F

Fatima

Hur länge låter ni betforn svälla??
jag har hört olika som t.ex 24 timmar 12 timmar 4 timmar osv.
men ja låter det svälla ca en timme o tycker det e lagom för 24 timmar är nog lite överdrivet...
:confused:
 
Minst en timme låter jag den svälla. Men det är inte fel att låta den svälla längre heller. Många gör ju i ordning morgonbetforen kvällen före..
 
jag gör iordning maten när jag kommer till stallet, sen tar jag in hästen och rider och sånt. sen ger jag maten, då har den svällt i 1-3 timmar.
sen när dom stallas in kommer jag göra iordning nästa morgons mat på kvällen innan, alltså kommer betforen svälla mycket längre då.
 
Eftersom det ofta är så att man bara är i stallet en gång per dygn om man har sin häst uppstallad, så blir det ju automatiskt så att den ligger i blöt olika länge i olika hinkar. Jag har betforpellets och den behöver svälla minst tre timmar innan den går att äta, har jag bråttom så brukar jag hälla på kokhett vatten, då sväller det snabbare.
 
Jag har betfor pellets, och låter den svälla ca 12 timmar. I mitt gamla stall (jag var den enda som fodrade med pelleterat) låg det lite mindre än ett dygn. En hink från morgon till morgon, och en från kväll till kväll. :)

/A
 
Har vanlig betfor och vill att den sväller minst 2-3 timmar, helst mer, och alltid med varmt vatten.
Får panik när folk som har glömt att lägga betforen i blöt bara heller på varmvatten och låter den stå i 10 minuter och sedan ger hästen den, jag skulle strunta i det istället.
 
Strimlad betfor kan svälla i minst 20-30 minuter innan man ger. Men om den står svalt(på vintern t.ex.) så kan den stå i 24 timmar utan att bli dålig. Man känner ju också direkt om den börjat jäsa på lukten.
 
kan man göra så?? hälla på varm vatten o låta den bara stå i 10 min?? de låter som den inte får svälla klart då...
 
en timme/två timmar,känns när de e klart.

men de brukat bli längre eftersom morgonbetforen sätter jag i blöt på kvällen
 
Nej. Läs mitt inlägg så ser du vad som gäller.. Enligt betfortillverkaren så ska 15 minuter med kokhett vatten räcka för strimlad betfor.

Sedan är det så att den hastigaste uppsvällningen sker de första 20 minutrarna, sedan sväller betforn väldigt lite och sakta.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 491
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp