Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Indiskalit

Trådstartare
Hej!
Har ett litet dilemma just nu som jag skulle vilja dela med er här för att förhoppningsvis få bra råd.

Det är så att jag har ett halvblod på 6 år som jag rider dagligen, samt tränar och tävlar i hoppning. Han är runt 170 i mkh och är något överbyggd, inte gjort så mycket (endast skrittat, travat, galopperat och hoppat) fram tills för ungefär 4 månader sedan då jag började ta hand om honom. Sedan har vi stegrat utbildningen, lärt in skänkelvikning och påbörjat öppna och ryggning.

"Problemet" med denna herre är att han har ganska svårt att sätta under bakbenen, speciellt i galoppen där han nästan kan bli fyrtaktig ibland (speciellt när vi galopperar i sväng och har för dålig fart), även övergångarna från galopp till trav och skritt är ganska svårt att utföra (han drar ut halsen och springer i någon typ av slängtrav, hittar balansen igen efter ca 10 m). Är kollad av veterinär och equiterapeut, han hade en låsning i bäckenet men detta ska nu vara fixat (förhoppningsvis!).

Till dilemmat nu då; har fått "rekommendationer" från ett antal personer, varav en hopptränare och en dressyrtränare plus några andra personer, som säger att jag bör betsla upp hästen ett tag för att kunna få bättre effekt i övergångar osv, vilket ska bygga mer styrka hos hästen. Min andra tränare i dressyr säger precis tvärt om, att jag inte ska betsla upp hästen. Den tränaren tycker att jag ska fortsätta som jag gör nu, dvs. låta det ta tid att bygga styrka och vara noggrann med att göra varje övergång mm. "ordentligt".

Så... Hur skulle ni göra? Det är så svårt att veta vad jag ska göra när tränarna talar emot varandra. Om ni skulle välja att betsla upp; vilket bett skulle ni betsla upp med och hur länge? Vill kunna rida hästen på vanligt två-eller tredelat utan större problem i både dressyr och hoppning. Om jag förstår min hopptränare rätt så kommer hästen ha mer "respekt" för ett skarpare bett och därför vilja anstränga sig lite extra för att slippa obehaget som skapas, och då stanna fortare när jag tar förhållning med handen (m.fl. hjälper).

Är detta med att betsla upp under en period för att få styrka "rätt/bra" eller "fel/dåligt", hur blir hästen när jag betslar ner igen, blir hästen avtrubbad i munnen? Ska varje pass ridas på skarpare bett eller bara enstaka pass på t.ex. ridbanan? Har någon där ute några bra tips på "bakbensövningar" för att öka styrkan, framför allt i galoppen?

Många funderingar:crazy: Hoppas någon kan ge sitt råd, skulle bli väldigt glad då! :) Ha det!
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Iom att hästen är 6 år och inte gjord så mycket med så är den i mina ögon outbildad. Den vet inte hur den ska placera sina bakben och vinkla sin bakdel etc. Den har aldrig gjort det och saknar också styrka att göra det fullt ut.
Den lär sig inte det av en uppbetsling. Och det där jobbet kan en rutinerad ryttare göra på tränsbett.

Har den dåliga vinklar och är så stor kan man behöva hjälpa dem med att tänka lite i andra banor kring övningar etc.
Men utrustning bör de kunna ha samma som alla andra.

Om den är så stor är den också tung. Den har mer att bära på än tex en arab. De har också högre balanspunkt. Så de tappar lättare balansen.
Den har också längre kliv och det påerkar också så att de blir mer störda av obalans.
De där stora brukar inte helt sällan vara lite långsamma i utvecklingen.

Jag skulle låta det ta tid. Och tänka balans, balans och åter balans.
Och lära den hitta sin kropp i skog och mark, offroad.

Fundera kring vad du vet för saker som gör att hästen sätter under sig bak.
Inte bara det traditionella i skolorna etc.

Hur gör en häst som ryggar med långa, långsamma kliv?
Kolla om inte bakbenen då är rätt långt under hästen och bäckenet vinklas. Kan man nyttja det?
Som både styrketräning och stretch..

Arbete för hand i träns kan också vara bra.
Och att lära dem KORREKT böjning. Där inner höft kommer fram vid ställning. Då kommer ytter bak också in under hästen.
Böjning är början till skolorna. Dvs då man skolar bakbenen att träda in(givetvis måste resten av hästen arbeta korrekt och bäckenet vinklas och bålen hålla ihop) och bära. För att man sedan ska kunna komma till samling - piaff.

Hur stannar en häst som stoppas med handen vs en som stoppas med sitsen?
Hur ser bakdelens arbete ut då?
Tar man det steget längre och kollar en piaff gjord på handen och en gjord på sitsen på en häst där man kan lägga in energi utan att den brakar iväg fram eller kör upp skallen/tappar rygg så ser man att de som är i handen är låsta i bakbenen.
Det du har i handen är det du har för lite bak.

Visst kan man på en utbildad häst som ska vässas lite till och ridits med mkt tryck i handen betsla upp om man är en väldigt bra ryttare.
Men då ska man vara duktig nog att veta att det går att betsla ner.

En så grön häst som din hade jag satsat på att utbilda - på träns.

Lycka till!
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Hmm låter väldigt fel i mina öron och betsla upp en unghäst... Fråga tränaren om ni inte kan göra övningar som "lär" dig och hästen hur ni ska komma till balans och styrka! En så stor unghäst tar tid på sig! Be om andra råd så att du lär dig rida hästen istället!:)
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Om jag förstår min hopptränare rätt så kommer hästen ha mer "respekt" för ett skarpare bett och därför vilja anstränga sig lite extra för att slippa obehaget som skapas, och då stanna fortare när jag tar förhållning med handen (m.fl. hjälper).

Det här är något som jag skulle tänka ett extra varv på om det var jag, är det så min träningsfilosofi ser ut?

Jag personligen hade inte betslat upp utan låtit hästen få hitta balans och styrka genom noggrann och konsekvent ridning så som den andra dressyrtränaren säger. Det är en stor och outbildad häst, klart det tar lite tid att få kontroll på kroppen :)
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

När jag läser din text tänker jag på en sak en tränare sa till mej en gång.

Lär hästen krypa, gå och sen springa.. Att direkt slänga på den ett par rullskriskor och kalla det springa är en mycket dålig genväg.. :D

Det han menade var att man ska låta det komma i sin egen takt, hästen måste lära sej balansera, hitta takt och sen kommer bärigheten och styrkan.

Mvh Domino_s
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Lär hästen krypa, gå och sen springa.. Att direkt slänga på den ett par rullskriskor och kalla det springa är en mycket dålig genväg.. :D


Gulligt uttryck! :)



TS:
Det tar tid att bygga muskler och lära sig kroppskontroll. Det går inte snabbare för att ryttaren orsakar obehag - däremot lär sig hästen såklart att undvika obehaget.

Tycker det är klart bättre med lite för mycket i handen till att börja med, än när de backar undan och knäcker av. Sådana hästar är svåra att "få fatt på" sen och få fram och igenom ordentligt.

Din dressyrtränare låter klok! Jag skulle lyssna på henom.

Tua har skrivit några konkreta tips, titta på dem. Jag gillar cavaletti för styrketräning, ryttaren får mycket gratis med sådana övningar. Liksom uteritter i knölig terräng på lång tygel. Låt den ranta iväg lite, och klapp-klapp de korta stunder då den balanserar upp sig. :)
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Hästen är så lite riden att den självklart inte orkar. Om du betslar upp kommer du säkert kunna få den att galoppera tretaktigt och sätta sig mer-men det du gör är att du "lär in" ett rörelsemönster i stället för att det kommer ur styrka.

Ut och galoppera i skogen, rid övergångar, galoppfattningar och stärk hästen genom bra ridning istället:).

Gillar när personer som du hör något som de inte tycker ger bra magkänsla och försöker ta reda på vad effekterna blir av det, istället för att bara göra som diverse tränare säger utan att ifrågasätta:)!
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Tuas inlägg är (som vanligt) väldigt bra. Vill bara tillägga att en låsning löser man oftast inte bara på ett besök, men även om man har det så är återbesök viktigt så man säkert ser att det går åt rätt håll :)
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Tror inte du får någon vidare effekt på att betsla upp. Rid igenom hästen ordentligt istället, finns inga genvägar ;)
För att stärka hästen bak använder jag öppna och sluta, då hästen måste trampa in under sig (samlande övningar). Klättrar även och rider i skogen. Sen är all ridning i hälsosam form stärkande. :)
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Fast att börja med samlande rörelser på en häst som är vettigt riden i bara fyra månader är väl lite overkill? Vad hände med att galoppera i skogen och övergångar? Det kommer man väldigt långt med:).
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

De samlande övningarna kan man också anpassa, ex rida korta sträckor i öppna.
Skrev att jag också rider mycket i skogen ;)
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Så roligt att många har engagerat sig och gett mig råd! :D inga genvägar som någon här ovan skrev, låter faktiskt väldigt bra. :) När jag nu väljer att INTE betsla upp hästen så har jag några följd frågor:
- kanske är detta en dum fråga men måste ändå ställa den (förstod inte riktigt), när ni skriver galoppera i skogen, menar ni då galoppera på typ en stig som går litenupp och ner över stenar och rötter, eller är det mer en "fin" skogsväg?
- Finns det någon skrittövning som är extra bra för bakbenen?
- Hur många övningar ska göras under varje ridpass, att vi bara fokuserar på en sak (tex. Idag tränar vi bara övergångar) eller ska vi ha flera övningar (tex. Under ett pass tränar vi övergångar, skänkelvikningar och halter)? Vad ger bäst effekt, att träna brett eller fokusera passet?
- finns det några styrkeövningar som inte sliter så mycket?
:)
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Hästens balansproblem kan mycket väl (och troligtvis) bero på i vilken vinkel hovarna är verkade. Om du vill ha en förklaring här går det bra, annars kan du läsa mina inlägg ex 16/7 och titta på "totilas hovslagare" (på den tiden han var bra, nuförtiden är han felverkad.... sorgligt nog) där ser man hur hoven ska stå naturligt på marken med vågrät stråle. MVH
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

När jag nu väljer att INTE betsla upp hästen så har jag några följd frågor:
- kanske är detta en dum fråga men måste ändå ställa den (förstod inte riktigt), när ni skriver galoppera i skogen, menar ni då galoppera på typ en stig som går litenupp och ner över stenar och rötter, eller är det mer en "fin" skogsväg?
Det jag kan tänka mig när folk skriver så så menar nog dom flesta att ut och galoppera i skogen för att hästen får en mera naturlig framåtbjudning och arberat mer naturligt korrekt med kroppen än vad den gör på en ridbana. Dom lyfter mera på tassarna av sig själva ute i naturen.

Att goloppera på en gropig stig över rötter och stenar är bara dumt.

Galoppfattningar är alltid bra för styrkan, från skritt alltså. Låt inte hästen flyta iväg utan han ska sätta under sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Gudars skymning människa!:crazy: Du är som den värste predikant av sektmått som lägger dina inlägg både hit o dit o ALLTID är svaret på ALLAS problem att de är felverkade....:banghead:

TS du har fått jättebra råd men som ft-ryttare vill jag lägga till att du visst kan galoppera på stigar men inte okontrollerat såklart. En häst som behöver hålla ordning på kroppen gör det allra bäst ute i skogen på kuperat underlag o inte bara fina räta släta vägar!:)
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Gudars skymning människa!:crazy: Du är som den värste predikant av sektmått som lägger dina inlägg både hit o dit o ALLTID är svaret på ALLAS problem att de är felverkade....:banghead:

TS du har fått jättebra råd men som ft-ryttare vill jag lägga till att du visst kan galoppera på stigar men inte okontrollerat såklart. En häst som behöver hålla ordning på kroppen gör det allra bäst ute i skogen på kuperat underlag o inte bara fina räta släta vägar!:)

:bow::bow::bow:

Vill bara lägga till att för få styrka i bakvagnen, så kan du skritta i relativt långa branta uppförs backar, trav och galopp i nämda backar bygger istället kondition.
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

- kanske är detta en dum fråga men måste ändå ställa den (förstod inte riktigt), när ni skriver galoppera i skogen, menar ni då galoppera på typ en stig som går litenupp och ner över stenar och rötter, eller är det mer en "fin" skogsväg?

Just jag pratade om att skritta först och främst - långa skrittpass på lång tygel i krånglig terräng. Den måste sänka huvudet och se sig för när den går. Gärna lite upp/ned. Låt den fundera, och inse att det inte alltid är smart att älga iväg.

Trav och galopp går givetvis det också, men sätt den inte i knipa så att den står på näsan. Är det en drummelpelle så börja i skritt tills den vet att marken inte alltid är platt. :D


- Finns det någon skrittövning som är extra bra för bakbenen?

Se ovan.

Jag tycker inte att du ska börja med något avancerat på en bebis som inte riktigt har koll på fötterna än. Men visst - korta och länga stegen är bra. Se även Tuas tidigare inlägg!


- Hur många övningar ska göras under varje ridpass, att vi bara fokuserar på en sak (tex. Idag tränar vi bara övergångar) eller ska vi ha flera övningar (tex. Under ett pass tränar vi övergångar, skänkelvikningar och halter)? Vad ger bäst effekt, att träna brett eller fokusera passet?

Beror på hästen. Jag försöker variera och inte hänga kvar i någon övning. Vi gör den bra en eller två gånger - sedan klapp, klapp, och gör nåt annat. Tjata inte.

Men vissa hästar blir stressade av för mycket variation - då håller vi oss till en grej tills det känns lugnt.


- finns det några styrkeövningar som inte sliter så mycket?

Skritta på lång tygel i terräng. :p
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

För många (=mer än 20) år sedan lånade jag en häst som väl egentligen hade liknande problem som din, han hade ingen som helst styrka eller ork för att bära upp sig på ett bra sätt. Problemet med denna var dessutom att han helst bara använde racer-växeln och vägrade lyssna på ryttaren över huvudtaget. Ja, han var outbildad - trots att han hade startat 120-hoppning och nån debutant fälttävlan med tidigare ryttare (jag begriper inte hur hon vågade, för han var komplett livsfarlig att rida då...)
Jag tolkar det som att din häst inte är outbildad, utan bara inte tillräckligt stark, men jag berättar ändå hur jag gjorde då.

Jag köpte ett pessoabett - som var den tidens poppisbett och "lösningen på alla problem" - och red honom på i några månader för att kunna jobba med honom utan att behöva bråka med honom för att få honom att lyssna på mig. Under den här tiden började han bygga upp lite styrka och blev lite lydigare, så efter ca 4 månader provade jag ett vanligt smalt tränsbett och jag behövde aldrig byta tillbaka.
Förutom dressyrarbete för lydnadens skull och hoppningen för träningens skull började jag sen klättra honom en gång i veckan och sakta men säkert blev han starkare och orkade arbetet bättre och bättre.
På honom var det högst nödvändigt med en uppbetsling under en period för att han alls skulle vara ridbar.
Fast det låter som att det är overkill att betsla upp din häst. Jag tror inte ens att det kommer att hjälpa, om det enbart är styrkan som tryter. Det gör det bara lättare att dra hårt i honom....
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

KL
Går det ens att bygga styrka på ett skarpare bett? Det låter helmärkligt, men det kanske funkar.
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Jag måste gå emot strömmen lite här och faktiskt hålla med den tränaren som sa att betsla KUNDE vara en lösning.

Jag har själv gjort så med flertalet hästar.

Jag resonerar som så; att ska du bygga upp någonting så ska det kunna utföras ganska korrekt, annars sätter du musklerna på fel ställen.

Kan ta min egen häst som exempel.
Jag hade jätte problem med att galoppera honom. Han hade en ganska stor och lång galopp och för honom var det lättare att lägga sig i handen och gå på bogarna = skadligt för hästen, tungt för mig och livsfarligt när vi skulle hoppa då han absolut alltid ville gå av för tidigt eftersom han inte var samlad på rumpan ( och kunde så ledes inte hinna trampa om innan hinder).

Jag betslade upp honom i vintras när han skulle bli 6 år och fick överbevisat honom att "jo, du kan faktiskt backa av och använda din rumpa till att samla dig på istället för att bara fösa dig framåt med"!

När han lärde sig att sluta hänga i handen och ta mina förhållningar som ramlade ju allt på plast.
Självklart drog jag inte bara ihopa honom med bettet och bankade på men sucksessivt kunde jag korta honom mer och mer, hålla kvar honom mot hinderna och till sist sitta ner i en normal arbets galopp.

Detta var inte gjort i en handvändning men från i vintras till fram till mitten av våren så tyckte min hopptränare att det var en så stor skillnad på honom så han skulle betslas ner igen.

Att samla sig på rumpan är en teknik som inte alla hästar är begåvade med från födseln, antingen så gör dom det eller så får du som ryttare lära hästen att använda sin kropp rätt. Och om du inte kan utföra en övning korrekt så är den varken stärkande eller nyttig.
Jag ser tio gånger hellre att man kan träna på att utföra sakerna rätt på ett skarpare bett än att sitta och kämpa i månadevis med tung stretig häst "bara" för att man är emot att betsla upp.

Så jag tycker visst att man i perioder kan betsla upp eller vid speciellt tillfällen.

Och självklart ska man ändå rida varierat, ute i terräng och över stock och sten för att stärka sin häst.

Ett bett är aldrig hårdare än den hand som håller i det!

(Förbereder mig på att bli halshuggen)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 433
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 621
Senast: JohannaB
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: __sofia__
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp