Sv: Bett att få hästen söka neråt/ framåt
hon tar kanske inte upp huvudet men gillar att hålla en högre form, men med stång gick hon hela tiden med huvudet sänkt och jobbade på bättre än med vanligt bett,,,
För att du har hävstångseffekt och stången är skarp. En fråga - när du tar i stången, tar hon ner och IN huvudet då eller ner och FRAM nosen? Stångtygeln i ett kandar ska nämligen LÄNGA överlinjen, och innan man fått hästen såpass följsam för ett vanligt tränsbett att den arbetar i en korrekt form är den inte redo för stång..
tar man i ett bett så ger det ju ett tryck så hästen tar upp huvudet,
Tar man i bettet på en väl tränad häst som accepterar bettets inverkan så tar den INTE upp huvudet.. Du har (tyvärr) att lydnads och bettacceptansproblem.. Som du nog kanske kan påverka med ett annat bett men INTE ett stångbett, du lurar dig själv om du tror en stång löser det hela..
ett stång gör att hästen istället få en hävstångseffekt...men finns det inget annat bett som ni skulle rek. att jag använde?
Jag skulle rek dig att använda ett tredelat och se vad hästen tycker, och experimentera med olika TRÄNSBETT tills du hittar ett hästen gillar, och sen jobba med otaliga eftergifter så snart hon tänker rätt för att få henne att acceptera bettet och bettets inverkan.. Visst kan du skenbart uppnå samma sak med ett skarpare bett eller en stång, men du lurar dig själv..
Säger inte att hon alltid gör så , men jag skulle vilja tt hon istället lär sig att håla huvudet lägre, hon är väldigt hög i sin form...
Det är ett RIDproblem och inte ett bettproblem, det löser du genom att (lätta att säga, svårare att göra) se till att dels få igång bakdelen och dels få henne att få förtroende för din hand och söka stöd på bettet. Rider du med normal tygellängd och länger ut tyglarna ska hästen 'följa efter' bettet framåt nedåt om den är välutbildad och accepterar bettet. Så länge inte det fungerar har du en häst utan ärligt stöd på bettet och du ska INTE sätta på stång.
Min instruktör tycker att jag ska vänta lite till med stång, men sen är frågan när är hästen redo för stång?
När hästen går bra på tränsbett. Dvs när den accepterar bettet och din hand och har en tydlig framåt-nedåtsökning mot bettet, söker sig framåt nedåt om du erbjuder henne det, och du kan placera hennes huvud där du vill på tränsbett.
Stångs ka inte användas för att LÖSA ngot, utan för att FÖRFINA det som redan fungerar.