Bett att få hästen söka neråt/ framåt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sante
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 456
S

sante

PÅllen har en förmåga att dra upp huvudet när jag tar i henne ( om hon inte lyssnar)
Vad för bett kan man erbjuda henne för att inte gå emot och dra upp huvudet...
Provade ett stångbett, där gick hon bättre, men jag känner mig inte redo än för ett sådant bett...finns det andra bett som man kan använda?
Har ett rakt, lätt böjt oledat bett, som hon gärna hakar sig fast på.
Vill att hon ska hålla huvudet nere ,då hon lätt drar upp det...

Sv: Bett att få hästen söka neråt/ framåt

Det där låter inte som ett bettproblem utan som ett ridproblem. Mitt tips är att du tar hjälp av en instruktör i stället för att köpa nytt bett.

Har du kollat upp tänderna på henne???

kanske är det din ridning som behöver förändras? det tar ett tag med en sådan häst så det gäller att lägga ner tid och energi och också pengar på en bra tränare.

det är klart att hon gick "bättre" med ett stångbett då detta har håvstångseffekt vilket får hästarna att vackert kröka på nacken men inte jobbar de bättre för det! totalt onödigt att rida på stång om hästen inte går bra på "vanliga" bett först enligt mig. (finns specialfall såklart som med allt annat)

kolla tänderna på henne, kanske hon får ont av vargtand etc när du tar i henne, testa rakt med fasta ringar, muffbett, tredelat tränsbett, kolla din ridning och främst din hand. att du har hård hand och rider fel kan mkt troligtvis vara problemet.

om det visar sig vara en ovana så kan man ju alltid testa martingal men helst ska man kunna lösa detta problem utan hjälptygel.

testa också att rida utan bett, hackamore, sidepull?

det är ryttarens goda ridning som ska få hästen att söka sig neråt och gå stadigt, INTE bettets inverkan.

Koncentrera dig mer på bakbenen och ryggen på hästen. När den hittar formen där kommer huvudet och nacken automatiskt. Ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig att rida hästen rätt!

Kolla först så hästen inte har ont någonstans, kan vara därför h*n kör upp huvudet med. Tex rygg och mun!

Lycka till!

kraften ska komma bakifrån inte framifrån! som en tränare sa: "huvudets placering är det minst vesentliga i hästens korrekta form." :banana: :banana:

man ska inte dra ner hästen heller. tycker som sagt att en vetrinär och tandläkarundersökning nog vore på sin plats.

ska också säga att min häst gick som en kratta på bette jag fick med honom när jag köpte honom. det var för långt. om bettet är för långt så kniper det i munnen (tvådelat) som en nötknäckare. jag kollade honom hos atg tandläkare och sedan var det bara att börja testa bett. nu har jag ett mullenmouth ("rakt") med fasta ringar, 11,5 mot det jag fick med honom som var 14,5, och nu söker han sig neråt så fort jag ber honom om det.

Jag har inte sagt nåt annat heller...Håller med fullständigt!

det var inte för att kritisera dig domino! jag bara skrev det ändå :smirk: däremot är jag lite fundersam över hur folk kan börja rida sina hästar på stång om de får problem med dem med vanligt bett. det är ju att gå upp en nivå utan att vara redo för det.

prova och rida på ett hackamore eller sidepull.. söker hon sig ner då? söker hon ser ner när du longerar? testat å tömköra? passar sadeln? kan bero på många olika saker.. ett råd är att be nån titta på dig när du rider henne. Ibland är de lättare och se från marken va som är fel.. du kanske måste rida henne "utan hand", me bara ben.. så hon verkligen får chansen att komma under sig ordentligt... pröva dig fram.. och lycka till!!

Drar hon ALLTID upp huvudet när du tar i bettet? Eller är det bara när hon inte vill lyssna. T ex, om ridningen fungerar och du tar i henne, tar hon upp huvudet då med, elelr är det 'bara' om hon blir het och springig t ex?

Tar hon alltid upp huvudet vid bettkontakt så kolla munnen på henne och försök sen se om hon kanske fungerar på ett tredelat. Om det bara är när hon blir het/springig/av andra anledningar inte lyssnar är det ett RIDproblem och inte ett bettproblem.

Men åker huvudet upp såfort du tar i bettet så försöker hon komma undan ett obehag som endera är från munnen/tänderna i sig, eller från bettet.

Tänderna är kollade, jag rider för instruktör, jag tränar mycket på min följsamhet, rider på bettlöst åxo...hon tar kanske inte upp huvudet men gillar att hålla en högre form, men med stång gick hon hela tiden med huvudet sänkt och jobbade på bättre än med vanligt bett,,,tar man i ett bett så ger det ju ett tryck så hästen tar upp huvudet, ett stång gör att hästen istället få en hävstångseffekt...men finns det inget annat bett som ni skulle rek. att jag använde?
Säger inte att hon alltid gör så , men jag skulle vilja tt hon istället lär sig att håla huvudet lägre, hon är väldigt hög i sin form...

Min instruktör tycker att jag ska vänta lite till med stång, men sen är frågan när är hästen redo för stång?

hon tar kanske inte upp huvudet men gillar att hålla en högre form, men med stång gick hon hela tiden med huvudet sänkt och jobbade på bättre än med vanligt bett,,,

För att du har hävstångseffekt och stången är skarp. En fråga - när du tar i stången, tar hon ner och IN huvudet då eller ner och FRAM nosen? Stångtygeln i ett kandar ska nämligen LÄNGA överlinjen, och innan man fått hästen såpass följsam för ett vanligt tränsbett att den arbetar i en korrekt form är den inte redo för stång..

tar man i ett bett så ger det ju ett tryck så hästen tar upp huvudet,

Tar man i bettet på en väl tränad häst som accepterar bettets inverkan så tar den INTE upp huvudet.. Du har (tyvärr) att lydnads och bettacceptansproblem.. Som du nog kanske kan påverka med ett annat bett men INTE ett stångbett, du lurar dig själv om du tror en stång löser det hela..

ett stång gör att hästen istället få en hävstångseffekt...men finns det inget annat bett som ni skulle rek. att jag använde?

Jag skulle rek dig att använda ett tredelat och se vad hästen tycker, och experimentera med olika TRÄNSBETT tills du hittar ett hästen gillar, och sen jobba med otaliga eftergifter så snart hon tänker rätt för att få henne att acceptera bettet och bettets inverkan.. Visst kan du skenbart uppnå samma sak med ett skarpare bett eller en stång, men du lurar dig själv..

Säger inte att hon alltid gör så , men jag skulle vilja tt hon istället lär sig att håla huvudet lägre, hon är väldigt hög i sin form...

Det är ett RIDproblem och inte ett bettproblem, det löser du genom att (lätta att säga, svårare att göra) se till att dels få igång bakdelen och dels få henne att få förtroende för din hand och söka stöd på bettet. Rider du med normal tygellängd och länger ut tyglarna ska hästen 'följa efter' bettet framåt nedåt om den är välutbildad och accepterar bettet. Så länge inte det fungerar har du en häst utan ärligt stöd på bettet och du ska INTE sätta på stång.

Min instruktör tycker att jag ska vänta lite till med stång, men sen är frågan när är hästen redo för stång?

När hästen går bra på tränsbett. Dvs när den accepterar bettet och din hand och har en tydlig framåt-nedåtsökning mot bettet, söker sig framåt nedåt om du erbjuder henne det, och du kan placera hennes huvud där du vill på tränsbett.

Stångs ka inte användas för att LÖSA ngot, utan för att FÖRFINA det som redan fungerar.

nu skrev alexandra PRECIS rätt saker. läs det och gör som hon skrev. ecxakt rätt. :bump: :bump:

huvudets ställning är INTE det viktigaste.

jag skulle testat ett rakt tränsbett, gärna gummiklätt och sedan funderat över vad det är som inte stämmer

har inte din instruktör någon idé då? om bett el om övningar för att få hästen lägre

jag skulle fortsätta rida på tränsbett och träna träna träna, för det är det enda som hjälper i längden!

gummibett är inte heller särskilt bra för känsliga munnar, som jag nämnt tidigare ger gummi och syntetbett lätt brännsår i hästens mun. men en del hästar brukar tycka om den mjuka känslan...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 026
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 923
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 409
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka