• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare foxtrot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 003
F

foxtrot

Okej , jag vet d finns säkert 1000 sånnahär trådar men ja orkar bara inte leta igenom allt för o få svar på min fråga . Nu kommer min första:D egan häst imån o den ska ha betfor .. Hur länge behöver d stå? måste d stå i nån speciell temperatur? kan d bli gammalt? o hur mkt vatten ska jag ha i för att d ska bli ett helt fodermått mått när det är klart?
Om d kan vara till nån hjälp är 1L=0.6 kg .. :confused:

Sv: Betfor ..

Vet inte hur det är med den rivna men den pelleterad använder jag och på den påsen står det att det ska ligga i blöt minst 2 timmar. Det ska blötläggas 4 ggr så mycket vatten som pellets.

Vet inte hur mycket det blir när det svällt klart för man brukar väga/mäta i torrvikt.

Frågade en tjej o hon sa att d skulle bli ungefär dubbelt så mkt som när s va torrt .. Hon sa även att den borde stå i 12 timmar men d kan ju ibland vara lite svårt att fixa . Borde inte den pelleterade ta länge tid än den rivna? för d är riven jag har ..

Betfor ska svälla minst 1 timme, ev kortare med hett vatten (nödlösning) men då måste du kolla så att det inte är för varmt när hästen ska äta!
1 del betfor, minst 2 delar vatten.
Jag har gärna lite extra så det blir lite gott och slaskigt.

Med temperatur, menar du på vattnet eller i "rummet" betforn står i?:o
Menar du vattnet så har du svar ovan, annars så har det ingen betydelse.
Men det håller ju längre om du har det i ett svalt utrymme.

Jag har inte min betfor i blöt längre än över natten.
Vet inte vart gränsen går men det ska ju inte stå så länge att det blir jäst.
Stallkamraten har sitt längre i blöt de dagar hon kommer på f.m.
Då gör hon iordning nästa dags frukost med betfor, den står då längre än 12 timmar och den luktar inte dåligt.

Är ditt betformått 1 liter?
Fodermått i sej kan väl vara i olika storlekar.
Jag som ger mina hästar dryga ½ liter torr tillsammans, sväller över en 2 liters glassbytta lätt:D
Har inget bättre sätt att beskriva:o
Har min blötlagda betfor i en hink... Därför lite svårt att svara.
Men det hjälper säkert någon annan dej med:)

foxtrot skrev:
Frågade en tjej o hon sa att d skulle bli ungefär dubbelt så mkt som när s va torrt .. Hon sa även att den borde stå i 12 timmar men d kan ju ibland vara lite svårt att fixa . Borde inte den pelleterade ta länge tid än den rivna? för d är riven jag har ..
Jag skrev bara vad som stod på min påse och vad jag rättar mig efter. Mina får 3 dl betfor och iofs 3 dl lucern oxå varje gång. På detta häller jag vatten så hela 2½ liters bunken fylls. Sedan sväller det så hela bunken blir full men det går ganska fort. Jag har haft nödlösning svälla 1 timme med hett vatten och det har fungerat plus att hästarna gillar det varmt.

Stalläagrna använder riven betfor och de säger att det räcker om den står i blöt i 15 minuter men ajg vet inte alls hur dte fungerar med den rivna.

foxtrot skrev:
12 h behöver varken pellets eller riven betfor stå. Den pellterade tar längre tid att lösas upp och svälla än riven.
Minst 1 h på riven och 3 h på pelleterad anser jag. Beror på temperaturen.
Häng inte upp dig på volymen utan känn så betforn inte är hård i mitten. Då har den inte svällt färdigt.
// Linda

om du har kallt vatten låter du den stå i ca ett dygn.

ett dygn?:eek: efter en timma är mitt helt uppsvält i kallvatten (ja har riven betfor)..
till trådskaparen..såhär står det på förpackningen:1 del betfor MINST 2 delar vatten och det ska stå i blöt i minst 1 timma..
lycka till med den nya pållen;)

Senast ändrad:

foxtrot skrev:
Okej , jag vet d finns säkert 1000 sånnahär trådar men ja orkar bara inte leta igenom allt för o få svar på min fråga . Nu kommer min första:D egan häst imån o den ska ha betfor .. Hur länge behöver d stå? måste d stå i nån speciell temperatur? kan d bli gammalt? o hur mkt vatten ska jag ha i för att d ska bli ett helt fodermått mått när det är klart?
Om d kan vara till nån hjälp är 1L=0.6 kg .. :confused:

Jag har hört att det ska vara 3 ggr så mkt vatten som betfor.
Behöver smälla MINST 1 timma har jag hört iaf

/ C-B:bump:

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
917
Senast: Oknytt
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt... 2
Svar
34
· Visningar
5 111
Senast: spinxx
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det... 2
Svar
23
· Visningar
4 033
Senast: Jenka
·
Relationer Okej för att inte behöva gå in på exakta detaljer så fokus hamnar helt på Vad man gjort men det handlar om otrohet.ett grovt snedsteg o...
Svar
19
· Visningar
5 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka