år!

Betfor för magen?

Sv: Betfor för magen?

mja till viss del kanske, men jag menar för att att få en almänt gynnsam miljö i magen. det ska ju betfor vara bra för.

min får en del betfor nu men han blir för tjock och faller dessutom ur över ryggen eftersom proteinkvoten blir för låg, så betforn måste bort eller sänkas kraftigt. undrar mest om det har någon effekt alls om man bara ger lite?
 
Sv: Betfor för magen?

Jag har gett en del av mina araber stora givor betfor, upp till 1 kg torrvikt. Att de föll ur var det inte tal om, konstigt att din gör det? Betfor tillför mkt fibrer och vätska. Därav att jag gav den stora mängden. I övrigt åt de havre och analyserat grovfoder. Kvoten höll jag på minst 7,0 och de var alla välmusklade och fina.
Då det är mkt kalcium i betfor gick det superbra ihop med havren som ju innehåller mkt fosfor.
Dessutom skitbra att blanda eventuella mediciner eller mineraler i. Nu står jag med en kräsen tjej som vägrar äta både havre OCH betfor. Hon ska minsann tugga pellets hon. Vilket jag helst inte vill. Men hellre det än foderleda. Vitaminerna är bara att hälla över, hon tuggar glatt i sig. Men när det kommer till mineralerna och MSM får jag självklart problem! Mycket liten giva betfor och i med gojjset INNAN hon får resten av frukosten är det alternativ jag har att få i henne det hon behöver. Ston överlag verkar vara mkt mer petiga med sitt käk än hingstar/valacker. Hon är mitt andra sto i träning och är precis lika fjollig med mat som mitt första sto. Kärringar säger jag då bara :angel:
 
Sv: Betfor för magen?

nej han faller ju inte ur AV betforn, men om jag ska ge så mkt lusern som behövs för att hålla den kvoten han behöver så blir han tjock.. och jag kan inte ta bort så mkt lusern för då tappar han muskler, dvs jag måste ta bort betfor (eller gräs, men det vill jag inte).


jag vet att man kan ge stora givor, har gett flera kilo till andra hästar. men denna är lättfödd och behöver som sagt mkt protein.
 
Sv: Betfor för magen?

ja skulle ta bort betforen helt. om magen reagerar kan du försöka med att ge lite grann igen.
Men som sagt pröva att ta bort helt.
 
Sv: Betfor för magen?

Får jag fråga hur mycket ett kilo blir i uppblött mängd? Jag tycker det är mycket i krubban av en liter torrt, fast uppblött då.
 
Sv: Betfor för magen?

Det blir en ganska stor mängd ja. Men förhoppningsvis delar man upp den =)
Själv hade jag en häst som vägrade äta om jag blandade med annat. Så hon fick äta allt separat. Det innebar att hon fick sitt kg betfor vid en o samma ranson. Men det struntade hon i, bara det inte va blandat o blev "gröt". Denna giva fick hon på morgonen. Och den var slut ett par timmar senare när det var dags för lunchfodringen. Hon var ingen gluspk häst. Hellre en häst som äter långsamt än en som kastar i sig allt utan att tugga ordentligt :crazy:
 
Sv: Betfor för magen?

Okej :) betfor måste ju ändå ses som ett utmärkt foder att faktiskt ge lite större mängder av, eftersom det är uppblött och dessutom innehåller mycket fibrer.
 
Sv: Betfor för magen?

Du kanske kan ta bort betforn helt och istället ge kraffts mag o tarm "för magen"?
Det kommer ju inte påverka kvoten och jag har haft riktigt bra resultat på flera hästar med orolig mage med det :)
 
Sv: Betfor för magen?

nejdå, han klarade sig alldeles utmärkt innan han började få betfor, men för säkerhets skuld sas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 051
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 887
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp