Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

KL
Går det ens att bygga styrka på ett skarpare bett? Det låter helmärkligt, men det kanske funkar.
Beror väl på hur man använder det.
I mitt fall, som beskrevs lite ovan, så var det en häst som inte lyssnade på bettet när jag tog över den. Den hade stora sår i munnen när den kom till mig och reds på hackamore första veckorna tills detta hade läkt.
Eftersom det skarpare bettet fick honom att lyssna mer på mig - på något så enkelt som en förhållning eller halvhalt - så blev ridningen mer effektiv, när han inte kunde rusa ifrån arbetet. I det fallet var det alltså brist på utbildning och lydnad som var skälet till att han behövde betslas upp (han var 8 år när jag fick hem honom) .
Men om det är en ung häst i början av sin utbildning och karriär, som inte orkar bära sig pga att styrkan tryter - DÅ är jag högst tveksam till att man får den effekt man önskar med ett skarpare bett.
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

TS du har fått jättebra råd men som ft-ryttare vill jag lägga till att du visst kan galoppera på stigar men inte okontrollerat såklart. En häst som behöver hålla ordning på kroppen gör det allra bäst ute i skogen på kuperat underlag o inte bara fina räta släta vägar!:)

Vågar knappt skriva det på detta forum, men mina hästar fullkomligt älskar att galoppera på slingriga stigar med rötter. De blir pigga och spralliga direkt, så det är inget tvivel om att de gillar det.
Lillhästen rids inte, hon springer med lös, och det har verkligen gjort susen med henne. I början när jag köpt henne sprang hon mycket i pass och hade inte koll på kroppen. Nu galopperar hon gärna också, samt har mycket bättre kroppskontroll.
På våra turer gör vi "allt", kliver över fälld sly, springer på stigar och klättrar över små berg ibland. Varierande och kul för alla inblandade :)
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Enligt min egen hästsyn verkar det konstigt att betsla upp om det inte är problem med att hästen inte lyssnar.
Konstigt att tränaren säger så. Fast det är klart, inte bra att segdra á lá ridskola heller. Men om inte ryttaren tycker det är jobbigt verkar skarpare onödigt.

Men du skulle ju kunna testa pelham, då behöver man inte använda det skarpare om det inte behövs.
Förut red jag ofta på pelham, men nu lyssnar han bättre på sitsen, så nu har vi bytt till ponny-hack, han lyssnat hur bra som helst på det. Så det går att betsla ner också.
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

I ditt fall kan jag förstå att skarpa bett kan behövas en period, samt på tex travare som just gått av banan.
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Jag svarar nu helt utifrån mig själv och min egen erfarenhet. Jag skulle inte betsla upp utan som en av dina tränare säger, ta det lugnt, bygg upp ordentligt. Finns ingen anledning att ha bråttom.
 
Sv: Betsla upp för att få styrka i bakbenen?

Om jag var du skulle jag inte betsla upp, tror inte att det överhuvudtaget löser några problem med starka bett:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 899
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 437
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 621
Senast: JohannaB
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp