Betless Bridle

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mia W
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 062
M

Mia W

Funderar på att investera i ett så kallat betless bridle (tror att det stavas så..) är det någon som har erfarenhet av det?

Sv: Betless Bridle

Jag lånade ett förut och testade på mitt halvblod.
Hade jag inte lånast ut henne på foder hade jag köpt ett då jag tyckte hon arbetade jättefint på det, hon var avslappnad och fin och rörde sig med en bättre rärlighet i hela kroppen än när jag red med bett eller hackamore.
Jag hade hela tiden en väldigt lätt kontakt med henne just för att det inte skulle bli så att det var jag som krökte nacken på henne och hon verkade älska det!

Jag skulle ha köpt det, om både du och hästen gillar det.
Jag gissar att det krävs att man har en mjuk hand då det enkelt kan ha fel inverkan vid en för hård.

Vad är det för bett??? Någon som kan lägga ut en bild???

Fråga "Korven" här i forumet! Hon har ett sånt på sin häst!

bitless bridle är ett bettlöst träns
blaze1small.jpg

tuftsart.jpg

(bilderna är från hemsidan http://www.bitlessbridle.com/)

Kul att höra :) jag har nämligen nyligen börjat rida in min varmblodiga travare och jag försöker att köra "westernstilen" långa tyglar med så lite inverkan som möjligt och hon funkar bra på det så då tänkte jag gå steget längre med att plocka bort bettet.

Quiet Elegance skrev:
bitless bridle är ett bettlöst träns
blaze1small.jpg

tuftsart.jpg

(bilderna är från hemsidan http://www.bitlessbridle.com/)[/QUOTE

det där går att göra som en budgetvariant med en vanlig grimma och tyglar. så gör jag om jag får för mig att rida bettlöst någon dag :p
kan ju vara smart att testa med grimvarianten innan man köper ett dyrt träns :crazy:

Jo, men just denna varianten är ju inte som ett vanligt sidepull, med tanke på att käkremmen korsas. Du får ju ett tryck på motsvarande sida när du tar ett ledande tygeltag :)

Jag vet!!!! Men det går att göra med vanlig grimma också!!! Man bara korsar tygleändarna under hästen huvud och fäster dem i rinarna på sidan av grimman?! Det funkar exakt likadant som det där tränset men är som sagt billigare. :p :cool:

Sen att det sitter sämre och ger otydligare signaler är smällar man får ta när man rider med grimma. :smirk:

Med en vanlig grimma får man inte trycket som går genom nacken, alltså inte samma inverkan.

Att det inte blir lika tydligt är sant. :p men om man bara rider med det ibland så tycker jag inte det gör så mkt.

Trycket i nacken kommer visst med!!!! Om du fäster tyglarna i kors under huvudet och sedan i ringarna som sitter vid ganasherna på grimman så får du tryck på nacken med. någon som fattar vad jag menar?! :smirk:

Jag fattar. Det blir ju som ett bitless utan pannband, inte sant? Man fäster tyglarna i de övre ringarna på grimman, korsar dem under ganascherna och trär dem sedan genom de nedre ringarna. Om man har möjlighet att korta av nosdelen på grimman så att den blir lite tightare bör det ju bli stabilare också.
Fan, det här måste jag prova! Tack för ett utmärkt tips! :idea:

Jodå, jag fattar hur du menar. Har själv ridit så en gång. Och jovisst kommer nacktrycket med, men hela konstruktionen blir "lösare" än ett riktigt bitless. :)

asfaltsflickan skrev:
Jag fattar. Det blir ju som ett bitless utan pannband, inte sant? Man fäster tyglarna i de övre ringarna på grimman, korsar dem under ganascherna och trär dem sedan genom de nedre ringarna. Om man har möjlighet att korta av nosdelen på grimman så att den blir lite tightare bör det ju bli stabilare också.
Fan, det här måste jag prova! Tack för ett utmärkt tips! :idea:

PRECIS!!! :bow: :bump: :bump: Äntligen någon som förstod! :smirk: :) :)

Jo, det är ju så klart inte samma sak i stabilitet och utseende som ett riktigt träns med samma funktion men är ett mkt bra sätt att testa om hästen tycker om den formen av bettlöst och dessutom behöver man ju inte köpa ett dyrt träns om man bara rider sådär ibland. :smirk: Funkar alldeles utmärkt på min pålle som slappnar av riktigt bra med den varianten.. har funderat på att köpa ett riktigt träns av läder åt honom.

Om man använder en grimma som går att spänna in så blir det mer stabilt än en lös grimma. Huvudsaken är att det funkar och hur som helst så ska man ju inte spänna det riktiga tränset som f-n iaf? :D

Men det var iaf så jag menade :p

Senast ändrad av en moderator:

Nej, men på ett riktigt bitless är ju inte nosgrimman beroende av tyglarna. Nosgrimman sitter där de ska, och korsremmarna under huvudet löper i ringar utanpå nosgrimman. Spänner man åt en grimma kan inte tygeln löpa fritt, och då blir det svårt att ge eftergift.

Tigertofflan skrev:
Nosgrimman sitter där de ska, och korsremmarna under huvudet löper i ringar utanpå nosgrimman. Spänner man åt en grimma kan inte tygeln löpa fritt, och då blir det svårt att ge eftergift.

det var förstås sant, men då frå man väl helt enkelt rida med en lite lösare variant av bettlöst. kan ju inte skada om det bara är ibland :smirk: om man däremot tänkt sig att rida mkt på bettlöst av denna variant så kanske man ska överväga att köpa ett riktigt.

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
770
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 912
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 487
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag vill investera i en kvalitetsgjord för tömkörning och tycker lippo och tärnsjös modell ser bra ut. Jag funderar på om det är värt de... 2
Svar
27
· Visningar
2 892
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka